Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gezonde takken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2016-01-15 - 11:03:43

Dit verhaal is de wereld gebracht door een heel slecht gedocumenteerd verhaal van ik meen een grijze die gestorven zou zijn na het eten van.
Door dit onzin bericht wordt naar mijn mening vogels goede voedingsstoffen onthouden.
Er zijn mensen die echt overal de pitten uithalen door dit geklets.
Bij mijn overbuurman heeft een aantal jaren geleden een ontsnapte blauwgele ara huisgehouden in zijn boomgaard en deze at uit de appel alleen de pit en de rest niet. (schade geschat door hem 7 a 800 kg appels in 6 dagen tijd.)
Als ik de honden uitlaat kom ik langs een appelboom en perenboom waar ieder jaar teveel fruit aanhangt en ik mag van de eigenaar het teveel aan fruit plukken. Hier begin ik mee als de appels en peren onrijp en 3 a 4 cm zijn. Ik pluk hiervan 3 x in de week 2 kg appels en/of peren per keer.
Deze verdeel ik over alle koppels en wat blijkt ze zoeken alleen de pitten en eten echt geen appel of peer.
Van het fruit wordt dus alleen de pit gegeten en echt in grote hoeveelheden. Ik doe dit met appels peren pruimen en kersen en mijn vogels zien er prima uit. Op bijgaande link kan je zien dat ze voor de kersenpitten gaan en niet het vruchtvlees.
http://ibc.lynxeds.com/photo/red-fronted-macaw-ara-rubrogenys/red-fronted-eating-cherry-stone.
http://ibc.lynxeds.com/photo/red-fronted-macaw-ara-rubrogenys/cherry-stone-eating-macaw


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2016-01-15 - 11:07:53

Waarom kan ik mijn post niet meer bewerken na het plaatsen????


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2016-01-15 - 15:56:40

De pitten van appels, peren, abrikozen en ander fruit bevatten de grondstoffen voor blauwzuur (cyanide). Maar dat dodelijke gif ontstaat pas als de pitten geplet worden en met water in contact komen. Als u erop knabbelt, met andere woorden. Als u appelpitten kauwt, krijgt u dus blauwzuur binnen. De dosis cyanide in appelpitten is echter zo laag dat u zich daarover niet direct ongerust moet maken.

Een kwart gram cyaankali of een ander cyanidezout is dodelijk, op pijnlijke en niet al te fraaie wijze. Maar als u cyanide binnenkrijgt in appelpit-hoeveelheden heeft uw lever ruim voldoende capaciteit om het af te breken

Terloops: de urine van rokers bevat driemaal zo veel van dat afbraakproduct als de urine van normale mensen, want sigarettenrook bevat, naast al die andere rotzooi, ook nog eens een flinke hoeveelheid cyanide.

In gebruiksaanwijzingen van Amerikaanse sapcentrifuges zult u soms kunnen lezen dat u appels, peren enzovoorts moet ontpitten vooraleer er sap van te maken, wegen het cyanide. Maar dat is niet om u tegen gezondheidsrisico’s te beschermen, maar om de firma tegen advocaten te beschermen.
Dat betekent niet dat pitten helemaal ongevaarlijk zijn. Alles hangt af van de dosis.
Enkele jaren geleden waarschuwde de Nederlandse Wareninspectie nog tegen de hoge dosissen blauwzuur in bittere amandelen en sommige abrikozenpitten. Voor een volwassene kan de consumptie van ca. 30 gram abrikozenpitkernen of bittere amandelen al dodelijk zijn. Indien kinderen meerdere pitten opeten kan dit zeer ernstige gevolgen hebben. Abrikozenpitkernen en bittere amandelen worden in de handel verkocht. Ze worden ook als smaakversterker naast de niet-giftige zoete amandelen in o.a. bitterkoekjes verwerkt. Dit gebeurt echter in kleine hoeveelheden en onder goed gecontroleerde omstandigheden waarbij het gif wordt verwijderd. De zoete amandelen die meestal worden verkocht, bevatten slechts minimale hoeveelheden blauwzuur.


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2016-01-15 - 16:00:13

Vervolg: maar de giftigheid van pitten was niet de oorspronkelijke vraag maar of de takken van desbetreffende boom gebruikt kunnen worden.

Je kunt volgens mij de takken van de volgende bomen gebruiken.

Abrikozenboom
Appelboom
Bamboe
Berk
Dwergkwee
Druivenboom
Duindoorn
Haagbeuk
Hazelaar
Knotwilg
Krulwilg
Lariks
Meidoorn
Olijfboom
Perenboom
Perzikboom
Schietwilg


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2016-01-15 - 16:43:13


quote
Ze worden ook als smaakversterker naast de niet-giftige zoete amandelen in o.a. bitterkoekjes verwerkt. Dit gebeurt echter in kleine hoeveelheden en onder goed gecontroleerde omstandigheden waarbij het gif wordt verwijderd.



Er wordt in bitterkoekjes 15% bittere amandelen gebruikt.Maar dit is wel voor echte bitterkoek en niet die bende die ze er tegenwoordig voor verkopen.
En het blauwzuur wordt niet verwijderd voor het verwerken maar verdwijnt tijdens het bakken in de oven.
Recept 320 winddroge amandelen 80 bittere amandelen en 800 gr suiker.


Fredje15
Website Member
Posts :121

Website Member
2016-01-16 - 21:42:56

Hallo, ik heb voor jaren terug vlierbesstruiken bij een tuincentrum gehaald,en in elke voli1ere een struik gezet.
Na enkele maanden toch weer alles verwijdert,en weggedaan omdat het blauwzuur inderdaad slecht is voor de papegaaien,en zij er aan kunen sterven,evenals de pitten van appels,en ander fruit ?
Vab appel en peer let ik altijd goed op dat de vogels niet de pitten krijgen.
Ik fok al 35 jaar met papegaaien.
Daarom lijkt het mij een goede raad om op te letten met welke takken in de voli1ere.
Takken van eiken bomen zijn bijvoorbeeld ook gevaarlijk,evenals de eikels.
Ik wil niet dicuseren op een form,maar wilde wel raad geven



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 170 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede