Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > polyoma (weinig fulient (overdraagbaar)) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : polyoma (weinig fulient (overdraagbaar))
E.bakker
Website Member
Posts :135

Website Member
2003-10-22 - 20:10:04 send message to E.bakker

Ik wil vogels kopen maar die zijn positief op polyoma getest.

Ze zijn "weinig fulient" dat betekend volgens de dierenarts alleen overdraagbaar aan de jongen niet aan de vlucht links of rechts.

Wie kan mijn hier meer over vertellen of een site waar er meer over te lezen is.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2003-10-22 - 21:45:35 send message to blg

Polyoma is voor veel een dodelijke ziekte, het is een virus waarvan de vogels, ook al sterven ze er niet aan drager zijn.
Door stress kan de uitscheiding verhevigen, zodat ook vogels in de zelfde ruimte besmet worden.
Vooral jonge vogels zijn er erg vatbaar voor.
Ouders brengen het over op de jongen.
Het verspreid zich door uitwerpselen en door stof.
Door met deze vogels te kweken verspreid je de ziekte, als de jongen het al overleven.


rene schuurmans
Oud Lid
Posts :16

Oud Lid
2003-10-22 - 22:43:46 send message to rene schuurmans

hoe zijn ze getest;bloed en/of veren ?
waar zijn ze getest?
Is er een tweede test op uitgevoerd?
Zijn de ouders ook positief getest,hoe en waar?
Als alles getest is zoals het zou moeten,
en ze zouden dan alsnog positief zijn waarom dan risico lopen en ze aanschaffen .Virussen voorkomen/buiten de deur houden is al moeilijk genoeg,ze wetende binnen halen is niet echt slim ,de uitspraak van de dierenarts nog minder(maar wel een mooi woord)


hjvdlindehof
Website Member
Posts :87

Website Member
2003-10-29 - 19:35:21 send message to hjvdlindehof

ik denk dat de dierenarts bedoeld dat het virus wienig actief is,dus dat er geen uitscheiding van virusdeeltjes is.maar dit kan veranderen als de vogels in conditie achteruitgaan,door b.v.b.rui,verkeerde(eenzijdige)voeding,stress of bacteriele infecties/worminfecties .Ik heb laatst ook eens ergens gelezen dat eenderde van de ned. vogelcolecties besmet is met polyoma,en als ik zie hoe wij onze vogels aankopen dan is dit ook wel logies.Je kan nu eenmaal niet elke vogel die je aanschaft op 4 of 5 virussen laten testen Kortom ,we zullen er mee moeten leren leven,en de natuur zijn gang laten gaan(afweer opbouwen)en het gedeelte dat we zelf in de hand hebben zo optimaal mogelijk moeten doen(verzorging) Er zal dan een nat. selectie optreden,en de sterksten zullen overleven en hopelijk een bepaalde resistentie hebben.


rene schuurmans
Oud Lid
Posts :16

Oud Lid
2003-10-29 - 20:12:06 send message to rene schuurmans

Je hoefd geen vogels op 4 0f 5 virussen te testen,PFBD en polyoma in combinatie met minimaal een half jaar Quarantaine is al een hele
goede optie om zoveel mogelijk ellende te besparen.Alles voorkomen lukt nooit,maar je hoofd in het zand stoppen en maar kijken waar het schip strand lost in ieder geval niets op.
Ik denk dat (proberen) te voorkomen toch nog altijd beter is dan( niet meer) te genezen.


hjvdlindehof
Website Member
Posts :87

Website Member
2003-10-31 - 23:07:46 send message to hjvdlindehof

niet alle kromsnavel liefhebbers hebben de luxe dat ze een vogel een half jaar appart kunnen zetten ,en wat weet je dan nog? alleen dat je vogel een half jaar geen ziekte verschijnselen heeft vertoond ,voor hetzelfde geld is hij polyoma drager, verder is het ook belangrijk wat de waarde van je vogels is en hoe vaak je wisseld in je collectie ,natuurlijk is voorkomen beter dan genezen maar je kunt toch niet elk nieuw roodrugje of neophema laten testen en/of een half jaar appart zetten


rene schuurmans
Oud Lid
Posts :16

Oud Lid
2003-11-01 - 09:23:18 send message to rene schuurmans

Je moet de nieuwe aankoop in de quarantaine tijd wel (via Bloed) laten testen natuurlijk.(PFBD en Polyoma)
100 procent voorkomen lukt nooit maar je kunt wel
proberen het maximale te bereiken .
Wat betrefd de ,,Waarde<< van de vogels:voor een liefhebber diend een Roodrugje net zoveel waarde te hebben dan BV een Inca Kakatoe.
1 ding is wel zeker dat; een roodrug inieder geval wel net zoveel leed kan veroorzaken als een dure vogel,want virussen maken geen verschil in waarde!!


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2003-11-01 - 18:55:06 send message to blg

Jullie vergeten een paar dingen, je koopt vogels, laat ze testen, stel positief, de vogels zitten in quartaine, wat doe je er nu mee, opruimen ook als ze duur zijn?, of verkopen die inca's.
Je koopt vogels en ze zijn positief, ondertussen kun je het virus al over gebracht hebben via stof naar je andere vogels.
De enige oplossing die overblijft is de verkoper heeft ze al recent laten testen, maar welke verkoper doet dat, ik tot nu toe nog niet.


heijnen89
Oud Lid
Posts :5

Oud Lid
2003-11-04 - 10:32:20 send message to heijnen89

Ik heb gehoort dat er in België een entstof te krijgen is tegen polyoma. Wel ligt kunnen onze Belgishe vrienden daar meer over vertellen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 156 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede