Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pellets Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-11-23 - 20:03:02 send message to rupicola

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

quote
Weet er niemand iets over de hoeveelheid die je kakatoes en amazones moet voeren?(de middelgrote soorten)


Ik denk niet dat je algemene hoeveelheden in grammen voor een bepaalde soort kunt bepalen.

De voeding hangt immers af van verschillende factoren, zoals de conditie en de leeftijd van de vogel, de wijze van huisvesting, de omgevingstemperatuur, het jaargetijde, enz.
De voedselbehoeften kunnen per individuele vogel verschillen, maar ook per moment of periode treden verschillen op.

Observatie van de vogels is regel nummer een!

Verder kun je, met inachtneming van bovenstaande, wel over een bepaalde periode gaan wegen en uitrekenen wat een vogel of een koppel gemiddeld per dag aan voedingscomponenten gebruikt.

Nogmaals het blijft een momentopname en de uitkomst is niet meer dan een richtlijn!

Zeker in een geval van koloniebroed of anderszins groepsgewijs gehuisveste vogels is het bijzonder moeilijk te bepalen wat iedere vogel precies opneemt. Meerdere voerplekken kunnen daarbij enige duidelijkheid verschaffen.

Globaal genomen is het de kunst om tot een zo afgepast mogelijke hoeveelheid per vogel/koppel/groep te komen, terwijl ieder individu toch voldoende voedselcomponenten binnen krijgt.

Groot voordeel van afgepast voeren is overigens dat de vogels duidelijk minder tot helemaal niet gaan scheppen in de voerbakken, waardoor dus veel minder voedsel op de grond terecht komt.
Dit levert minder verlies en een betere opname van het gevarieerde voedselaanbod en ook minder kans op het aantrekken van eventueel ongedierte!


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-23 - 21:18:28 send message to johanblok

Inderdaad, observeren en per individu of koppel inschatten is zinvoller dan precies voor elke vogel van een bepaalde soort en grootte elke dag dezelfde hoeveelheid voedsel af te meten.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-11-23 - 22:06:54 send message to molineti

In de folder stond 1.5 tot 6 eetlepels,daar kun je dus niet veel mee.

Zoals ik het inschatte zou je meer gewicht aan pellets(de ideale uitgebalananceerde voeding volgens de folder)moeten geven;dan aan zaad/eivoer(wat dus nog voor zoveel? procent kaf bevat)

Dit snapte ik niet,en hoopte dat iemand dat misschien kon verklaren.

Of ik maak dus een fout in de hoeveelheid pellets die een gemiddelde amazone gemiddeld nodig zou hebben;of ze hebben meer gewicht pellets nodig dan zaad /eivoer om aan hun behoefte te voldoen shocked 8O

Het gaat me er dus niet over om op de gram nauwkeurig te weten te komen wat een vogel nodig heefd.

Ik zou het alleen ontzettend raar vinden als ze meer gewicht aan pellets nodig zouden hebben dan aan zaad /eivoer

(Ter indicatie:vogels zitten allen binnen/buiten ruim gehuisvest)wink ;)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-11-25 - 21:15:53 send message to molineti

Tot mijn grote verbazing eten een paar kakatoes het bijzonder graag!

Maar ook worden ze door verschillende vogels als eerste uit de voerbak op de grond gegooid(20 euri de kilosad :()

Dus ook bij vogels geldt:over smaak valt niet te twistenlaugh :D


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-11-25 - 21:30:12 send message to Picolet

Harisson Pellets zijn in de VS meer als de helft goedkoper als bij Hooijmeyer in Nederland.
Zijn er goedkopere adressen in de Benelux of Duitsland en zijn er meer liefhebbers die het ergens anders halen en wat zijn de prijzen?

Ruud


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2005-11-26 - 09:08:59 send message to hdra

Ik zal niet zeggen dat zaad beter is dan pellets of andersom. Wij hebben de laatste jaren diverse top kwekers van papegaaien en kaketoes bezocht. Opvallend dat bijna geen enkele kweker aan de pellets wou. Over het algemeen was het commentaar slechtere kweekresultaten. Zaad wordt naar mijn mening teveel over een kam geschoren. Er is ontzettend veel onderzoek gedaan en een aantal merken hebben zaad exact samengesteld voor diverse vogels. Ik gebruik zelf het voer van Verse laga, dit voer is in samenwerking met het Loro Park in Tenerife (zijn we ook wezen kijken en hebben daar navraag gedaan) en diverse top kwekers wetenschappelijk onderzocht. Voor iedere vogel soort is specifiek voer samengesteld. De zaadmengelingen waar op dit forum over wordt gesproken zijn over het algemeen de goedkope soorten. Voor een goed product moet je wel wat centen over hebben. Dit geld natuurlijk voor zowel pellets als zaad.

Als de australien parrot samenstelling van verse bekijkt is er absoluut geen spraken van een overdaad van zonnepitten, mooi mager voer.

Degene die het broedcentrum van het Loro park beheerde wist ons ook te vertellen dat het kweekresultaat bij pellets aanzienlijk terug liep.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-11-26 - 09:27:40 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bij Mij blijft de basis ook zaad,de pellet wordt hoogstens een aanvulling(als ze het willen eten).

Ga ook niet andere merken uittesten,omdat harrisons 1 van de weinige schijnt te zijn waarnaar gedegen onderzoek is gedaan.

Wat betrefd zaadmengelingen: Degene die volgens mij de meeste inkas in Holland kweekt(ik noem de naam niet I.V.M privacy)voert zaad van 1 euro de kilo.

Dus merk en prijs wil niet altijd iets zeggenwink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-26 - 10:48:16 send message to johanblok

Volgens mij is het gewoonweg onmogelijk om een eenduidig verband tussen een bepaald voer en het al dan niet goed kweken te leggen. Daarvoor zijn er veel te veel andere factoren.



kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-11-26 - 12:16:47 send message to kakatoe

Harisson Pellets zijn in de VS meer als de helft goedkoper als bij Hooijmeyer in Nederland.
Zijn er goedkopere adressen in de Benelux of Duitsland en zijn er meer liefhebbers die het ergens anders halen en wat zijn de prijzen?

Hij is de enigste importeur hier in Nederland volgens de mensen van deze site http://www.harrisonsbirdfoods.com/.
Heb het zelf ook geprobeerd om het ergens goedkoper te verkrijgen maar helaas is mij niet gelukt.

gr Jan


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-11-26 - 12:21:47 send message to Wickingh

Hai Jan,

Dr.H.[zakkenvuller] heeft in Nl. het exclusieve recht.
Harrisons werkt ook alleen maar met dierenartsen die het mogen importeren, dit werkt idd in de hand dat Dr.H zo'n absurt hoge prijs kan rekenen.
Ik heb al eens geimformeerd naar mogelijkheden om hem concurrentie aan te doen, maar helaas is het allemaal te goed afgetimmerd angry ,

mvg Frank


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2005-11-26 - 14:36:42 send message to bert1974

ik denk dat het niet goed is om alleen maar pellets te voeren. ik zie het meer als bijvoeding.ik zelf voer een zaadmengsel van de vogeljungle dit is een 100 procent biologisch mengsel en bevalt perfekt.dit vul ik aan met gedroogt fruit en groente. en dan krijgen ze ook nog vers fruit.ik heb hier toch best wel goede kweek resultate mee,dus er is niemand die mijn vogels aan de pellets krijgt.ps ik ben niet op pellets tegen,maar ik heb er niets mee



Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 211 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede