Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Geluid blauwgele ara's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Geluid blauwgele ara's
Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2006-03-07 - 08:04:31 send message to Riboet

Ik zou heel graag in de (nabije) toekomst een koppel blauwgele (of groenvleugel) ara's aanschaffen voor in een buitenvoliere in de tuin. Ik heb al grijzen in een voliere. Die hoor ik eigenlijk nauwelijks.

Mijn tuin grenst aan beide zijden aan die van de buren. Hoe is het geluid van een koppel blauwgele ara's? Ik heb begrepen dat het geluid een stuk steviger is dan die van de grijzen (voorals als ze regen verwachten wink ;). Zou het uitmaken of je (half)tamme of absoluut niet tamme vogels hebt?

Wij wonen in het stadscentrum in een rijtjeshuis. Heb goede contacten met beide buren. Te doen of niet te doen? Is er iemand die in de buurt van Den Helder een koppel blauwgelen of groenvleugels in een buitenvoliere houdt, waar ik kan proefluisteren?


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-03-07 - 08:24:13 send message to Hawkeye_NL

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi, ik woon midden in een woonwijk in Deventer.
Ik heb ook ara's die lekker in de tuin een buitenvlucht hebben.
Af en toe zijn die dan ook voor de buren best hoorbaar. Ik zit nu al een paar jaar hier en moet eerlijk zeggen dat ik nog geen klachten over de ara's heb gehad. Althans niet over de grote ara's. Toen ik de nobilissen in de voliere had zitten kreeg ik wel negatieve geluiden te horen van buurtgenoten.
Met ara's is een goede verstandhouding met alleen je buren niet genoeg. Hun geluid draagt echt een enorm eind waardoor ook de rest van de buurt er last van kan hebben.

Toen ik de ara's in de tuin ging houden heb ik dus direct een brief in de buurt rondgebracht. Hierop de tekst "Ara's in de wijk!" en een uitleg met foto's van de ara's die ik wilde gaan houden. Uiteraard met uitnodiging om een keer te komen kijken. Ik heb in die brief uitgelegt dat ze best kunnen schreeuwen maar ook wat ik eraan heb gedaan om dat te beperken.
Ik heb er nooit klachten over! wink ;)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2006-03-07 - 11:13:35 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Voor ons klinkt het geluid van een ara, als muziek in onze oren.
Maar dat is natuurlijk niet bij iedereen zo.
Gaat er iemand klagen over geluidsoverlast, neem van mij aan, je kan ze weg doen, als je het niet binnen de perken weet te houden.
Een decibel meter zal zeker helemaal uitslaan als ze een serenade geven.
Het is geen optie om bij iemand te gaan kijken/luisteren, op vreemde zullen ze altijd verbaal reageren, dus kun je dit niet als leidraad nemen, om te beslissen wel of geen ara's.
Eenmaal aan hun verzorgers gewend, valt het reuze mee, althans dat vinden wij dan.
Heb even wat opgenomen voor je, tijdens het voeren, moet echt weglopen met de voerbak, en ze het idee geven we krijgen niets, voordat ze hun keeltje even open zetten.
Bedenk wel dat de binnenkooi is geisoleerd met 12 cm dikke sandwich panelen, dus bij exstreme geluids produktie(broedrijp worden)kunnen we ze even binnen houden, moet er niet aan denken dat we klachten of problemen met geluidsoverlast zouden krijgen.
Weg doen nooit, nog liever een een hutje op de heide kopen, dan afscheid moeten nemen van onze scheetjes.

http://www.streamload.com/Maracana

Hoop dat je er wat aan hebt, en het bij kan dragen aan je beslissing.


Succes

wink ;)
Peter


aws
Website Member
Posts :102

Website Member
2006-03-07 - 11:46:30 send message to aws

quote
Bedenk wel dat de binnenkooi is geisoleerd met 12 cm dikke sandwich panelen


Als dit de panalen zijn die ze gebruiken voor koelcellen dan zullen ze geen geluid tegen houden. Ga zelf maar eens binnen staan en fluister zacht naar iemand die buiten staat. Degene kan alles horen.

Ardi


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-03-07 - 12:15:52 send message to djenco

Toen ik mijn koppel pas had, hield ik ze in een buitenren van 4x4x4 (lxbxh). Het schreeuwen was toen praktisch onophoudelijk. Tenminste als ze buiten zaten. Ik deed ze om 9.30 uur naar buiten en om 18.00 uur weer naar binnen.
De reden van dat oneindige schreeuwen was de hoogte van de kooi. Ze konden namelijk over gebouwen en bebossing kijken naar een weg met auto's/fietsers en ons kantoor met alle aanverwante verkeer.

Na een half jaar heb ik dus de kooi eens zo lang en half zo hoog gemaakt (8x4x2) en de zijde naar de weg toe dichtgezet met damwand platen.

Het geschreeuw verdween als sneeuw voor de zon. Heel af en toe (echt heel zelden) schreeuwen ze een keer. Soms vanzelf en soms omdat er bijvoorbeeld kraaien overvliegen.
Verder maken ze wel veel van die brabbelgeluidjes, maar dat is niet hard. Ook doen ze het fluitje dat ik doe als ik ga voeren ook na, maar dat is juist wel grappig.

Dus in mijn situatie zorgen de vogels niet (meer) voor overlast. Maar ja... hoe dat bij andere koppels in een andere situatie gaat????

Kwestie van proberen denk ik.

Groet'n,
Dirk Jan


Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2006-03-08 - 08:34:25 send message to Riboet

Het geluid is flink steviger dan dat van mijn grijzen. Maar ik ga er wel van uit dat de vogels dit geluid niet continu maken.

Overigens zijn mijn 4 tamme grijzen in de woonkamer luidruchtiger dan mijn broedkoppel buiten. De eerste zitten bij het voorraam en die hoor ik als ik buiten ben en 3 huizen verderop sta nog steeds (vooral als ze quasi-ruzies hebben)...

Het geluid van de ara's zal zich zeker niet beperken tot mijn directe buren (mijn buitengrijsjes worden trouwens ook wel eens vrolijk beantwoord door een buurman twee huizen verderop). Toch iets om rekening mee te houden.

De voliere zal achter het huis komen. De vogels zullen geen wegen kunnen zien (en het is bovendien een smal straatje met weinig verkeer, dus dat scheelt ook al).

Maar ik ben er nog niet uit. Ik vind 'proberen' een beetje eng. Niets ergers dan er laat achterkomen dat ze teveel overlast produceren en ik die schatjes alsnog weg moet doen sad :(.

Zal eerst eens kijken hoe geluidarm ik de wanden en nachthok van het verblijf kan maken en uiteraard met de buren over mijn plannen babbelen.

Ik vind zelf het geluid niet zodanig dat ik nu al van de plannen moet gaan afzien.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-03-08 - 08:47:52 send message to johanblok

Ik ben het met je eens dat je niet zomaar moet proberen en ze dan maar weer weg doen. Wel is het lastig inschatten van te voren. Ik zou er bij de huisvesting terdege rekening mee houden en daarom een vrij fors binnenhok maken dat zo goed mogelijk geisoleerd is. Met sandwichpaneel is dat vrij gemakkelijk en hoewel het niet ideaal is als geluidsisolatie, scheelt het toch flink (zelfs met twee luiken van lexas van 30x30).

Er zijn speciale sandwichpanelen die speciaal ontworpen zijn om geluid tegen te houden, meestal is dan echter een aan de binnenkant geperforeerde wand of een zachter materiaal nodig. Dat is weer niet echt geschikt voor papegaaien, maar je zou er eens naar kunnen vragen (zal wel wat kosten).

Dan kun je ze altijd beperkt in de buitenvoliere laten om het lawaai te beperken.
Verder is het aan te raden om met jonge gekweekte vogels te beginnen de band die je daarmee (relatief gemakkelijk) opbouwt kan een positieve invloed op het schreeuwgedrag hebben. Het kan dan zo worden dat ze vooral nog schreeuwen op het moment dat het voedertijd is, ze waarschuwen het baasje: tijd om te voederen (tenminste zo gaat dat bij mij met amazones).


mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2006-03-08 - 17:08:07 send message to mikewauters

als het kan zou ik ook een ruim nachthok nemen.
als het dan nodig is ze enkele weken binnen te steken (met name broeperiode) gaan ze niet snel vervetten en komen ze niets tekort aan vliegruimte.

mike


Hubert
Website Member
Posts :63

Website Member
2006-03-09 - 01:59:05 send message to Hubert

Uit ervaring enkele jaren geleden(blauwgele, groenvleugel, geelvleugel ara)kan ik zeggen dat geen enkele van deze ara's op termijn te handhaven zijn in een woonwijk. Hoe goed je het ook bedoeld met je buren en zij met jou, je vogels zullen te vaak opgesloten moeten worden in het nachthok wat lijdt tot frustratie bij jou en je vogels. Vanaf het vroege voorjaar beginnen de vogels mits ze volwassen zijn luidruchtiger te worden, je hoort ze dan honderden meters ver. Mocht dit leiden tot nestpogingen met goed verloop duurt dit luidruchtige gedrag tot in de herfst. Ze willen hiermee aangeven dat je,je in hun teritorium begeeft. Naast luidruchtig worden ze erg agressief, ben zelf regelmatig aangevallen. Ringen gebeurde met handschoenen, plantenspuit en handveger in de aanslag. Na dit broedproces werden ze weer tam, aanhankelijk en verdraagzaam. In uw situatie, hoe aantrekkelijk de ara's ook zijn, zou ik me concentreren op afrikaanse papegaaien.
m.vr.gr.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 226 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede