Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Putters zitten dik. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Putters zitten dik.
jongdead
Website Member
Posts :27

Website Member
2006-01-20 - 00:00:19 send message to jongdead

Vorig jaar heb ik een man major putter aangekocht om bastaarden te kweken, aardig gelukt en nooit gekuurd met ESB3 of iets anders.
Nu heb ik in october er 5 bijgekocht om putters te kweken.
Na een maand ging er 1 dikzitten en de rest volgde.
Nu al 3 keer gekuurd met ESB3 en Finicoc maar ze zitten nog steeds niet strak. De mannen zingen af en toe wel maar zitten niet strak in de veren.
Wie weet wat ik hieraan kan doen?
De vogels zitten binnen, een r.v. van 40-60 en zitten op corbo korrels.
Wie heeft hier ervaring mee?
b.v.d. Dead


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-20 - 09:20:14 send message to dooren

Vaak worden de genoemde geneesmiddelen gebruikt als er iets niet in de haak is, echter wondermiddelen zijn het nog niet.

Wat je het beste kunt doen is de betreffende vogels in een warme ziekenkooi zetten op b.v. minimaal 30 graden celcius, en een goed krachtvoer erbij geven.

Om telkens de bovengenoemde medicijnen te gebruiken zal op ten duur averrechts werken, en werkt resistentie in de hand.

Warmte en goed voer kunnen soms meer betekenen, zodat het geven van Esb3 oid kan worden voorkomen.

Is er wel sprake van darmstoornissen oid of is conditie tengevolgen van verkeer voer de oorzaak.
Gert


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-01-20 - 11:18:53 send message to ParkietenPeter

Vroeger gebruikte ik ESB3 voor de sierduiven.
Toen ik met kromsnavels begon meende ik dat dit ook een afdoende middel was.
Hier heb ik bij de kromsnavels echter nooit het gewenste resultaat gehad.
Later kreeg ik baycoc, hetzelfde verhaal. Baytril werkte al veel beter.

Voor mij geeft dit aan dat de bacterien waar de kromsnavels doorgaans mee te maken krijgen niet gevoelig blijken voor esb3 of baycoc.

Coccidioses komt voornamelijk voor bij zangvogels en duiven, bijna altijd gepaard gaand met bloed in de ontlasting.

Is dit het geval en esb3 of baycoc helpt niet, zou je baytrill of vibramicine kunnen overwegen en anders toch een swap naar de VA brengen. Medicatie overigens ook in overleg met de VA, is toch wel beter natuurlijk.

Succes
wink ;) Peter


ray
Oud Lid
Posts :45

Oud Lid
2006-01-21 - 12:17:41 send message to ray

Hoi,

Het zou misschien beter zijn om als eerst naar een dierenarts te gaan eer voor je gaat kuren.

Ik ben het helemaal met dooren eens.Het doet meer kwaad dan goed voor een vogel om te kuren.
En vooral als je niet zeker weet welke ziekte de vogels hebben.

Is het zelfde als wij aan de diaree zijn en dan meteen penseline in gaan nemen.

Ik zoek altijd naar grit waar veel houtskool in zit.Dit ontgift namelijk ook de darmen van een vogel.

Maar nogmaals zoek eerst een dierenarts en neem als het kan wat ontlasting mee van de vogels.

Succes!! Groetjes Ray.wink ;)


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2006-01-21 - 18:02:09 send message to roodmus

Zelf geef ik 3-4 x per week appelazijn.
1x in de maand 5 dagen finicoc en daarna 2 dagen vitaminen,ook doe ik appelazijn door het badwater.
grt roodmus.happy :)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-21 - 20:52:41 send message to dooren

Roodmus het is helemaal niet verstandig om elke maand te kuren met finicoc.

Finicoc is een milde sulfonamiden, lichter dan ESB3, Baycox 2.5% is krachtiger en hoeft maar 2 dagen te worden gegeven en het tast de nieren, lever en het immuumsysteem niet aan, dit in tegenstelling met Finicoc en ESB3.

Kortom sulfaatpreparaten verdienen niet de voorkeur, ze bestrijden meer veel meer de symptomen dan de ziekteverweker.

Het telkens kuren met Finicoc op deze manier, zal zich vertalen in zwakkere vogels met een sterke stam coccidiën. Als je deze vogels verkoopt en de koper behandeld de vogels anders, dan loopt deze een groot risico.

Appelazijn is wel nuttig omdat de darmflora een lagere Ph krijgt. Ook probioticas zijn nuttig.

Preventie:
- Hygiëne: bodembedekking regelmatig vervangen.
- Infectiedruk laag houden, geen overbevolking.
- Voerbakken en drinkbakken goed uitwassen, enz.
- Goede voeding zodat darmflora ook goed is.
- Geen onnodige antibiotica's omdat dit het slechtste is wat men een gezonde darm kan aandoen, immers goede bacterie-stammen worden ook weggevaagd.
- Selektie, koppels, vogels die gevoelig zijn elk jaar uitselekteren, zodat men een stam opbouwt die minder vatbaar/gevoelig is.

Vaak komen coccidiose infectie na een jaar terug, zeker bij de vogels die hiervoor gevoelig zijn.

In toenemende mate zie ik allerlei wildvang-liefhebbers grijpen naar "wondermiddelen" en "preventieve kuurtjes"

En aan de andere kant zien we ook veel inferieure minder sterke vogels. (dit geeft ook te denken)

Maak er geen kasplantjes van, maar geef goed voer,
schone hokken etc. etc.
Gert


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2006-01-21 - 23:18:48 send message to roodmus

Gert.
misschien heb je gelijk,maar m,n vogels doen het er goed op.
Wat de preventie betrefd die is 200%
Grt Roodmus.razz :p


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-22 - 00:06:01 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Roodmus, ik vermoed dat je ook elke maand een weekje paracetamol slikt, voor het geval dat je ziek gaat worden. (daar kunnen we het even mee vergelijken)wink ;)

Nu even serieus:
Elke keer als je Finicoc geeft, dan worden alle goede bacteriën die je dus met bv. appelazijn hebt opgebouwd vernietigd.

Je zult straks vroeg of laat een resistente stam of een zeer pathogene stam in je bestand hebben, die dan zeer moeilijk te bestrijden is.

Nogmaals finicoc bestrijd de symptomen, verschillende soorten coccidiose lijken resistent te raken voor de gangbare behandelingen met medicijnen. De farmaceutische industrie anticipeert onvoldoende met nieuwe medicijnen.

Wat je doet is gewoon een super sterke soort coccidiose in je darmen van je vogels kweken.
Elke keer overleven enkele het, en deze geven hun verworven eigenschappen door aan de nieuwe generatie coccidiose. Kortom een tijdbom.

En wat heeft het dan voor nut zo'n "kuurtje" binnen een paar dagen vormen enkele oöcysten weer miljoenen nieuwe.

En zoals ik al eerder schreef, antibiotica: het tast ook nieren en lever aan, ook het aantal witte bloedlichaampjes nemen af en het immuumsysteem.

Bij een goede darmflora zullen schadelijke en ziekmakende micro-organismen worden vernietigd tenzij de infectiedruk te groot wordt = vuile kooien en slecht voer.

Ervaren kwekers zien door observatie of er iets mis is met hun vogels, en grijpen niet te pas en onpas naar medicamenten waarvan ze de uitwerkingen niet van snappen.

----
Die meneer die wat nieuwe putters heeft bijgekocht snapt er ook niks van, de ene mankeerde nooit wat, kweekte netjes met de kanaries.

En binnen paar maanden problemen met de nieuwe putters, ik vraag me af wat deze nieuwe putters in het verleden hebben gehad aan voeding en medicamenten??

Misschien ook wat darmstoornissen zomaar??

Of inferieure vogels gekocht die altijd op een kuurtje ......???

Toch typisch dat onze wildvang het niet meer red zonder deze medicamenten.
Gert


ray
Oud Lid
Posts :45

Oud Lid
2006-01-22 - 08:55:15 send message to ray

Wederom helemaal met Gert eens.wink ;)
Een bevriend putter kweker kweek ook goede vogels
zonder enige medicatie.

En tuurlijk gaat er bij hem ook wel eens wat dood.Maardat is de natuur.

En waarom m sommige mensen medicijnen gebruiken kan ik wel inkomen.sad :(
Maar ga daar liever niet op in.Dit omdat ik dan misschien een gevoelige snaar raak.

Hoeveel vogels je kweekt en welke kleuren zou op de 2 plaats moeten komen.Een goed en gezond bestand kweken zou op nr 1 moeten komenwink ;)


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2006-01-22 - 14:38:30 send message to birdfreak

"En binnen paar maanden problemen met de nieuwe putters, ik vraag me af wat deze nieuwe putters in het verleden hebben gehad aan voeding en medicamenten?? "

Dat is vaak het probleem. Je koopt vogels die door de vorige eigenaar constant medecatie krijgen. En als deze dan opeens wegvalt raken ze in slechtere conditie of gaan ze zelfs dood.
Ik kuur nooit en heb eigenlijk (laat ons hopen dat het zo blijft) zelden last van coccidiose omdat mijn volieres kurkdroog zijn. Maar overlaatst kocht ik een puttertje. Het vogeltje zat goed in de pluimen en 3 dagen later lag hij gewoon dood. Graatmager geworden maar toch geen probleem met de ontlasting of voedselopname. Ik vrees dus dat deze vogel bij de vorige eigenaar constant aan de medicatie zat en het wegvallen hiervan tot de dood van deze vogel geleid heeft. Jammer, maar het is wel een les die ik eruit getrokken heb om in het vervolg telkens naar de medicatie die ze gekregen hebben te vragen.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2006-01-22 - 17:52:25 send message to roodmus

Hallo Dooren.
Nee geen paracetamol, maar alle dagen een paar biertjes.happy :)
Maar wat de medicatie betreft,je weet pas zeker dat een vogel dood gegaan is aan het niet geven van die zelfde med.als je hem hebt laten onder zoeken en dat mis ik nu op dit forum.

Grt Roodmus.wink ;)


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2006-01-22 - 17:54:46 send message to roodmus

P.S Wildvang bestaat niet meer .

Heet gewoon Cultuurvogels.
en de naam zegt het al.

Grt Roodmus.wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-22 - 19:06:53 send message to dooren

Ik denk dat er weinig mensen zijn die de dood van bv. een putter laat onderzoeken, maar het geld liever investeren in een nieuwe vogel.

Ik begrijp dat heel goed, maar op deze manier leer je eigenlijk niks van de dode putter en zijn ziekten.

Ik begrijp ook dat het gemakkelijk is om op deze manier te werken, op korte termijn is immers weinig risico, op de langere termijn zal wel duidelijk worden wat de nadelig effecten zijn van het niet onderkennen van deze problematiek.

Ik hoop wel van harte dat je kopers van je vogels verteld dat ze maandelijks hun medicamenten nodig hebben happy :)
Gert


ray
Oud Lid
Posts :45

Oud Lid
2006-01-22 - 19:34:46 send message to ray

Hoi.

Ik denk niet dat iedereen er voor uitkomt dat ze hun vogels kuren.
Zo heb ik een mooi voorbeeld.Ik heb nu al een paar keer een advertentie gezet voor een koppel bloemputters.Nu heb ik een aantal reacties gehad van mensen die hun vogels idd vaak kuurde.

Nu heb ik weer een nieuwe advertentie gezet met
de mededeling dat ik graag vogels heb die geen medicatie krijg.En wat schetst mijn verbazing helemaal geen reactie meer gehad.sad :(

gr Ray.



meester Vogel
Website Member
Posts :64

Website Member
2006-01-22 - 20:07:14 send message to meester Vogel

Hey hoi allemaal,

ook het aantal witte bloedlichaampjes nemen af en het immuumsysteem.
Even een correctie, het is dan wel zondag, maar toch. Het aantal ... dient altijd gevolgt te worden door e.v. werkwoordvervoeging. In betekent ergens in, en betekent erbij.
Het wordt dus: "ook het aantal witte bloedlichaampjes neemt af in het immuunsysteem.
Heb ik je toch nog ergens op weten te pakken.wink ;) Verder is het de harde waarheid wat Gert schrijft. Maar ja, willen we de waarheid wel horen?
Ik las de berichtjes onder de topic, hierna stapte ik met onze zoon (1 maand oud) onder de douche. Ik realiseerde me dat we de natuur niet altijd haar gang wensen te laten gaan. We grijpen in, medicijnen, licht, warmte. Maar doen we dit verantwoord, een vogel kweekt per jaar hooguit 4 maand (dacht ik ongeveer). De rest van het jaar is herstel en voorbereiding. Soms kweken we (per ongeluk) door, wie kent niet de poppen die in etensbakjes of waar dan ook leggen.
Dit legt ook weer druk. Volgens mij moet je voor de juiste conclusies alles in kaart brengen. Hoe verliep het afgelopen kweekjaar, misschien wel tot anderhalf jaar terug. En dan ook daadwerkelijk alles in kaart brengen. Pas dan kun je verantwoorde conclusies trekken. Maar ja ook daar heeft Gert weer gelijk, lange- en korte termijnvisie zijn twee wezenlijk verschillende zaken.
Wil je goed advies krijgen, of een wondermiddel. Het eerste ksot veel tijd het tweede kost iets anders...
Groeten Gerrit


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-22 - 20:18:07 send message to dooren

Ik weet dat mijn nederlands niet vlekkenloos is, het maken van rekensommen ging me stukken beteraf wink ;)(ik begin nu ook te vermoedden dat je leraar bent en vogels hebt, als ik het goed heb?)

Ik denk ook dat we vergeten dat vogels in de natuur andere natuurlijke stoffen en antibiotica's nemen waardoor ze toch een behoorlijke weerstand hebben.

Vooral de infectiedruk wordt onderschat en gooit roet in het "eten" van onze voliere-vogels.

Het is niet voor niets dat bv. in kippenvoer antibioticas worden toegevoegd, maar deze kippen belanden gewoon na 14 maanden op je bordje.

Onze vogels moeten toch iets langer mee.
Gert



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 245 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede