Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Geen gesloten ring bij CITES vogel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Geen gesloten ring bij CITES vogel
japenga
Website Member
Posts :48

Website Member
2005-12-10 - 17:04:43 send message to japenga

Vraag: ik wil een CITES vogel kopen. Er is geen gesloten ring maar de vogel is wel gechipt en de formulieren zijn in orde. Zijn er zaken waar ik nog speciaal op moet letten en/of zijn er risico's aan dergelijke aanschaf?
Wie weet daar meer over of heeft ervaringen?


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-12-10 - 17:09:08 send message to kurt fierens

Hoi,
Als je de chip gecontroleerd hebt met een chiplezer en de papieren zijn ok is alles in orde
Kurt


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-12-10 - 19:25:56 send message to ParkietenPeter

"en de formulieren zijn in orde."

Als dit echt zo is, is er niks aan de hand.
Staat op de citesvergunning dat de vogel overgegeven cq. verhandeld mag worden?

Staat in vak 20 bijvoorbeeld zoiets als:
"aankoop en (weder)verkoop van vermeld dier op basis van dit certificaat ook aan anderen mag geschieden dan de in vak 1 genoemde persoon."

m.a.w. dat dit citus-papier ook voor de volgende eigenaar geldig is.


japenga
Website Member
Posts :48

Website Member
2005-12-10 - 19:59:55 send message to japenga

Ik vraag dit omdat ik zo veel mogelijk wil uitsluiten dat vogels gestolen zouden kunnen zijn. HJet blijft voor mij vreemd dat een CITES vogel niet gesloten geringd is. WAT zou daarvan reden kunnen zijn? Laat zich moeilijk raden.


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2005-12-10 - 20:22:40 send message to Galah46

Dat is zeker mogelijk dat hij alleen gechipt is .
Kan een vogel zijn die pas later op op lijst I is toegevoegt.Dus de persoon heeft een aangifte gedaan om in orde te zijn met citesbepaling.
Gr.Albrecht


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2005-12-10 - 20:42:03 send message to kaapsen

Hoi Japenga,een andere reden zou kunnen zijn,dat de ouders de jongen bij nestverstoring bv ringen doden.Ik heb wel eens een artikel gelezen over molukken die dit deden en dan heb je natuurlijk een probleem,het schijnt als je dit aanmeld dat er dan de mogelijkheid van chippen in comb. met eventueel dna onderzoek gewoon cites 1 verstrekt wordt.


VR gr kaapsen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-12-10 - 20:59:34 send message to ParkietenPeter

Verder zou inderdaad het ringen mislukt zijn.
Chippen kan altijd later.
Zelf zou ik dan de voorkeur gegeven hebben aan een combi van ring en chip.

Controleer de chip wel voordat je betaalt.
Dit zou je bijv. kunnen doen door een dierenambulance mee te nemen. Zij hebben een uitlezer aan boord. Kost je wel een bijdrage maar dan heb je wel direct duidelijkheid.
Mocht er ondanks alles toch iets fout zijn heb je er meteen getuigen bij.

Of je moet de verkoper zeer goed kennen en vertrouwen.

Om welke vogel gaat het?

Succes
wink ;) Peter


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-12-11 - 04:07:54 send message to Wickingh

Het kan ook zo zijn dat de ring is afgeknipt, dus zoals Peter al zegt, voorzichtigheid is geboden,

mvg Frank


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-12-11 - 11:08:21 send message to djenco

Of je koopt je eigen chiplezer:

http://www.virbac.nl/backhome/docs/start.htm wink ;)

Groet'n,
Dirk Jan


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-12-11 - 15:51:18 send message to Picolet

Ook met geringde vogels moet je uitkijken, hieronder een stuk uit een artikel wat ik enige tijd geleden geschreven heb.
Wat men zeker bij het aanvragen van de Cites papieren in de brief moet vermelden is de bevestiging van ontvangst door LASER. Dit is uw bewijs dat u de vogels hebt aangemeld en is de naam van de ambtenaar die uw aanvraag in behandeling heeft genomen bekend en kunt u die eventueel telefonisch benaderen. Tevens voeg ik bij alle aanvragen de volgende tekst toe in mijn brieven:
Graag zou ik per opgegeven vogel een EEG document van u ontvangen waar bij punt 18 een (3) is aangekruist en bij punt 19 een (2) is aangekruist. Tevens wil ik u verzoeken om bij punt 20 in te vullen “ dat aankoop en te koop aanbieden en verwerven van dit betreffende dier is op basis van dit certificaat ook aan andere dan in vak 1 genoemde persoon is toegestaan.

Deze opmerking is van groot belang om een Cites formulier te krijgen waarmee men de vogel vrij kan verhandelen en dus ook aan de handel kan leveren en opsturen naar het buitenland. In het verleden heb ik mijn neus gestoten door een koppel vogels over te nemen die door een vogelpark waren gekweekt. De bijgeleverde Cites waren zogenaamde houders Cites die bedoeld zijn om vogels door te geven aan “liefhebbers”. De vogels zijn echter duur betaald en overgenomen van een grote Duitse vogelkweker. Omdat de gele Cites erbij zat en de ringnummers klopten ging ik er vanuit dat alles oké was. De vogels heb ik aangemeld bij Laser en hoorde niets omdat alles in orde was, dacht ik! Enkele jaren later overleed het mannetje en leverde het popje aan de handel. De handelaar pakte de vogel uit de loper en stopte de vogel meteen weer terug. Helaas kon de vogel niet gekocht worden omdat de vogel geringd was met een Amerikaanse ring, dwz een ring die wel gesloten is maar niet naadloos omdat er een lasnaad zichtbaar is. Sinds enkele jaren mogen deze niet meer gebruikt worden voor lijst 1 vogels. Bij controle van het Cites papier door de handelaar bleek dat er op deze vogel ook nog eens een zogenaamde houders Cites afgegeven was door het Spaanse Ministerie van Landbouw. De bedoeling van de houders Cites is dat de vogels aan liefhebbers onderling worden doorgegeven en niet worden verkocht. De handel voldoet natuurlijk niet aan deze criteria en worden dergelijke vogels zelfs in beslag genomen bij een controle van de A.I.D. Een reis voor niks gemaakt en een harde les wijzer in onze mooie vogelwereld.

Het blijft oppassen.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-12-12 - 19:34:41 send message to Picolet

Zijn er meer mensen die een houder Cites hebben?


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2005-12-13 - 13:40:14 send message to MADDAD

Beste Mensen

Citus aanvragen op chip is geen probleem.toen ik enkele koppels geelvleugel ara`s en roodoor ara`s had overgenomen van èèn persoon,klopte de helft niet wat erbij zat. bij èèn koppel zat een koppie van een ontheffing ,en een ander koppel had ik een kopie van citus.waar ik een kopie van een ontheffing bij had die waren niet èèns geringd of gechipt toen ik die overnam.ik wist niet beter ik begon toen pas met papegaaien en had nog nooit van citus gehoord.na een paar jaar heb ik die wegens omstandigheden verkocht,en wist toen wel dat de papieren in orde moest zijn.dus ik heb die vogels laten chipen een kopie van die kopie`s meegestuurd het verhaal erbij hoe het was,en 3 weken later had ik nieuwe citus papieren.
Ik heb inmiddels ook al controle gehad van het A.I.D en alles was in orde.
Dus ik denk als het chipnr. klopt met het chipnr. op het citus staat het wel in orde is.
als je het chipnr. wilt weten spreek iets af met de eigenaar dat je langs de dierenarts gaat om het chipnr te lezen,als de eigenaar niets te verbergen heeft zal het gèèn probleem zijn. en het kost misschien hooguit 20 euro nou daar wil je toch geen risico voor lopen.wink ;)

Groetjes John Hesen



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede