Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > dettol als ontsmettingsmiddel bij de vogels gebruiken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-10-19 - 22:54:10 send message to tonnl

Erwin, ik had je zinnetje dus even verkeerd begrepen, dank voor de uitleg!

Over koudijs. Formaldehyde is hetzelfde als het inmiddels beruchte "spaanplaatgas". Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat onschadelijk zou zijn voor de vogels.
quote
Als alles weer droog is en ontsmet, moet de kamer worden uitgerookt met Koudijs rook blokjes (3 voor € 5,00).
NOOIT DIEREN IN DE KAMER LATEN TERWIJL MEN DIE UITROOKT!


Als het gaat om Formaline: Formaline is gevaarlijk en kankerverwekkend.
Hoe zit het nu echt?
Ton.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-10-19 - 23:45:46 send message to Hawkeye_NL

quote
eucaliptes reiniger

Is dit ook een Beestjes doodend middel,of hoe moet je het zien?


Nee, dit is een reinigingsmiddel dat je verdunt danwel bij hardnekkig vuil onverdunt kunt gebruiken voor het reinigen van onder ander je kooien of papegaaien speelgoed. Naast dat het zeer goed werkt geeft het ook een lekkere frisse geur aan het verblijf.
Er worden wel een aantal eigenschappen toegeschreven aan dit middel dat het ongedierte op afstand houd en zo maar of dit waar is of niet laat ik even in het midden. Als schoonmaak middel raad ik het echter met liefde aan!
wink ;)

Om de ruimte te ontsmetten gebruik ik zoals gezegd halamid. Je kunt dit bij een aantal dierenwinkel kopen voor een paar euro in kleine verpakking of zoals ik heb gedaan voor 16 euro voor een emmer van een kilo. (misschien ook wel ergens goedkoper te vinden)

En Ton, geen enkel probleem! You'r welcome!
Erwin




ray
Oud Lid
Posts :45

Oud Lid
2005-10-20 - 18:18:25 send message to ray

Hoi.

Ik heb koudijs jaren lang gebruikt bij mijn postduiven zonder nare bijwerkingen.Ik moet er wel bij zeggen dat de dieren echt met de tranen in de ogen zitten als je het gebruikt.

En zeker niet onbelangrijk is als je het wilt gaan gebruiken dat de kooien helemaal afgedekt worden.Dus het moet pot dicht gemaakt worden voor het beste resultaat zodat de rook alleen nog door de naden naar buiten komt.Zodra je dat ziet zal het resultaat goed zijn.

Groeten Ray.wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-10-20 - 21:03:59 send message to ParkietenPeter

Het probleem zoals o.a. met koudijs; het wordt van origine hoofdzakelijk gebruikt bij de duivensport. Onze kromsnavels of cultuur vogels zijn echter toch nogal wat gevoeliger dan duiven gebleken zijn. Daarom is het met name bij producten uit de duivenwereld oppassen met dosering en in dit geval de vogels effe wegnemen.

Voor een beter resultaat.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-20 - 22:17:09 send message to dooren

Ik heb altijd in het verleden de vogels verwijderd/gevangen als ik koudijs droogontsmetter gebruikte.

Het slaat namelijk neer op vocht en heeft een voorkeur voor natte plekken, vandaar dat vogels behoorlijk gaan knipperen met de ogenleden (vocht). Je merk dat ze het niet prettig vinden.

De laatste keer heb ik 1 vogel laten zitten, en deze goed in de gaten gehouden, mocht het misgaan. Deze vogel had eigenlijk nergens last van behalve dan dat hij dus knipperde met zijn ogenleden.

Het probleem (persoonlijk) is dat het vangen van een grote collectie vogels behoorlijk stress opwekt voordat je ze allemaal hebt, vandaar dit klein experiment.

De volgende keer zal ik moeten afwegen of ik kies voor alles eruit vangen of gewoon uitroken waarbij de vogels in de voliere blijven.

Ressistentie:
Bij ontsmetten van volieres e.d. treed geen resistentie op. Opzicht is het dus niet verkeerd om vaak te ontsmetten nadat alles goed is schoongemaakt met normale schoonmaakmiddelen.

Echter onzorgvuldig gebruik van antibiotica zal leiden tot ressistente bacteriestammen en virussen, doordat deze gemakkelijk genetisch materiaal kunnen doorgeven aan andere bacteriën e.d.

Probiotica door het voer en schoonmaken + ontsmetten is de weg.
Gert


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-10-20 - 23:28:20 send message to tonnl

Met formaldehyde is het als bij veel gifsoorten; het stapeleffect is de boosdoener. Niemand ging direct dood aan spaanplaatgas.
Eén keer een dosering zal niet direct schade aanrichten, maar wat doet 10 keer? Of 20 keer?

Voor dat 100% duidelijk is zou ik het zeker niet gebruiken.
Ton.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-20 - 23:47:35 send message to dooren

Daar zou inderdaad een risico in kunnen zitten Ton, maar 1x per jaar een paar uren met koudijs droogontsmetter zal volgens mij geen schokkende effecten hebben.

Het is natuurlijk zoals altijd een afweging, niks doen en vogels verliezen door bacteriën en virussen, (zeker bij een grote collectie gebeurd dit) Of idd. het risico van koudijsdroog ontsmetten, en wat dit dan kan doen op langere termijn.
Gert



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 184 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede