Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Problemen met bevedering Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Problemen met bevedering
123
Website Member
Posts :50

Website Member
2006-02-28 - 18:12:35 send message to 123

Hallo
Ik heb een amazone die niet vliegen kan de oorzaak is dat de pennen beschadigd zijn door het gaas Er zitten nu nog stukjes aan van ongeveer 3 cm. Mijn vraag is gaan deze er met de rui nog wel uit of moeten deze er uitgetrokken worden Kun je dit zelf zonder problemen doen ik weet niet of dit erg gevoelig is of moet dit bij een dierenarts gebeuren onder narcose

Vr Gr. 123


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2006-02-28 - 19:27:02 send message to memaa

Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden want ik heb een bonte boer zitten die zijn pluimen zijn ook beschadigd. Doet hij zelf zijn pluimen kapot, ik weet het niet.
Gr.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-02-28 - 21:59:33 send message to Picolet

De buitenste pennen zijn eigenlijk de zwakste pennen in een vleugel. Het bovenarmpje waar de grote slagpennen inzitten is het smalste gedeelte in het zachte weefsel van een vleugel.

Aangezien de pennen redelijk kort zijn en er zeer stevig inzitten is het niet zonder risico ze er uit te laten trekken. een dierenarts zal er aan te pas moeten komen omdat ze er ook niet meer zo makkelijk vanzelf uitvallen.

Wanneer ze getrokken zijn en ze zijn niet gaan bloeden dan komt het volgende probleem om de hoek kijken.

Het armpje is nu heel kwetsbaar en wanneer de vogel valt kan zijn armpje ernstig bechadigen en gaan bloeden. Tevens kan de vogel per ongeluk nu zijn armpje in het gaas steken waardoor er zo een ernstige beschadiging ontstaat dat er nooit meer slagpennen terugkomen.

DE vogel kun je het best na een behandeling van een dierenarts plaatsen in een papegaaienkooi die niet al te ruim is met spijlen om verwondingen te voorkomem.

Hopelijk lukt het om weer zijn slagpennen terug te laten krijgen.

Veel succes en laat eens horen hoe het afloopt?

Groeten Ruud


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2006-02-28 - 22:11:13 send message to Swaas

Als ze niet uit zichzelf na 1 jaar uitvallen( bij de jaarlijkse rui) en teruggroeien, ze 1 per 1 laten uithalen, zodra de uitgetrokken pen aan het teruggroeien is en +/- dezelfde lengte heeft als de afgebroken pen de 2e laten trekken, enz. op die manier heb je nooit de blote stomp, en is de vleugel niet zo pijnlijk als dat je ze allemaal laat trekken ineens.
Hoef je die ook niet appart te zetten en kan hij normaal blijven waar hij nu zit.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-02-28 - 22:31:30 send message to meyer

Hoi swaas ik denk inderdaad dat dit de juiste oplossing is.
Maar is het probleem nu ook opgelost,ik weet niet in hoe verre de vleugels beschadigt zijn,en komt het ook werkelijk door de gaas?
Want als dat zo is zal hij ze daar weer aan afbreken. Is het niet zo dat hij ze zelf afbijt,,
iets wat hij dan ook zal blijven doen.

Groeten Meyerwink ;)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-03-01 - 23:03:53 send message to Picolet

Het probleem is dat beschadigde veren vaak niet meer vanzelf uitvallen. Wanneer een vogel lange tijd niet vliegt bestaat de kans dat de vogel nooit meer zal vliegen doordat zijn spieren verzwakken.

Wat de beste oplossing is zal de praktijk uitwijzen.

Ruud


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-03-02 - 09:12:50 send message to ParkietenPeter

Waardoor de veren beschdigen is alleen maar door observatie te verklaren.
Als de vogel handzaam cq tam is, kun je zijn vleugelspieren oefenen.
je zet hem op je hand en beweegt die dan op en neer, hij spreidt zijn vleugels en klappert dan mee. evt. Kun je zijn poten vasthouden.
Je kunt ze inderdaad zelf trekken. Houdt er dan wel rekening mee dat de vogel zou kunnen bijten omdat het niet het meest prettige is.
Een snel rukje is dan het beste.

Plaats eens een foto om mee te kijken.

Succes,
wink ;) Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-03-02 - 09:44:29 send message to johanblok

Ik zou niet zo snel ingrijpen, maar de vogel gewoon de tijd geven, ik heb nog nooit meegemaakt dat beschadigde veren niet uit zichzelf vervangen werden door nieuwe. Dat kan soms wel enkele jaren duren.
Ik zou de voliere van de vogel van veel wiebelige takken en touwen voorzien zodat de vogel gedwongen wordt om zijn vleugels af en toe te gebruiken om zijn evenwicht te bewaren. Zo blijft hij in training.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 136 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede