Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kwartels en hun laatste zucht Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kwartels en hun laatste zucht
kwinten
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-11-20 - 17:13:34 send message to kwinten

hallo iedereen,

Ik heb een probleem,namelijk mijn kwartels(chinese dwergkwartels)heb 3 maanden geleden 6 jonkjes gehad.2 weken later sterven er 2 van vorige week sterf er in en vandaag terugshocked 8O.En een lag eentje (een haantje)wat in de hoek half stervend ik heb het naar binnen gepakt en met een spuit wat water in de mond gedaan ik wreef wat onder de keel en er kwam een zand uit.Ze krijgen van mij elke dag veel eten en drinken maar toch sterven ze dit snap ik niet.Dat kan toch niet dat ze op de grond zitten op schelpenzand.Want namelijk de ouders zitten al 2 jaar op schelpenzand en hebben nog nooit iets aan gehad.Hoe komt dit eigenlijk dat ze dat zand opeten????
graag antwoorden


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-11-20 - 18:19:44 send message to paccie

daar heb je je probleem kwartels mag je nooit ik zeg nooit op zand houden dat vreten ze op en dan stikke ze dus neem beuken hout en dan gaat het goed kleintjes weten nog niet goed wat ze kunnen eten daar is de moeder voor en die pikt overal na dus geen zand meer dan gaat het wel goed succes


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-11-20 - 18:24:55 send message to Swaas

Bij mij zitten die onder in de volière , ook op zand shocked 8Oshocked 8Oal jaaaaren shocked 8Oshocked 8Oshocked 8O
Kwartels zijn toch grondvogels, ze "wassen" zich zelfs in zand.
Ik weet het niet, maar volgens mij is er een andere oorzaak, zand pikken ze zowiezo, maar kan het niet dat het stervende beestje heeft liggen "happen" naar adem in het zand, en daardoor zand binnen kreeg.
Heb je geen muizen die hier de oorzaak van kunnen zijn?


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-11-20 - 20:49:55 send message to paccie

je hoeft het niet te geloven als ze naar de tt gaan zitten ze ook niet op het zand maar het is voor een ieder het te geloven of niet hoor even goede vriende het zijn mijn jonge niet trouwens we hebben het over jonge he later als ze ouder zijn kan het wel


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-20 - 21:00:06 send message to dooren

Jonge kwartels kunnen het beste op een droge vloer worden gehouden, vochtig en nat zand is vaak funest voor jonge kwartels.
Als ze ouder zijn gaat het idd. vaak stukken beter.
Gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-11-20 - 21:07:05 send message to Niltava

Ik heb ook diverse legsels op zand groot zien worden. Nooit een probleem.
Vocht is natuurlijk een probleem, maar dat ligt niet aan het zand.

Ik zou me kunnen voorstellen dat het een probleem is als ze uit een broedmachine zouden komen.
Maar zoals al gezegd, in de natuur leven ze ook gewoon op de aarde.


Mars80
Website Member
Posts :94

Website Member
2005-11-21 - 13:23:00 send message to Mars80

Volgens mij gaan vogels zand eten als ze last hebben van een tekort aan mineralen of om hun maag wat te ontlasten. Iedere soort vogel doet dit waarschijnlijk wel, maar voor kwartels is deze "voedselbron" wel erg dichtbij.


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-11-21 - 17:53:45 send message to paccie

aarde is geen znd maar je hoef me niet te geloven hoor het zijn mijn kwartels niet


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-21 - 20:54:44 send message to dooren

Hmm Paccie, wat is dan het verschil tussen aarde of zand. Het zijn allebei anorganische stoffen, dat wil ik je wel even vertellen.

En dat het niet jouw kwartels zijn weet ik ook wel, dus das niks nieuws hier.
Gert


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-11-21 - 22:37:06 send message to paccie

doe er mee wat je wilt


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-21 - 22:43:52 send message to dooren

Hee paccie, ik heb die kwartels niet.
Gert


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-11-21 - 22:49:46 send message to paccie

weet ik wel


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-21 - 22:52:01 send message to dooren

Ja, maar nu weet ik nog niet het verschil tussen zand en aarde. Dus??
Gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-11-21 - 23:14:58 send message to Niltava

Aarde is zand met humus
Gaat erom dat het verhaal van het zand dus me hoogst verbaast, aangezien ik dus vele jaren en vele broedsels groot gebracht heb (natuurbroed)

Maar goed paccie weet het goed he, sectie verricht??


HansvdWeerdhof
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-11-22 - 00:42:26 send message to HansvdWeerdhof

Ik zal paccie even steunen, jonge kwartels moet je niet op zand zetten, het risico (risico is wat anders dan "het gebeurt altijd als je ze op zand hebt zitten") is aanwezig dat de jongen zich helemaal volproppen met zand dan even lekker water drinken zodat er van binnen een soort cement structuur ontstaat.
Gevolg verstoppingen, als die verstoppingen niet te ernstig zijn dan loopt het misschien nog wel goed af, blijven die verstoppingen gedurende langere tijd de voedseldoorvoer versperren dat gaan de jongen gewoon dood van de honger.
Beter kun je ze op een vaste of zeer grove bodembedekking zetten, dus iets wat ze niet op kunnen eten.
Als de jongen wat ouder zijn is het gevaar van zand niet zo groot meer.

Dit verhaal geldt overigens niet alleen voor kwartels, er zijn ook soorten prachtvinken die niet op zand gehouden kunnen worden als ze net uitgevlogen zijn. Zelfde probleem, verstoppingen door zand eten.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-22 - 01:03:20 send message to tonnl

Ik heb buiten nooit anders dan aarde gehad. Alleen het looppad is bedekt met houtsnippers.
Veel vogels nemen graag een zandbad, ze vinden er tevens mineralen en insectjes.
Toch al heel wat jaren jongen, ook ooit (lang geleden maar toch) jonge chinese dwergkwarteltjes.
Hoe kan een kwartel in de natuur anders opgroeien, op asfalt?
Ton.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 162 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede