Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Zoutzuur door drinkwater Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Zoutzuur door drinkwater
aws
Website Member
Posts :102

Website Member
2003-11-16 - 11:57:41 send message to aws

Ik heb laatst een artikel van Hedwig vd Horst gelezen over verdund zoutzuur (10%) door het drinkwater te mengen. De dosis is 1,5 ml op een liter water en het schijnt dat er een vermindering van bacterien van 3000% is. dus van elke 3000 bacterien blijft er maar 1 over.
Tot op heden merk ik nog niks maar moest toch naar haar toe vanwege een zieke rose, die gelukkig weer beter is.
Zijn er nog meerdere mensen die hier ervaring mee hebben.


psittacula
Website Member
Posts :126

Website Member
2003-11-16 - 12:11:53 send message to psittacula

hiervan heb ik nog nooit gehoord , wel van wat bleekwater door het drinkwater mengen
dit zou ook de bacterien doden


ford
Website Member
Posts :12

Website Member
2003-11-16 - 12:41:32 send message to ford

Nog nooit van gehoord.Weet wel dat wanneer je zoutzuur op je kleren krijgt erde gaten in vallen.Lijkt me dus om in te nemen voor de vogels ook niet erg gezond,op den duur hebben ze volgens mij geen ingewanden meer over.Heb wel gehoord dat je appelazijn tegen wormen en darminfecties kunt gebruiken,maar zoutzuur lijkt me niet echt verstandig.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2003-11-16 - 13:10:37 send message to blg

Het aanzuren van drinkwater wordt door een aantal kwekers toegepast, maar niet met de bedoeling bacterien te doden.
Als er veel kalk in het water zit compenseerd men dit door aanzuren met appelazijn of zoutzuur.
Het bij mengen van chloor lijkt me niet goed er zit al chloor in het water, veel kwekers laten het drinkwater eerst een nacht overstaan om het chloor.
Wil je nog schoner drinkwater gebruik dan gekookt of een waterfilter.
Let wel dat je de vogels kans geeft een weerstand op te bouwen, bij mensen zijn we al zover dat allergieen toenemen om dat de huizen te schoon zijn en wij geen afweerstoffen opbouwen.


aws
Website Member
Posts :102

Website Member
2003-11-16 - 13:34:53 send message to aws

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Appelazijn heeft niet een constante zuurgraad, omdat het een natuurproduct is. Citroenzuur werkt het makkelijkst bij grote groepen vogels.
Het zoutzuur dat wordt gebruikt is een 10% oplossing die nog wordt verdund, dus is het een te verwaarlozen hoeveelheid zoutzuur die in het water zit.
Het verzuren van drinkwater is een mogelijkheid om ziekte te voorkomen zondar dat meteen naar de gebruikelijke medicijnen gegrepen hoeft te worden. Het aantal darminfecties wordt fors verlaagd.
Het verzuren van het water wordt wel degelijk gebruikt voor het terugdringen van het aantal bacterien en niet om het water te ontkalken.
Voor wie het hele verslag eens een keer wilt lezen, geef het even aan en ik zal eens gaan tikken.


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2003-11-16 - 14:08:54 send message to henkmeer

om de zuurgraad te verhogen kan je dan niet beter biogarde gebruiken dan zoutzuur.
Zoutzuur mag in de bouwwereld al niet meer gebruikt worden zouden we dit dan wel aan onze vogels geven.
Probeer het op je zelf uit om te kijken hoe het werkt.



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2003-11-17 - 13:18:51 send message to Rogert

Ik heb hier inderdaad wel van gehoord, maar pas het zelf niet toe. Het geven van een citroen of sinaasappel acht ik al voldoende om de zuurgraad in de maag op voldoende sterkte te houden. De maag van vogels produceert maagsappen (zoutzuur) om bacterien en schimmels te doden, zodat deze geen schade kan aanrichten in de darmflora. Goede bacterien in de darmen ontwikkelen zich in de darmen, en deze helpen mee met de omzetting van eten in voedingstoffen die opgenomen kunnen worden door het dier. Maar doordat we ons voer voor de vogels vaak niet goed bewaren, begint er al een bacteriegroei en gistingsproces voordat het voer ook maar in de voerbak terecht komt. De vogel krijgt dus tijdens het eten een overdosis aan schimmels, bacterien en gisten binnen, die in de maag niet allemaal onschadelijk gemaakt kunnen worden en die het dier kunnen aantasten in zijn gezondheid. Zoutzuur zou bij deze de bacterien in de maag al kunnen doden, aangezien de produktie van zoutzuur in de mag dan onvoldoende is omdat er zoveel schadelijke stoffen tegelijk de maag binnen komen. Zoutzuur is bij deze dus een aanvulling van de eigen produktie in de maag. Een goed bewaaradvies voor bv universeelvoer, eivoer en vruchtenpaté is het invriezen van dit voer, en dagelijks een te gebruiken hoeveelheid voer er uit te halen. Doodat dit voer nog niet is gaan gisten e.d. (door het invriesproces) zal een vogel hier ook minder snel last van krijgen in de darmen. In veel goede vogelgritten zitten bijvoorbeeld ook een hoeveelheid houtskool (norrit) om schadelijke stoffen te neutraliseren in de darmen, maar goede bacterien worden echter ook geneutraliseerd. Het toevoegen van zoutzuur aan het drinkwater neutraleseerd dan niet schadelijke stoffen, maar dood de bacteriegroei, schimmels en gisten in de maag, voordat deze in de darmen komen, en dit is dus weer positief voor de darmflora.

In leidingwater wordt om dezelfde reden zoutzuur toegevoegd, en heeft dus geen schadelijke invloed op de mens. Tevens is een verdunning van 10 % en een toevoeging van 1,5 ml aan 1 liter water zo goed als te verwaarlozen (uiteindelijk voeg je maar 0,15 ml zoutzuur toe aan 1000 ml water)terwijl het wel meewerkt aan de gezondheid van je vogel.

Graag hoor ik aanvullingen, en reakties

Rogert


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2003-11-17 - 16:23:24 send message to ewals

bij mij absoluut GEEN zoutzuur, ik geef ze een keer in de maand appelazijn onder het drinkwater


hjvdlindehof
Website Member
Posts :87

Website Member
2003-11-17 - 19:52:12 send message to hjvdlindehof

bij het geven van water in een open bakje ontstaat al na drie uur bacteriegroei.Ikzelf geef al vijf jaar water in zgn.hamsterdrinkflesjes het bevalt mij perfect,het water blijft altijd schoon. mijn vogels baden in de badwaterbak en vliegen daarna naar de drinkfles om te drinken



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 160 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede