Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > rosella tam krijgen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : rosella tam krijgen
SUBZERO
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-10-04 - 20:01:02

hallo,

ik heb een rosella sinds een dag of 2.
mooi beest ( al zeg ik het zelf als leek wink ;) )

nu is mijn vraag hoe ik minn nieuwe vriend tam krijg ..
ik ben al begonnen met het kooitje open te zetten zodat hij ( denk ik ) er uit kan waneer hij zin heeft.
al 2 keer is hij er uit gekomen en vladdert dan de hele kamer door.

hij blijft ook voor 2 hele seconden op mijn hand zitten en dan gaat hij er weer vandoor .
doe ik hier goed aan of is er een betere methode?

Alvast bedankt,

Laurens


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-10-04 - 22:25:54

Zoveel mogelijk met hem bezig zijn, zoek uit wat hij lekker vind, stukjes trosgierst mogen ze normaal heel graag, probeer hem zover te krijgen dat hij uit je vingers eet, als hij in zijn kooi zit bied je het aan, blijf rustig staan, niks forceren, als je ziet dat hij naderbij komt, niks doen, gewoon afwachten, sommige vogels komen sneller dan andere, maar met geduld en veel mee bezig zijn, vooral rustig , nooit ernaar slaan, zelfs als hij pitst, dan zal het wel lukken.
Veel plezier gewenst, en als je vragen hebt.....gooi ze maar op het forum, we zijn er om te helpen (denk ik tochwink ;) )


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-10-05 - 08:59:32

Laurens,

Welkom op VogelArena.

Hoe oud is de vogel? Wat is zijn voorgeschiedenis?

Zoals al gezegd, heel veel met hem bezig zijn is belangrijk.
Leer hem uit je hand eten aan te nemen.
Praat of fluit veel tegen hem. Geef hem antwoordt als hij naar jou fluit.
Allemaal voorbeelden om meer aandacht aan hem te schenken.

Het is wel goed om hem alleen dat aan te leren waar je ook tijd voor hebt. Als je in het begin heeeel veeeel aandacht hebt die je hem later in mindere mate kunt geven, zal hij deze waarschijnlijk toch opeisen.

Succes, en plaats eens een fotootje.

Peter


SUBZERO
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-10-05 - 12:02:33

bedankt voor de info tot nu toe ..

eigenlijk is er niet echt iets wat je kunt doen gewoon veel bezig zijn met hem/haar ...
is het goed als ik hem pak en dan aai ?
zoals ik al zei blijft hij wel 2 sec op mijn hnd zitten ...
ik fluit me een versuffing trouwens laugh :D

foto komt er aan ....

Laurens


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2005-10-05 - 14:02:32

Zorg dat de ramen bedekt zijn zodat hij/zij daar niet tegen aan vliegt


mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2005-10-05 - 16:52:12

ik zou nog even wachten met het hem laten vliegen, ik zou hem eerst leren deftig op je hand zitten en hem uit je hand laten eten en zo, dat schept een grote band tussen jullie. zo deed ik het toch met mijn parkietje. dan pas als hij net kon vliegen heb ik ermee aan de keukentafel gezeten en hem in men hand en op men schouder laten zitten elke dag een beetje. op den duur vloog hij vanzelf op men schouder.

maar er zullen zeker andere manieren zijn dan de mijne.

groetjes.
mike


irri
Website Member
Posts :114

Website Member
2005-10-08 - 20:08:14

hoi, een heel verhaal hoor.
bij het tam maken , komt er heel veel geduld bij kijken, vaak dingen herhalen, als je hem eten geeft zeg dan altijd hetzelfde, bijv. lekker eten, dan gaat hij er verband mee leggen, weet ie dat hij eten krijgt als je dat zegt, zo kun je hem ook leren opstappen, als hij toevallig op je vinger komt zitten zeg je bijv. kom dan? (of iets anders), en dat herhaal je alleen als hij op je vinger gaat zitten, als je dat op den duur zegt heb je een grote kans dat hij op je vinger stapt, als hij dat doet meteen belonen met iets lekkers.
hopelijk heb je hier wat aanwink ;)
groetjes marjan


Sprengers R.
Oud Lid
Posts :31

Oud Lid
2005-10-09 - 19:45:19

Ik heb voor drie jaar noodgedwongen, een nest van 4 jonge pracht rosella's met de hand grootgebracht
omdat de moeder gestorven was, dat ging heel goed,
de jongen waren supertam, tot het moment ze zelfstandig waren,toe werden ze weer wilder, en heb ik ze uit voorzorg, terug in de voillierre gepaatst. na een week kon ik ze niet meer pakken.
Ze kwamen wel even op mijn hoofd zitten, maar aankomen was voorbij.maar misschien kwam het wel, omdat ze met vier waren.
Groetjes Lucie


adriaanbaan
Website Member
Posts :154

Website Member
2005-10-09 - 21:14:10

quote
eigenlijk is er niet echt iets wat je kunt doen gewoon veel bezig zijn met hem/haar ...
is het goed als ik hem pak en dan aai ?



Je zou hem kunnen(laten)kortwieken. Ik heb met tientallen parkieten, groot en klein, de ervaring dat dit zeer positief werkt.
Je voorkomt dat je de parkiet telkens moet pakken want dan krijg je hem/haar zeker niet handtam.
Ik wil je niet ontmoedigen maar mijn ervaring met rosella's is niet bepaald positief, maar ik hoop dat er andere leden zijn met een positieve ervaring.....????wink ;)

groetjes Adriaan



SUBZERO
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-10-10 - 20:34:22

@Adriaan

he bedankt voor deze geruststellende woorden laugh :D

via iemand anders heb ik ook een tip gehad dat ik hem een dag of 2 geen eten moet geven en dan komt hij vanzelf naar je toe als je wat eten in je hand heb ..

maar het gaat al beter misschien was het gewoon ff wennen maar dat gedult ben ik nu wel achter ja , wat een eigen wil hebben die beestjes zeg ..

zijn vogels zo slim dan dat ze een woord koppelen aan iets eetbaars ?

bedankt nogmaals

Laurens


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2005-10-10 - 20:51:25

De enigste goede manier is de vogel in een ruime voliére doen en een partner voor hem/haar zoeken.
Een rosella is absoluut geen vogel voor in een kooi ook al besteed je nog zo veel aandacht aan hem/haar, hij/zij zit toch het grootste deel van de dag in de kooi.Het is pure dierenkwelling om een rosella in een kooitje te houden. Groetjes,
Fokke



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 217 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede