Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > aymara / catharina Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : aymara / catharina
Mars80
Website Member
Posts :94

Website Member
2005-11-07 - 13:05:19 send message to Mars80

Na een verhuizing ben ik bezig te bekijken hoe ik mijn vogelbestand ga samenstellen en huisvesten.
Aangezien ik de volieres wel beplant wil houden, zullen kromsnavels geen optie zijn.
Nu zijn er drie soorten waarvan ik niet geheel weet of zij de beplanting met rust laten: de catharina, de aymara en de hooded. Weet iemand of deze soorten de beplanting radicaal zullen slopen of zal dit meevallen?
De beplanting bestaat voornamelijk uit coniferen, magnolia's en skimmia.
Is de aymara verder eventueel te combineren met Europese spreeuwen of kardinalen?
Tenslotte nog een vraagje over catharina's: kunnen zij dermate goed vliegen dat er een vijvertje in hun voliere kan, of zullen ze daar snel in verdrinken?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-07 - 14:18:01 send message to tonnl

De aymara's die ik zag bij een vriend slopen alles, zitstokken, nestkast, takken en zelfs de volière zelf. happy :)
Die van hem zijn zeer agressief, die kunnen nergens anders bij. Ik weet niet of dat algemene regel is.
Een vijvertje bij cataharina's kan zeker wel. Nog veel beter dan vliegen, lopen, klimmen en klauteren cahtharina's, dus die zullen er niet snel in verdrinken.
Ton.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-11-07 - 14:18:40 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Over de knaagbehoefte van de hooded weet ik niet voldoende, maar de Aymara's en Caths knagen niet overdreven veel. Zeker als je regelmatig b.v. wilgentakken verstrekt zullen ze daar zeker de voorkeur aan geven.

Aymara's en Caths zijn goed te combineren met andere vogels, zeker met de wat grotere zoals je hier noemt. Exemplarische uitzonderingen daargelaten!

Catharina's zijn uitstekende vliegers.
Het is een bijzonder hardnekkig misverstand dan dit niet het geval zou zijn.
De oorzaak daarvan komt voornamelijk doordat ze vaak erg klein gehuisvest worden en daardoor niet voldoende conditie/vliegvermogen hebben kunnen ontwikkelen.
Ik adviseer dergelijk Caths eerst (b.v. twee of drie weken) in een flinke kooi te zetten en dan over te plaatsen naar een volière.
Prima vliegers en veel actievere vogels zijn het gevolg!


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-07 - 15:24:09 send message to johanblok

Ik heb het ooit gepoogd met beplanting in een voliere van 2x2x2m met twee koppeltjes catharina's. Binnen enkele weken was de bast en schil van de beplanting vrijwel verdwenen.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-11-07 - 18:46:42 send message to golemm

Ik heb stellig de indruk dat als men zegt dat vogels (en mn kromsnavels) niet slopen dat men dan de houten voliere bedoelt en niet planten! ook splendids zouden niet knagen, maar helaas mijn bamboe en liguster zien er inmiddels niet meer uit, jonge scheuten zijn voor de meeste vogels gewoon niet te versmaden, zelfs sommige kleine afrikaanse asrtrilden slopen de boel. Het hangt natuurlijk ook met name af van de hoeveelheid vogels vs planten, of de planten "ertegen op kunnen groeien". In mijn buitenvoliere van 12,5m2 met +/-30 vogels (na broedseizoen) waaronder slechts 1 koppel parkieten (splendids)met 2 jongen, heb ik t opgegeven. Planten waren bamboe, liguster en brem en n paar grassoorten.


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2005-11-07 - 20:04:47 send message to markjansen

Ik kan alleen over de aymara spreken de andere 2 soorten die je noemt weet ik niks van. De aymara's bij kangen graag aan hout, de zitstokken en het broedblokken worden aangevreten. Ik heb meerdere koppels ze doen het bij mij allemaal. Ik heb ook geprobeerd aymara's bij andere vogels te zetten. Dit ging bij mij niet het gingen om citroenparkieten (kleiner dan de aymara). Dit zijn mijn bevindingen misschien dat het bij jou wel gaat. veel succes


f.lanenga
Website Member
Posts :7

Website Member
2005-11-07 - 23:27:45 send message to f.lanenga

wat ik weet is dat een catharina alle schors van de takken afhaald
bamboe is zeker niet veilig

Foppe beheerder van de website
www.catharinaparkiet-psc.nl


weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2005-11-08 - 08:16:59 send message to weggy

Ik heb 3 koppels aymara, elk in een afzonderlijke buitenvlucht zitten.
1 koppel knaagt bijna helemaal niet,
2ekoppel knaagt enkel aan de bast van de wilgentakken
3ekoppel knaagt werkelijk aan alles.
Dus om te veralgemenen,wordt wel moeilijk.

Herman.


Mars80
Website Member
Posts :94

Website Member
2005-11-08 - 12:49:11 send message to Mars80

Het is dus wat beplanting betreft beter deze soorten te kweken in broedkooien. Of deze in elk geval achter de hand te houden als de vogels toch gaan knagen.


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2005-11-08 - 13:03:00 send message to markjansen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik kweek ze in broedkooien en dat gaat naar mijn mening goed. Ik zou wel broedkooien achter de hand houden ja. Ik denk als je een mooie voilere hebt en binnen een paar dagen hebben de genoemde vogels alles gestript, dat je daar niet echt vrolijk van wordt. Ik denk dat je het zelf allemaal uit moet proberen. Misschien gaat het bij jou wel. Ik hoop dat je hier wat aan hebt veel succeshappy :)
Kijk anders een keer op mijn voilere daar kan je de kooien zien



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 222 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede