Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > verlichting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-12-26 - 20:37:33 send message to paccie

maar trulite vervang je echt niet ieder jaar hoor koste tussen de 60 en 80 gulden wat ze nu kosten weet ik niet en trouwens je kweekt er geen vogel meer door je kan net zo goed normalen lampen doen en dat is wat ik ook ga doen als ze kapot zijn


Hubert
Website Member
Posts :63

Website Member
2005-12-27 - 21:40:34 send message to Hubert

Ik heb zelf een aantal jaren in mijn binnen- ruimte truelight tl + hoogfrequent armaturen gebruikt. Het licht was erg kil de vogels kwamen niet tot hun recht. Dit najaar heb ik alles vervangen door Philips master PL Electronic 827 met een normale E27 lampvoet lampen. Deze Pl-lampen zijn in diverse wattages verkrijgbaar t/m 27 watt. Het licht is warm wit, het oogt alsof de zon binnenschijnt de vogels komen beter tot hun recht. Voor wat betreft direct zonlicht en de noodzaak daarvoor; ik heb tijdens de zomermaanden mijn papegaaien(Afrikanen, Zuid-Amerikanen en Aziatische)nog nooit kunnen betrappen op een zonnebad, de vogels bleven overdag uit het directe zonlicht. Alleen 's morgensvroeg en 's avonds laat als de zon al minder of van de volieres weg was gingen ze in het licht zitten.
Voor de meeste papegaaien in de natuur geldt hetzelfde, overdag lekker tussen de bladeren zitten uit de zon.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-12-27 - 22:11:40 send message to molineti

Quote
-------------------------------------------------
Alleen 's morgensvroeg en 's avonds laat als de zon al minder of van de volieres weg was gingen ze in het licht zitten
------------------------------------------------

happy :)Is het niet zo dat ze alleen een paar uur op het heetst van de dag uit de zon gaan zitten?
Hun normale middagdutje,wat ze ook in winter herfst en lente dagelijks doen?

Denk niet dat Johan Blok een zonnebad bedoelde;maar natuurlijk ,,licht,,

(is toch een groot verschil met kunstlicht,vind ik temminste)

mvg rene


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-12-28 - 09:41:34 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Met direct zonlicht bedoel ik niet dat ze een zonnebad nemen, inderdaad vinden lang niet alle papegaaien dat prettig. Het gaat erom dat zij toegang hebben tot zonlicht dat niet gefilterd via een raam tot hen komt. Dit is ook het geval als zij in de schaduw onder een afdak zitten.
Dit maakt het mogelijk voor hen om vitamine D3 zelf aan te maken, is beter voor hun verenpak etc...

Levende wezens zijn grotendeels ingesteld op zonlicht, dit geld voor planten, maar ook voor dieren.

Dan heb ik het nog niet over de voor het verenpak essentiele regenbuien gehad (die de meesten in hun schuren niet nabootsen).

(Ik zeg niet dat je ze helemaal niet binnen kunt houden, maar wel dat je dan zoveel mogelijk maatregelen (truelight/sproeien) moet nemen om de ideale situatie (buiten) na te bootsen.

Daarnaast vind ik ook dat je ze een voor vogels aantrekkelijk visuele omgeving moet geven. Binnen betekent dat: groen/geel/blauw schilderen van muren, liefst planten binnen.

Buiten is dat gemakkelijker: begroeiing in en om de voliere die voor hen tevens eetbaar is.

Op deze wijze vogels houden is heel wat anders dan 10 of 20 aluminium volieres op een rij op een betonplaat zetten en daar s'avonds even wat voer in deponeren. Of in het algemene geval bij kleinere vogels: enkele tientallen bakken op een rij in een schuur waarin ze net aan van de ene naar de andere stok kunnen springen.

Ook deze vogels hebben baad bij regen, wind, zon, beplanting, kortom: natuur.

Verder is bekend (maar vermoedelijk zullen we dat nooit precies weten) dat vogels een groter bereik hebben qua lichtgolven (ultraviolet) dan wij. Gebruikelijke verlichting voor woon- en werkvertrekken van mensen is daar niet op afgestemd. Bovendien kunnen vogels meer beelden per seconde zien (vermoedelijk) waardoor zij de flikkering van tl buizen etc. zien. Ofschoon zij daaraan lijken te wennen, is dat toch niet aan te bevelen.

(Re)productiviteit en kosten kunnen niet de enige criteria zijn voor dit soort maatregelen, tenminste niet als het echt om hobby gaat.


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2005-12-28 - 11:41:11 send message to vandervliet

de spijker op zijn kop slaan heet zoiets johan

groeten
Jan


lorie
Website Member
Posts :69

Website Member
2005-12-28 - 11:44:58 send message to lorie

Johan,

Mooi gesproken !!
Of het voor iedereen haalbare kaart is betwijfel ik, echter de intentie moet iedere hobbykweker wel hebben om dit zoveel mogelijk na te bootsen.


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-12-28 - 12:46:59 send message to paccie

er zijn ook mensen die moeten werken voor hun geld en die hebben geen papagaaien en ara s maar gewone vogels


Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2005-12-28 - 13:17:12 send message to Riboet

Wat een rare reactie nou weer. Voor wat betreft het belang van zonlicht is er geen verschil tussen ´gewone´ vogels en papegaaien hoor.

Ik snap de toegevoegde waarde niet van jouw reactie, Paccie?

Goed beschouwd is zelfs voor ons mensen natuurlijk daglicht of zonlicht onmisbaar.


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-12-28 - 13:27:44 send message to goffini

quote
Arcadia (= engelse versie van Philips grolux) is een loodglaslamp, dus kan onmogelijk uv a/b uitstralen.

truelite is de enigste lamp ter wereld welke in natriumglas (dus wel uv a/b uitstralen) wordt gemaakt. Vandaar de prijs.

Ik heb op de site gekeken maar kan daar geen specificaties over vinden.
Waar is deze opmerking op gebaseerd?

Ik gebruik true-lite en ook philipslampen. De true-lites zijn na 2 jaar toch echt wel op. De lichtopbrengst word steeds minder. Ik moet ze binnekort vervangen en zat de denken aan UV lampen voor terraria.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-12-28 - 14:30:39 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

ik sluit me als een blok aan bij hetgeen Johan in zijn bericht hierboven stelt!

In het verlengde van deze gedachtegang ben ik van mening dat er op het gebied van het algemene welzijn van onze vogels nog een heel terrein braak ligt.
Daarom heb ik enige tijd geleden over dit onderwerp een heel artikel 'Verrijking voor Papegaaien' geschreven.

Ik weet nog niet precies wanneer dit in de bladen verschijnt, maar het zit er aan te komen.


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2005-12-29 - 14:52:14 send message to afican parrot

Is het mogelijk om vogels met name afrikanen te kweken maar voornamelijk te onderhouden in een vogel verblijf zonder ramen of een andere natuurlijke lichtinval maar enkel op tl lampen of uv lampen?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-12-29 - 15:24:45 send message to rupicola

Dat kan, maar je kunt je afvragen of dit een verantwoorde manier van vogels houden is.



afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2005-12-29 - 16:03:17 send message to afican parrot

Dat is juist het probleem want je hoort zoveel en ziet overal vanalles. Ik denk dat er op deze site onder "voliere" iemand lorie's zo zou kweken maar ben nu niet zeker daarover.


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2005-12-29 - 16:08:02 send message to afican parrot

ja gevonden. Lories kweken zonder natuurlijk licht. Alleen tl lampen. http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_enkel.php?id=297


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-12-29 - 18:07:54 send message to tonnl

Juist dan lijkt het me heel belangrijk voldoende en goede lampen te kiezen.
Een tl van 5 jaar oud voldoet echt niet.

Ton.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede