Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nederlandse Lori Vereniging??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6 7
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Nederlandse Lori Vereniging???
Lori-lover
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-12-12 - 15:32:28 send message to Lori-lover

Lori liefhebbers,

In België heeft men een lori-vereniging. In Nederland niet, maar ik heb wel het idee dat het aantal lori liefhebbers gestaag toeneemt. Zou een Nederlandse Lori Vereniging toegevoegde waarde hebben? Zouden er mensen geïnteresseerd zijn in zo'n vereniging of juist helemaal niet? En zo ja, zijn er mensen geïnteresseerd in het (meewerken aan het) oprichten van zo'n vereniging?
Graag hoor ik jullie mening hierover.

Groeten van Ad van Tuil


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-12-12 - 18:56:29 send message to IGGINO

Ik ben belg en ook lid van de Belgische loriclub.
Persoonlijk vind ik het heel dom, als men meerdere loriclubs gaat maken, je kan beter samen werken. Dit is ook vooral intressant voor de soort te vinden die je zoekt, omdat ze dan ook allemaal bij hetzelfde zijn.
Trouwens het noemt wel de belgische loriclub, maar volgens mij zijn er meer buitenlanders lid dan Belgen.
Ook degene die het maken Huub en Pascal Niessen zijn Nederlanders.
Van mij mogen ze wel de "belgische" weglaten en gewoon Loriclub noemen.


Lori-lover
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-12-12 - 20:37:36 send message to Lori-lover

Hoi Iggino,

Hé, dat wist ik niet. Nou ja, vandaar de vraag of het wel zinvol is en of zo'n Nederlandse vereniging bestaansrecht heeft en iets toevoegt.
Tja, het lijkt zo van niet. Ik zat sowieso te overwegen om lid te worden van de (belgische) loriclub, maar was even benieuwd wat voor reakties ik hierop zou krijgen.

Groeten van Ad van Tuil


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-12-12 - 20:47:37 send message to IGGINO

Dat kan ik je echt aanraden, het is wel de moeite.
Ook heel praktisch is dat het losse bladen zijn die je aankrijgt, die je in een kaft kunt steken. Dus je kan alles bijhouden. Ook is dit zonder reclame, dus enkel puur informatief.
Want andere magazines zijn boekjes en dan bekijk je dit en ligt dit daar, ik heb al een hele berg die ik gewoon niet meer bezie.
Van de loriclub heb ik alle jaargangen die in kleur zijn, nu heb ik bijna 2 kaften vol en worden regelmatig vastgepakt.
Dit zou volgens de website ook in 4 talen verschijnen, dus je ziet dit is niet alleen voor Belgie.


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2005-12-12 - 20:58:26 send message to Wim B

Hallo Ad,


Ik denk dat het geen meerwaarde heeft om een Nederlandse loryclub op te richten. Nog meer verzuiling. Ben zelf lid van de Belgische loryclub. Kom daar leden tegen uit Belgie, Italie, Duitsland, Denemarken etc. wink ;)Indien je met vragen zit is er altijd wel iemand van het bestuur of van de leden die je te woord wil staan met raad en daad. Het is natuurlijk fijn om te weten wie er zoal met lories kweekt en met welke soorten.

Groetjes,

Wim


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2005-12-12 - 21:07:21 send message to BenDoensen

Is er wat meer info over de Loriclub?
In hoeverre is men bereid om ook als naam internationaal te gaan? met engels, nederlands, duits en frans heb je toch al bijna heel europa?
wat is de url van de website? etc?
Speciaalclubs zouden tegenwoordig niet meer landelijk moeten opereren doch minimaal europees denken. Geldt trouwens ook voor alle reeds bestaande speciaalclubs hoor.


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-12-12 - 21:18:28 send message to IGGINO

kijk hier maar eens.
http://loryclub.com/


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2005-12-12 - 21:20:14 send message to Wim B

Hoi Ben,

Zie www.loryclub.com

Wim


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-12-12 - 21:22:02 send message to IGGINO

haha, je bent te laat Wim.


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2005-12-12 - 21:34:26 send message to BenDoensen

zowel wim als iggino bedankt.happy :)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-12 - 21:36:08 send message to dooren

Er is wel een "nederlandse" vereniging geweest, maar meer eigenlijk een groep loriliefhebbers die een internationaal blad uitgaven.

ILJ internationale LoriJournaal werd destijds beheert door Jos Hubers en werd liefst uitgegeven in 3 talen, ned. eng. duits.

Bovendien waren er nog Italianen, Fransen en Denen die het blad vertaalde in hun eigen taal.

Dit blad was tot nu toe het meest wetenschappelijke blad wat er is geweest op gebied van loris, hangparkieten en vijgpapegaaien. Bovendien zaten er goede kleurenfoto's in, en kwam het 4x per jaar uit.
Het hoge nivo van dit blad heb ik helaas niet meer gezien op het gebied van loris dan.

Helaas vonden vele "loriliefhebbers" 20,= euro te duur per jaar en is het blad na 10 jaren opgeheven.

Er werden ook toen symposiums georganiseerd met goede lezers zoals Rosemary Low, en Jan Roger van Oosten die afgelopen jaar is overleden.

Het jammer is dat echt goede artikelen met exacte beschrijvingen van (onder)soorten nu de wens overlaten in sommige andere bladen.

Het zou wel goed zijn om zo'n vereniging op te richten om studbooks op te zetten zodat het gemakkelijker wordt zicht te houden wat er nog is en waar vooral de aandacht opgericht moet blijven. Hierdoor zou men ook beter samen werken, veel loriliefhebbers zijn "einzelgangers".

Ik merk ook idd dat er wel nieuwe mensen beginnen met lori's echter de soort rijkdom en de diversiteit in gevangenschap nemen drastisch af. Ook worden deze mensen slecht begeleid, en is er te weinig goed informatie.
Gert



Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2005-12-12 - 21:58:48 send message to Wim B

Hoi Gert,

Ik zoek regelmatig contact met verschillende lorikwekers in Nederland, Belgie, Oostenrijk en Duitsland.
Vooral om ervaringen uit te wisselen en adviezen te vragen.
Zou een databank uitkomst kunnen bieden met daarin een duidelijke beschrijving van de soorten en ondersoorten, kweekverslagen etc ???
Uit jouw verhaal maak ik op dat er mogelijk veel kennis verloren is gegaan. Ik heb de indruk dat het aantal loriekwekers, zeker in Nederland, aan het toenemen is. Het bundelen van krachten en ervaring is m.i. noodzakelijk om deze vogels in de volieres te kunnen blijven bewonderen.

Wim


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-12-12 - 22:05:48 send message to IGGINO

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het lori journaal is niet zo zeer gestopt omwille van de prijs maar meer omdat de vertalingen niet goed meer binnen kwamen, waardoor de boekjes veel te laat verstuurd worden en daar is niet iedereen mee opgezet.
Zelf heb ik het laatste jaar mij ook lid gemaakt en maar 1 boekje ontvangen, dat vind ik wel spijtig. Dit was inderdaad een prachtig boekje.
Maar waarom kunnen deze mensen dan niet samen werken zodat ook in B. loriclub de goede beschrijvingen van de soorten en ondersoorten komen te staan. Niet iedereen heeft de balgen gaan bestuderen.
Ik denk als ze samen werken het nog veel beter word dan allemaal verschillende clubs oprichten en op hun eigen gaan werken.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-12 - 22:40:44 send message to dooren

Dat had er ook mee te maken Iggino, maar 10 jaren lang vertalen is voor sommige ook niet weggelegt. Bovendien op dit hoge nivo (en dat deed Jos) een boekje elk kwartaal produceren gaf een hele boel stress en druk. Zeker als vertalingen te laat binnen kwamen.

Financieel gezien moest er elk jaar geld bij, sommige loriliefhebbers waaronder mezelf staken soms flink wat geld erin, alleen om dit jaren achter elkaar te doen is nogal wat.

Samenwerking moet van twee kanten komen, dit heeft ook vaak te maken met vogels en onderlinge verhoudingen, cultuurverschillen en hoe men met elkaar omgaat.

De kennis en contacten zijn nog wel degelijk aanwezig maar gebeurt nu meer op een onderlinge "interne" manier. Ook met buitenlanders heb ik via de Email veel contacten. Dit neemt niet weg dat beginners op deze manier het dus eigenlijk moeilijker krijgen dan het zou moeten. (dat is dan wel een groot nadeel van geen vereniging)
Gert


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-12-13 - 06:59:00 send message to IGGINO

Inderdaad samen werking moet van 2 kanten komen.
Maar dan moet ook iemand de eerste stap durven zetten en volgens mij heeft geen van beide dit al gedaan.
Wat de cultuurverschillen betreft, de Niessen broeders zijn ook Nederlanders. Enkel Yvan Vaes is nogal een moeilijke.
Maar ik vind dat men niet in eigenbelang moet denken maar in het belang van de vogels.
(Ik kan natuurlijk niet beslissen in hun plaats).

Als er nu bv. nog een nederlander bij het bestuur komt , zodat de Nederlanders ook een contactpersoon hebben, voor als ze vragen hebben.
Dan zou dat probleem ook opgelost zijn.
Zoals ik al zei men kan beter de "Belgische" weglaten en gewoon De Loriclub van maken.
Zo hebben de Nederlanders ook een club en wij (belgen)ook.
Volgens mij is dit beter dan 2 aparte clubs te maken.
Want het klopt in Nederland zit meer de kennis van de soorten en ondersoorten. Waaronder u, volgens mij heeft hier in België geen enkele al balgonderzoeken gedaan.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-13 - 10:35:34 send message to dooren

Klopt helemaal Iggino wat je zegt de voorzitter van deze belgische club is geen gemakkelijke, helaas heb ik via kennissen gehoord dat hij ook nogal negatief had uitgelaten tov ILJ, hij zag deze als een grote concurrent tov het belgische blad.

Ook beweerde hij dat een kennis van me, kruiste met violetnekken en obi's wat absoluut niet waar was. En zo werd er nog meer met modder gegooid.

Deze kennis was juist de grondlegger van het uitzoeken en uitleggen van verschillende ondersoorten en heeft met Harry van Keulen toen ook de 3 posters samengesteld met alle lori's erop met hun ondersoorten.

Verder was Ivan Vaes ook behoorlijk koppig met de ondersoorten E.s.squamata /E.s.rinciniata en C.p.goliathina terwijl het toch allemaal duidelijk in Parrots of the world staat, wat later uit balgonderzoek nogmaals werd bevestigd.

En zo is er nog wel een waslijst meer, het voert te ver om hiermee door te gaan, maar dat het niet stimuleert om samen te werken dat moge duidelijk zijn.

Mensen van wie het vertrouwen beschaamd is zullen niet vlug de eerste handreiking maken.

Het is ook trouwens raar dat iemand zolang voorzitter kan zijn (+/- 20 jaar). Maar goed de statuten vann de club zullen het wel toelaten.

Natuurlijk mogen de nederlanders die beginnen met loris lid worden van deze belgische vereniging. Je moet echter niet verwachten dat de ervaren "oude" groep loriliefhebbers uit nederland nu zomaar alles is vergeten wat is gebeurd.
Gert



Pagina : 1 2 3 4 5 6 7
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 212 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede