Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Amerikaanse kleurenvinken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Amerikaanse kleurenvinken
Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2005-12-14 - 23:34:22

Kunnen jullie mij wat informatie verschaffen over amerikaanse kleurenvinken, met name de mexicaanse nonpareil en de indigovink. Ik heb wel interesse in deze vogels, maar ik weet natuurlijk niet of jullie ze aanraden. Ik zou het namelijk zonde vinden als ze binnen de kortste keren zouden sterven. Ik heb al wel wat dingen op het forum gelezen over prijzen, maar vertel eens wat over verzorging, kweek (in een gemengde volière), houding tegenover elkaar en andere vogels etc.)
BVD Toine


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-12-14 - 23:42:14

Je kunt ze best bij andere vogels houden, niet bij verwante.
Ik zou er wel mee proberen te kweken, aangezien ze zelden of nooit meer ingevoer wordt.
Een aanrader is het boek Amerikaanse vogels. Ben de precieze naam even vergeten.
Zal morgen het wele ven aanvullen.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-12-15 - 00:33:52

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het boek staat hier: http://www.amerikaansevogelskweken.nl/vogelboek/nederlands/index.php

Prachtige foto's ook op die site!
Ton.


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2005-12-15 - 11:57:33

Ik heb het boek besteld bij Donner (www.donner.nl). Daar zijn de verzendkosten goedkoper, en je kan het ook in de winkel afhalen, wat ik doe, want ik studeer namelijk in Rotterdam, is net zo makkelijk happy :)
Mocht iemand nog iets willen vertellen over deze vogels, ga gerust je gang wink ;)


Stick
Website Member
Posts :54

Website Member
2005-12-15 - 18:29:28

Hallo,
Ikzelf ben in het bezit van enkele koppels indigovinken. Het zijn prachtige vogels en de mannen hebben een meesterlijke zang. De vogels worden ook zeer tam. Over kweken kan ik jammer genoeg niks vertellen omdat ik nog niks gekweekt heb. Ze maken wel nestjes maar verder. Gewoon een beetje geduld hebben met deze vogels denk ik. Het zijn sterke vogels, net als de lazulivink en de mex nonpareil, die ons klimaat best kunnen verdragen. De veelkleuren en regenboogvink moeten altijd verwarmd zitten.
Een gouden regel voor passerina's is dat je nooit 2 verwante of dezelfde soorten in één voliere magf hebben, dit komt niet goed. Met onverwante soorten gaat het meestal wel goed, je moet ze gewoon in het oog houden. Ikzelf hou men indigovinken samen kardinalen en dat gaat perfect.
Ik hoop dat ik je hier een beetje mee geholpen heb.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2005-12-15 - 21:41:09

Hallo,
Ik ben een groot liefhebber van Amerikaanse kleurvinken. Tot voor kort had ik een koppel Indigovinken en Mexicaanse Nonpareils in een gemengde buitenvolière. Dit jaar heb ik nog een aantal koppels aangeschaft waarmee ik hoop volgend jaar te gaan kweken (in aparte vluchten). Het heeft me bloed, zweet en tranen (en vooral veel kilometers en uren surfen) gekost om deze te bemachtigen want ze zijn toch zeldzaam geworden, zeker de EK vogels. Het belangrijkste is reeds gezegd in dit forum: geen verwante vogels in dezelfde volière, toch niet tijdens het kweekseizoen (samen overwinteren in een ruime volière kan bv wel). Eenmaal geacclimatiseerd zijn het zeer sterke vogels die meer dan 10 jaar oud kunnen worden. Misschien nog iets over de voeding: geef ze niet-vette zaden (dus geen kanariemengeling). Vette zaden veroorzaken darmproblemen. Ik ken een kweker (die jaarlijks tot 20 vogels kweekt met twee koppels in vluchten van 1,5 op 4m) en die geeft ze wit zaad (25%), gele millet (10%), witte millet (45%), japanse millet (13%), cichorei (2%), perilla (1%), nigerzaad (2%), sezamzaad (2%). Deze man heeft uitgerekend wat de vogels nodig hebben aan voedingstoffen (proteïnen, eiwitten, vetten,…) en het mengsel beantwoordt (volgens hem) aan deze behoeften. Je kan ook een combinatie van parkietenmengeling en exotenmengeling, gecombineerd met extra witzaad en witte millet geven (wat ik doe). Daarnaast geef ik ze ook fruit (appel, peer, banaan, sinaasappel), groente (sla, broccoli, witlof), pellets (C15) en levend voer (meelwormen, buffalo’s, moriowormen). Een gevarieerd dieet komt de rode borstkleur van de mexicaanse nonpareil ten goede. Geef je enkel zaden dan wordt dit oranje tot geel. Ik ken ook iemand die kweekt in een gemeenschapsvolière waarin één koppel mexicaanse nonpareils samen met japanse nachtegalen en andere fruit- en insekteneters zit. Met een ander koppel kweekt hij in een vlucht van 1 op 1 op 2m. In de Witte Spreeuwen (maandblad van de Koninklijke Belgische Ornithologische Federatie) staat deze maand een kweekverslag en deze persoon heeft gekweekt in grote kweekbakken (1,5 op 0,4 op 0,4m) met aan de achterkant een even grote kooi verbonden met een vlieggat zodat de man zich kan verstoppen indien de pop te territoriaal is. Er is dus al op verschillende manieren gekweekt met de Mexicaanse nonpareil!
In het begin zijn ze schuw maar als je er genoeg mee bezig bent (en regelmatig levend voer verschaft) kunnen ze redelijk tam worden. Beplanting is goed maar niet teveel, anders verstoppen ze zich altijd en krijg je ze minder tam (is mijn bescheiden mening).
Deze vogels hebben ruimte nodig, stop ze dus niet in een kooi of kleine kweekbak.
Ze zijn niet goedkoop (250 Euro per koppel als richtprijs) maar het plezier dat ik eraan heb is onbetaalbaar. Zoals reeds vermeld in dit forum, het boek van Rob Van Der Hulst is een aanrader!
Pas op als je een koppel koopt, de pop kan een jonge man zijn daar ze pas gedurende het tweede levensjaar op kleur komen. Ikzelf heb jonge EK vogels gekocht en een paar veertjes op DNA laten testen om zo koppels samen te stellen.
Hopelijk lukt het volgend kweekseizoen …
Ben je geïnteresseerd in deze vogels, geef gerust een seitje (ikzelf heb er geen te koop maar kan je misschien helpen in je zoektocht ernaar).
Hans


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2005-12-17 - 15:47:39

Weet iemand hoe deze vogels in de VS gehouden worden? En wat hun ervaringen zijn met deze vogels (ik geloof dat een deel daar inheems is of zit ik dan verkeerd?)


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2005-12-17 - 21:22:44

Voor zover ik het begrepen heb is er een wet in de USA, nl. "The Migratory Bird Treaty Act" die het vangen, houden of kweken van inlandse vogels verbied. De Passerinas die in Europa terechtkomen zijn wildvang vogels uit Mexico waar de vogels gaan overwinteren. De regenboogvink en veelkleurenvink komen niet voor in de USA, deze komen dus sowieso uit Mexico.
Hoe deze vogels in Mexico gehouden worden weet ik niet.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-12-18 - 22:02:33

De vangsten worden nu wel geregistreerd en is er een maximum aan gesteld. Enkele jaren terug heb ik een koppel lazuli's gekocht die waren voorzien van een breekring. Volgens de verkoper Borgstein waren deze aangebracht in Mexico.

Het is overigens niet uitgesloten dat ze weer ingevoerd gaan worden.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-12-18 - 22:37:41

Op deze site is een filmpje te zien in een voliere en geringde vogels, weet echter niet waar het is opgenomen.
http://www.lavoliere.com/video/video_000.htm
zie bij Pape de Louisiane


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2005-12-19 - 21:10:39

Op die site (http://www.lavoliere.com/mavol/paplouis/mavol_ppl_01.htm) staat eveneens een kweekverslag. In die buitenvolière zaten oa Mexicaanse Nonpareils en Indigovinken samen te broeden. Er waren wel problemen tussen twee Mexicaanse Nonpareil poppen. De ene vernielde blijkbaar het nest van de andere. Maar uiteindelijk waren er toch jongen in die volière. Op die site (http://www.lavoliere.com/dossiers/pape_lclchr/pp_lclhr_001.htm) staat eveneens een kweekverslag van de regenboogvink (Pape de Leclancher) in een buitenvolière. Dit is het enige kweekverslag van de regenboogvink dat ik tot nog toe gevonden heb. Heeft iemand regenboogvinken of info erover? In het boek van Rob Van Der Hulst staat meer algemene info, geen praktijkervaring mbt de kweek.


Zeemeeuw
Website Member
Posts :1

Website Member
2014-06-16 - 10:41:35

Hallo,
IK heb afgelopen winter een koppel Indigovinken gekocht, en dit is werkelijk een schitterende vogel.
Nu zit ik met het volgende, ik heb deze vogels in een vlucht van 2,2x2x,125, dus groot genoeg.
Het propleem is dat zij eieren leggen, en als deze dan uit zijn, worden de jongen er na 2 dagen uitgegooid.
Ik heb al veel gelezen dat je deze vogels beter geen ei voer met pinken kan geven, daar worden ze te driftig van.
Kan iemand mijn vertellen hoe ik wel een paar schitterende jongen kan groot krijgen.

Gr Zeemeeuw



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 203 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede