Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > koude eitjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : koude eitjes
minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2005-12-28 - 01:41:41 send message to minka

Ik heb een koppels valkparkietjes die vorig seizoen 2 prachtige nesten hebben groot gebracht, echt modelouders zo voor de eerste keer. Ze zijn nu aan hun eerste nest bezig van dit seizoen ( ik kweek binnen ) en ik denk dat ze vanavond ergens van geschokken zijn. Vuurwerk of het fladderen van de andere valkjes door het vuurwerk. In ieder geval zijn ze van hun 2 eitjes afgegaan ( 1 en 3 dagen geleden gelegt ) en die waren echt steenkoud. Ik denk maximaal 2 uur van de eitjes af en ze gaan er nu ook niet meer op. Gelukkig had ik de broedmachine al aan staan en heb ik ze daar in gelegt, maar wat is de kans dat het nog wat wordt ? Of is 2 uur koud te lang ? Als het over een week of wat wat blijkt te worden schuif ik ze onder een ander koppel die altijd maar 1 of 2 eitjes bevrucht hebben ( maar die zijn pas net gaan leggen, dus ik wacht tot die uitgelegt is en dan vervang ik de onbevruchte voor deze eitjes ). Ik moet wel zeggen dat ik erg blij ben met mijn broedmachientje, bij een ander koppel 2 eitjes kunnen redden happy :)

Minka


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-28 - 07:58:08 send message to natasja

nou Minka tegen de tijd dat je antwoord krijgt ... laugh :Dwink ;)


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-12-28 - 08:44:19 send message to broto

2 uur van de eitjes af in zo'n vroeg stadium is geen enkel probleem, is al de vraag of ze al vast zaten te broeden.
De meeste vogels broeden pas vanaf het 3e ei.
Als een ei gelegt is kan je hem wel 2 weken buiten het blok bewaren, als je hem maar koel bewaar en elke dag keert.
Dus je had best nog wel kunnen wachten met de eieren in de machine te leggen , mischien hadden ze er de volgende dag wel weer opgegaan.

Henk


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-28 - 09:32:32 send message to dooren

Ik denk henk dat je hierin gelijk hebt, temeer omdat de ouders de vorige keer niet hebben gefaald.

Eieren in dit broedstadium kunnen zeer veel hebben, dus idd gewoon afwachten, de ouders zullen waarschijnlijk gewoon gaan zitten als straks het 3e of 4e ei wordt gelegd.
Gert


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2005-12-28 - 14:43:03 send message to minka

Het koppel broed al 24 uur per dag vanaf dat het eerste ei gelegt is. Het is een bijzonder koppel happy :) Maar ik durfde het niet aan om het de hele nacht koud te laten blijven. Ik schuif de eitjes als het wat wordt over een weekje of zo wel onder een ander koppel wink ;)

Minka


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-12-28 - 15:11:30 send message to broto

Hebben ze al weer een ei gelegd ?
Als het leggen eenmaal is begonnen, gaan ze wel door met leggen hoor, of er moet al iets anders aan de hand geweest zijn.
2 eitjes is voor een valkparkiet wel weinig.

Henk


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2005-12-28 - 17:40:52 send message to Wim B

Misschien mogelijk om twee kunsteitjes toe te voegen. Indien een derde erbij komt en de vogels blijken toch wel weer te gaan broeden kun je de andere eitjes altijd weer terugleggen. Natuurbroed lijkt mij toch leuker.
Succes!!
Wim


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-12-28 - 18:26:44 send message to paccie

kunsteitjes is niet nodig en inderdaad ze broede pas bij het derde ei dan gaan ze vast zitten en niet van het eerste ei dan zitten ze er wel in maar broede niks hoor ik zou nog even wachten met weg halen


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2005-12-28 - 19:40:58 send message to minka

Dat koppel wel hoor, vanaf dag 1 zitten ze vast op het ei ( het is een tam koppel, dus ik kan ze gewoon bekijken in het blok ), vaak zelfs samen tegelijk. Dan delen ze de eitjes wink ;) Ze zal binnenkort wel weer gaan leggen, want ze heeft een bult bij haar staart. De eitjes zullen uiteindelijk wel natuurlijk uitgebroed worden, maar zolang blijven ze in de broedmachine.

Minka


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-12-28 - 20:40:45 send message to paccie

waarom vraag je het dan als je toch al weet wat je doet


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2006-01-01 - 01:54:58 send message to minka

Goed lezen paccie, ik vraag niet wat ik moet doen, ik vraag :
"maar wat is de kans dat het nog wat wordt ? Of is 2 uur koud te lang ? "

Minka

(de andere 6 keer maar verwijdert, geen idee vande oorzaak)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-01-01 - 11:47:51 send message to tonnl

Misschien snapt ie het dan... laugh :Dlaugh :D



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 119 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede