Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > man treed niet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : man treed niet
minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2006-01-02 - 00:31:31 send message to minka

Ik heb een valkparkiet man die de eerste 2 jaar van zijn leven geen popje heeft gehad. Als alternatief gebruikte hij zijn schommel laugh :D Hij het wel gezelschap van andere vogels. Toen kreeg hij van mij een mooi popje, maar meneer raakte wel opgewonden van het popje maar het enige wat hij deed was het popje plukken. Ik heb het een half jaar aangekeken, maar het popje kreeg echt geen rust en werd helemaal geplukt. Ik heb toen voor beide een nieuwe partner gekocht en dat klikte beter, geen gepluk meer. Maar nog steeds treed de man niet. Ik ben inmiddels 3 broedseizoenen verder, het popje legt de meest prachtige eitjes, wel wordt keurig gebroed. Vooral door de man ( zo'n 20 uur per dag shocked 8O , het popje broed maar een paar uurtjes, meneer wil het zelf doen ) maar ja, natuurlijk allemaal onbevrucht, want van een beetje kriebelen in de nek bevrucht je niks wink ;) Wat is de kans dat deze man het toch ooit gaat begrijpen ? Het popje is ook onervaren, maar zit wel prachtig "kippetje" dus daar kan het niet aan liggen. Het schommeltje is al lang en breed uit de volière en hij "gebruikt" zover ik zie geen alternatieven. De man blijft gewoon hoor, want ik heb ze in eerste instantie voor de gezelligheid, broeden komt op de tweede plaats. Zou het als ik een ervaren pop voor hem koop meer kan hebben op succes ? Het is wel een koppel, maar niet een heel erg hecht koppel. Ik heb nog wel ruimte voor 2 extra valkjes ( want voor het popje moet ik dan natuurlijk ook op zoek naar een man ), maar eigelijk was het niet de bedoeling om uit te breiden. Ze zitten normaal met nog een koppel in een volière binnen van 2 x 2 x 1 meter, in het broedseizoen ( bij mij op dit moment wink ;) ) gaan de koppels apart in een grote kamervolière.

Minka.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-01-02 - 11:05:10 send message to ParkietenPeter

Minka,

Mischien zou je deze man eens in de grote voliere kunnen laten broeden. Hij is deze ruimte eenmaal gewend.

i.i.g. Succes
wink ;) Peter


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2006-01-02 - 15:14:16 send message to paccie

je kan ook de bevruchte eieren van het andere stel over leggen kan ie evaring op doen met het groot brengen van de jonge meestal de volgende keer gaat het goed


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2006-01-02 - 16:49:59 send message to minka

Bedankt voor jullie antwoord. Hij heeft vorig jaar al de kans gehad om in de grote volière te broeden, maar helaas... ook geen succes. Vandaar eigelijk dat ze nu in een kamervolière zitten. Ook omdat de beide koppels dan wat meer rust hebben.

Helaas heb ik geen bevruchte eitjes over. De andere 2 koppeltjes hebben wel eitjes, maar die laat ik liever door hun zelf uitbroeden, omdat ik bij die koppels zeker weet dat ze de jongen goed voeren. Maar mocht iemand nog bevruchte eitjes overhebben... wink ;)wink ;)wink ;)

Iemand anders nog een tip ? Ik ben nu ook tarwekiemolie aan het geven, maar of dat gaat werken....

Minka


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-01-02 - 19:26:33 send message to Rogert

Ik wil iets anders opperen, misschien treed de man wel als je er niet bij bent, ik ga er van uit dat je ze niet 24 uur per dag observeerd.

Misschien is de pop wel onvruchtbaar of wordt er de eerste dagen niet goed op de eieren gezeten. Ik zou ook de eieren van een goed bevruchtend koppel onder dit koppel leggen, maar de eieren die je weg haald zou ik ook onder een ander koppel leggen of in een broedmachine om zeker te bepalen of de eieren wel onvruchtbaar zijn. Het zou goed kunnen dat de eerste paar dagen toch de eieren heel slecht bebroed worden waardoor het net lijkt of de eieren onbevrucht zijn terwijl de vrucht al op de eerste of tweede dag is afgestorven.

Het is idd een manier van uitproberen. Succes!


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2006-01-02 - 19:33:04 send message to minka

Ik zit erg veel bij de vogels ( vaak 8 - 12 uur per dag ) en helaas in al die jaren nog nooit gezien dat hij treed sad :( Ze bebroeden de eitjes zeer goed. De man komt er echt amper vanaf. Soms zitten ze met zijn tweetjes erop. Ik heb overigens dit nest nog niet geschouwd, omdat ze net zijn gaan leggen. Ik doe het pas na een week. Maar ik heb weinig hoop sad :(

Minka


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2006-01-02 - 23:28:59 send message to Swaas

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoy, ik woon in Belgie (Beerse bij Turnhout), is wel een beetje uit de buurt zekershocked 8Oshocked 8O Anders mocht je gerust een rondje eieren van mijn valkjes hebben om uit te broeden, hier doen ze maar 1 ronde en dan gaan de blokken terug weg, ik zou je anders met plezier de eitjes van de eerste ronde cadeau doen en ze een 2e ronde laten leggen, die ze dan zelf mogen uitbroeden.


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2006-01-02 - 23:30:31 send message to paccie

toch zou ik het proberen om andere eitjes eronder te leggen begin met 2 bevruchte eitjes heeft het anmdere stel er ook nog 3


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2006-01-03 - 00:01:18 send message to minka

Je woont helaas wel een beetje uit de buurt Swaas sad :( Ik woon in Zuid Holland. Ik weet niet of opsturen een optie zal zijn ? Ik weet dat het wel bij kwarteleitjes en kippeneitjes wordt gedaan, maar ik weet niet of het wel eens bij valkparkieteitjes gedaan wordt. Maar heel erg bedankt voor het lieve aanbod.

Minka


uswhite
Website Member
Posts :133

Website Member
2006-01-03 - 07:09:04 send message to uswhite

Zoals jullie weten broeden bij de valkparkieten het mannetje en het vrouwtje om beurten. Ga je bevruchte eieren onderleggen en de man is niet in conditie zal hij ook niet gaan broeden. Dus je kunt de eieren al als verloren beschouwen.


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2006-01-03 - 16:08:42 send message to minka

Ze zitten nu al te broeden, alleen zijn het onbevruchte eitjes. Als ze hier vanaf zijn hebben ze binnen de kortste keren helaas weer onbevrruchte eitjes. Het is wel een goed broedkoppel, maar dat bevruchten wil maar niet lukken angry

Minka


irri
Website Member
Posts :114

Website Member
2006-01-07 - 14:41:06 send message to irri

hoi, even een vraagje..weet je wel heel erg zeker dat het een man is?
twee poppen kunnen namelijk ook aan een nestje beginnen
groetjes marjan


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2006-01-07 - 17:38:34 send message to minka

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ja, hij zingt de hele dag en heeft heel wat mooie avontuurtjes gehad met zijn schommel laugh :D Die heb ik er wel uit gehaald toen hij 3 jaar geleden een popje kreeg wink ;) Overigens krijg ik via iemand anders bevruchte eitjes als ze aan de volgende ronde gaan beginnen. Ik hoop dat een eigen nestje hem de volgende keer wel lukt.

Minka


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2006-01-08 - 16:47:13 send message to vandervliet

heb je wel eens aan nagelknippen gedacht.
Bij kanaries en tropen is het vaak zelfs zo, dat als een pop 1x door een man met te scherpe nagels wordt getreed: dezen nooit meer een man toelaten te treden.

sportgroeten
Jan


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2006-01-08 - 22:09:45 send message to minka

Bedankt voor je reactie. Zijn nagels zijn niet te lang / scherp. Hij heeft een pedi-perch en dat werkt gelukkig heel goed.

Minka



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 268 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede