Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweken van Amazones Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kweken van Amazones
molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-01-14 - 22:51:24 send message to molineti

Waarschijnlijk een rare en moeilijke vraag;maar weet iemand op dit forum of er in het wild(in hun natuurlijke habitat) een relatie is tussen het aanbod van dierlijk eiwit(insecten larves etc)en het broedseizoen van amazones?

Ik vraag dit omdat er een reden moet zijn voor het relatief veel voorkomen van onbevruchtte eieren bij Amazones!

Of een andere vraag:Waarom komen er bij andere soorten bijna geen onbevruchtte eieren voor en bij Amazones wel


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-01-14 - 23:34:40 send message to Wickingh

Hai,

een interessante vraag ik ben bang dat het antwoord minder simpel is.
Vandaag was er door de Pakara een amazone middag georganiseerd daar waren 3 amazone-experts en geen van 3-en kon het antwoord op deze vraag geven. Kortom men weet het niet,

mvg Frank


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-01-15 - 09:14:06 send message to molineti

Klopt,ik was er ookhappy :)

Maar ik hoop toch dat er op dit forum mensen zijn die er bepaalde kennis of ideeen over hebben!

Zou het geven van extra dierlijke eiwitten zoals meelwormen,pinkys ,wasmotten of iets dergelijks een positieve invloed op de bevruchting van de eieren van amazones kunnen hebben?

Of zou je aan andere dingen moeten denken?

MVG Rene


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-01-15 - 11:12:48 send message to Wickingh

Haha Renee,

vandaar de vraag, maar nu ben ik toch ff nieuwsgierig wie was je dan??
Ik was die gast met dat rare petje, wink ;)

mvg Frank


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-01-15 - 12:23:46 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Waarschijnlijk een rare en moeilijke vraag;maar weet iemand op dit forum of er in het wild(in hun natuurlijke habitat) een relatie is tussen het aanbod van dierlijk eiwit(insecten larves etc)en het broedseizoen van amazones?


dit is zeker geen raar, maar wel beslist een zeer moeilijk vraagstuk.

In de eerste plaats in bekend dat wilde Amazones een zeer grote diversiteit aan voedselcomponenten opnemen, waaronder ook diverse insecten. Mocht er al sprake zijn van het feit dat een of enkele voedselcomponenten als katalisator optreedt om de vogels tot broeden te brengen, dan zal het nog niet meevallen om uit te zoeken welke componenten dit precies zijn.

De seizoenswerking (droog en regenseizoen)kan hierbij zeker van invloed zijn en ook haar uitwerking hebbben op (veranderingen) in het voedselaanbod.
De lengte van de dagen is m.i. te verwaarlozen voor vogels uit gebieden onder en dicht bij de evenaar.

Het volgende is deels bekend, maar grotendeels te weinig onderzocht:
Bekend is dat er een behoorlijk te kort aan nestgelegenheden bestaat, maar het lijkt er op dat dit probleem al langer speelt dan strikt als gevolg van habitatverlies door menselijk handelen.
Er is kennelijk een vorm van volgorde voor het gebruik van beschikbare nestholten, waardoor de broedtijd van de ene soort min of meer is afgestemd op het einde van de broedtijd van andere soorten holtebroeders. Het is onwaarschijnlijk dat dit in, laten we zeggen, 150 jaar zo is geëvolueerd!

Het kan dus zijn dat bepaalde Amazonesoorten worden getriggerd door het einde broedseizoen van andere soorten / het vrijkomen van nestholtes.

Naar aanleiding van deze interessante vraag zal ik trachten hierover meer te weten te komen.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-01-15 - 13:47:16 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Onbevruchte eieren komt inderdaad heel veel voor bij amazones. In bovenstaande reacties zit impliciet een beetje verstopt dat dit vooral een probleem in de avicultuur is. Ik vraag mij dat af of dat wel zo is. Mogelijk is het aantal bevruchte eieren in het wild niet veel hoger.

In het nieuwe amazone boek van Rosemary Low verwijst zij naar een onderzoek van de Amazona Society UK. Hieruit bleek dat houders die de voeding niet wijzigden als voorbereiding op het broedseizoen wel meer eieren legden, maar in verhouding ook veel minder bevruchte eieren hadden. Bij deze groep was de verhouding onbevruchte/bevruchte eieren 1,05:1. Deze verhouding was bij de groep die dit wel deed 1:1,28.

Zij raad aan om ten minste 8 weken van te voren te beginnen met (meer) calcium, vitamines, en eiwitten ook door dingen te geven die ze gedurende de winter niet krijgen. Bijvoorbeeld kaas, kip, peulvruchten, etc.

Verder noemt zij als reden voor het hoge aantal onbevruchte eieren en het lage aantal jongen in verhouding tot andere soorten dat pop en man vaak niet gelijktijdig in broedconditie zijn.

Zij verwijst hier naar een onderzoek uit 1990 in USA over 1294 paren dat zij gemiddeld 0.45 jongen per paar op stok brachten. Dat zegt wel iets.

Ik denk, en Rosemary Low noemt dit ook als belangrijke factor, dat het koppelen van amazones als een paar geen gemakkelijke zaak is. Zij stelt van de gedwongen paren slechts 1 op de 3 succesvol is. Het duurt meestal diverse jaren voor zij elkaar echt liggen. Ik heb sterk de indruk dat bij amazones, meer dan bij veel andere soorten, het verschil tussen elkaar accepteren als medebewoner en als 'liefdespartner' erg groot is.

Daardoor kost het al snel een hoop tijd voor een koppel zich echt koppel voelt, meestal heeft men daar weinig geduld voor, en de stress en veranderingen rond vele verhuizingen naar andere eigenaren hebben zeker geen positieve invloed op dit proces.

Een andere factor die Rosemary noemt, en die volgens mij bij veel mensen een grote rol speelt, is dat mensen te veel vogels hebben waardoor zij te weinig aandacht hebben voor de specifieke eigenschappen, gedragingen en mogelijke toegespitste aanpassingen in huisvesting/voer/etc. van een bepaald koppel. De individuele verschillen tussen vogels zijn bij amazones volgens mij groter dan bij veel andere soorten. Daarom speelt dit een grote rol. Er dient dus veel tijd voor observatie te zijn, Rosemary Low schrijft zelfs: 'Anyone who works long hours during the late spring and summer months should chose species which are less demanding than Amazons' (blz. 54).


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-15 - 16:25:43 send message to dooren

Ik denk dat er veel factoren meespelen waarom er onbevruchte eieren zijn.

1. De eerste keer is het met deze soort vogels vaak onbevrucht. Vaak mislukken de eerste legsels waarna het wel goed gaat.
2. De agressie tov andere amazones is hoog, dus het is aan te bevelen dat ze elkaar niet kunnen zien. Ik heb wel eens foto's gezien van kweekstations in zuid amerika waarbij tussen elke voliere een 0.5 m1. dichte beplanting aanwezig was. Mannen zijn soms meer met elkaar bezig dan met hun pop.
3. Ik heb ook wel eens begrepen dat een nat voorjaar beter was voor amazones mbt het stimuleren van de broeddrift, men zou dan een sproei-instalatie boven de voliere kunnen aanbrengen zodat men het kan laten nevelen in het voorjaar. Het natte seizoen in de natuur stimuleerd niet alleen meer bloemen, maar zorgt ervoor dat er ook meer bladknoppen worden aangemaakt door bomen waarvan amazones profiteren.
Ook de grotere aantallen bloemen zorgen voor meer insekten, deze worden ook gegeten met een beperkt aantal nectar en pollen. Extra knaagtakken in kombinatie met nevel kan misschien de trigger zijn om te gaan broeden.
4. Vervetting, in de natuur eten ze veel meer fruit en bewegen ze meer, hierdoor zullen ze minder snel vervetten dan in de voliere. Bestuderen van het dieet in de natuur kan voordelen bieden.
5. Ook paarvorming, het zomaar lukraak bij elkaar zetten van koppels schijnt idd moeilijker te zijn dan bij andere soorten.

Dit zijn volgens mij een aantal factoren die invloed hebben op de bevruchting van eieren.
Gert


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-15 - 17:01:09 send message to dooren

Ik las zonet een korte verhaal over het stimuleren van een amazonesoort. Dit wilde ik graag nog even toevoegen om mijn bovenstaande verhaal.

Orange-winged Amazon Parrots in one study were stimulated to breed by separating them from their self-selected mates for three months and then placing them into enclosures with nest boxes that permitted them to "chew" an entrance hole into the nestbox. In addition, these "enriched pairs" were given fruit instead of a complete crumble diet and were exposed to water misters on alternate days. The reproductive success in these birds was better than in a control group, but no one factor could be identified as being responsible for the increased egg production.

Bron Avian medicine.

Ik zou zeggen probeer het bovenstaande maar eens.
(er stond niet bij of er ook meer bevruchte eieren waren maar in neem dit maar bij voorbaat aan)

Het vervangen van een andere man leverde minder succes op, dan het herintroduceren van hun eigen partner na 3 maanden.
Gert


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-01-15 - 17:05:28 send message to molineti

Waarschijnlijk is het inderdaad een combinatie van factoren.

Ik hoop dat er nog vele goede reacties volgen,zodat we met zijn alle iets wijzer kunnen worden over deze moeilijk te kweken vogelsoort.

Ben bang dat er vele soorten amazones in avicultuur zullen gaan verdwijnen omdat er o.a moeilijk met te kweken valtsad :(

Ik heb de vraag vandaag ook voorgelegd aan Holsheimer;hij dacht dat het een hormonaal probleem is ,waar je dus zeer weinig invloed op kunt hebben.

Als ik goed lees en luister,moet je de invloed van licht al uitsluiten,ook het verstrekken van meer dierlijk eiwit voegt niks toe.

Maar hopelijk brainstormen we verderhappy :)

P.S Frank Ik was die knappe manlaugh :Dlaugh :D die voor jou zat,en die nogal veel vragen steldewink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-15 - 17:18:18 send message to dooren

Nee, licht moet je juist niet uitsluiten.

Avian medicine zegt hierover het volgende bij amazones.

The Amazon parrots quit producing when day length began to decrease and did not breed again until day length had increased considerably.

Blue and Gold Macaws could breed in both increasing and decreasing light.

Cackatoos produced only during periods of increasing day lenght.
Gert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-01-15 - 17:49:38 send message to johanblok

Ik kan mij goed voorstellen dat licht bij mijn muller amazones een rol speelt. Zij beginnen wel al in het voorjaar, maar het wordt pas echt wat in juli/augustus. Ook met venezuela's heb ik dat gehad.

Van mullers is zeker bekend dat veel regen positief werkt dat is vooral bij een harde regenbui ook duidelijk aan mijn koppel te zien.

Zelf ben ik er niet voor om de partners voor enkele maanden bij elkaar weg te halen.

Wel vind ik het verstandig om het nesthok in de winter te verwijderen, het weer aanbrengen hiervan, met verkleind invlieggat, in het voorjaar samen met een ander voedselaanbod en verse wilgentakken kan enige invloed hebben.

Maar zoals het engelse stukje hierboven geciteerd door dooren zegt: er is niet 1 doorslaggevende factor, het gaat om het geheel.

In ieder geval wil ik hiermee proberen of mijn mullers dit jaar niet wat vroeger aan de gang willen en hopelijk ook meerdere bevruchte eieren leggen. Op zich ben ik al tevreden dat ze het jong uit hun eerste legsel keurig netjes groot gebracht hebben. Daar wil het ook nog wel eens aan mankeren.

Ik vraag me overigens af of het voortbestaan van amazones in avicultuur niet ook vooral afhangt van de belangstelling en geduld van kwekers, zeker als je ziet hoeveel jongen er middels handopfok voor de huiskamer weggedaan worden.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-01-15 - 18:24:23 send message to molineti

Ik kweekte enkele jaren geleden Amazone albifrons nana 2 jaar achter elkaar in de maanden augustus/ september.
Die 2 keer stopte ze met voeren als de jongen enkele weken oud warensad :(

Ik heb toen een hogere(dus donkerder) nestblok in de kooi gehangen,het gevolg(misschien toeval)in het voorjaar eieren en zonder problemen(diverse jaren) jongen natuurbroed op stok!

Dus waarschijnlijk kunnen kleine veranderingen grote gevolgen hebben bij deze soort vogels.

De invloed van licht zou dus wel van belang kunnen zijn;al waren b.v De heren Holsheimer en Van Dieten(kun je toch wel deskundige noemen)er zeker van dat dit niet van belang zou zijn bij Amazones.

Johan:
Er zijn inderdaad nog andere redenen waarom diverse soorten Amazone(en overige) zullen verdwijnen in avicultuur.

Maar dat is een andere maar wel intressante discussiewink ;)



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-01-15 - 18:48:03 send message to johanblok

Over het nestblok: mijn mullers deden het dit jaar goed in een tamelijk hoog blok van 90 cm, met een voor deze grote soort niet al te groot oppervlak van circa 26x26cm.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-01-15 - 18:53:31 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Ben bang dat er vele soorten amazones in avicultuur zullen gaan verdwijnen omdat er o.a moeilijk met te kweken valt

en

quote
Ik vraag me overigens af of het voortbestaan van amazones in avicultuur niet ook vooral afhangt van de belangstelling en geduld van kwekers, zeker als je ziet hoeveel jongen er middels handopfok voor de huiskamer weggedaan worden.



Ik denk dat te veel mensen zich dit niet voldoende realiseren en weet je wat daarbij zo jammer is:

wanneer je op zo'n huiskamervogelforum ook maar de geringste kritiek op b.v. het solitair houden van o.a. Amazones uit, dan heb je meteen oorlog!

en niet zo'n beetje ook!

maar goed, ik hoop dat dit topic op deze site wel een bijdrage kan leveren aan het bevorderen van broedresultaten met Amazones. wink ;)




dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-15 - 23:26:57 send message to dooren

Even een lijsje over onvruchtbaarheid wat ik dus ook in het boek avian medicine heb gevonden.

Behavioral
Immaturity, pair incompatibility, normal species differences, normal occurrence as part of clutch, sexual inexperience, lack of early learning, aviary disturbances, lack of social interaction, excess social interaction, homosexual pairs, lack of pair-bonding, asynchronous breeding condition, improper imprinting, infrequent matings.

Environmental:
Incorrect photoperiod, incorrect nest-box design or nesting materials, incorrect enclosure design, lack of cisual barriers, excessive rain, insufficient rain, temperature, humidity, availability of correct foods, loose or incorrect perches.

Medical:
Obesity, age (young or old breeders), inbreeding, vent feathers, drug therapy (causing vitamin deficiency or direct, decreased fertility), previous hormonal therapy (testosterone injections), musculoskeletal, neuromuscular or other disease (causing pain, paresis, ataxia, weakness, decreased muscle tone or incoordination), neurologic disease (causing paresis, ataxia, lack of muscle control), reproductive tract disease, nutritonal deficiencies or excesses, systemic disease, parasitic disease leading to malnutrition, cloacal abnormalities, abnormal cloacal pH, possible thyroid deficiency, toxins (pesticides, chemicals, mycotoxins).

Een hele waslijst waarom je dus onbevruchte eieren kunt hebben. Je zou bijna geloven na zo'n verhaal dat er geeneen ei meer bevrucht wordt.
Gert


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-01-15 - 23:31:56 send message to Wickingh

Hai,

quote
wanneer je op zo'n huiskamervogelforum ook maar de geringste kritiek op b.v. het solitair houden van o.a. Amazones uit, dan heb je meteen oorlog


het ligt er aan hoe het gebracht wordt , ondanks dat ik het met de strekking van je verhaal eens ben/was,met de manier waarop kan je ook mensen tegen de haren instrijken, en daar komt idd soms oorlog van,

mvg Frank



Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 237 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede