Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vloerwarming in het nachthok, een goed idee? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Vloerwarming in het nachthok, een goed idee?
agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2006-03-13 - 22:03:05 send message to agabird

Mijn vader is bezig om een nieuw hok te plaatsen. Het oude hok heeft als nadeel dat deze niet goed te verwarmen is. In het gangpad hangt verwarming, het gangpad is dan ook goed vorstvrij te houden. Jammer genoeg in de nachthokken zelf niet.

Nu bestaat het idee om de nachthokken vloerverwarming neer te leggen, zodat de warmte tenminste in de goede ruimte terecht komt.

De vraag is of iemand daar ervaring mee heeft en hoe het bevalt.

Het nadeel dat we kunnen bedenken is dat doordat de vloer warm zal zijn, dit een goed broeinest voor bacterien zal worden. Maar misschien droogt de ontlasting ook wel zo snel uit, dat dat geen probleem zal zijn.

Is er misschien iemand die hier ervaring mee heeft, of mensen die zeker denken te weten hoe het een en ander zou kunnen gaan met vloerverwarming?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-13 - 22:25:42 send message to dooren

Het enige direct nadeel wat zou kunnen spelen is dat het geen snelle verwarming is, de ruimte zal dus dan vrij constant verwarmt moeten worden wil je enig fatsoenlijk rendement van de warmte hebben.

Kortom vlug eventjes wat bijverwarmen is er niet bij als temperaturen snel dalen.

In mijn volieres werk ik met "vlinderbuizen" dit zijn normale verwarmingsbuizen met een aluminium frame erom heen. Deze kun je al laten korten op verschillende lengten. Door deze gelijkmatig over de volieres te laten lopen is verwarming ook snel en gemakkelijk.

Bacterien e.d. zijn in mijn ogen bij vloerverwarming geen probleem, de vloer zal dan vlug droog zijn zodat deze zich niet kunnen ontwikkelen.
Gert



tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-03-13 - 22:32:59 send message to tropic

Persoonlijk ken ik een tropenkweker en een handelaar die met vloerverwarming werken, en deze zijn er SUPER tevreden over.
Eenmaal opgewarmt houd het een constante temperatuur en de vloer geeft lange tijde een warmte en tegelijkertijd zo belangrijke droogte af.
Mocht ik de gelegenheid hebben, ik zou het onmiddellijk plaatsen.
Alvast sukses


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-03-13 - 22:55:22 send message to Chow

Vloerverwarming schijnt ook energiezuinig te zijn t.o.v. andere vormen van verwarming heb ik ooit eens ergens gelezen.


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-03-13 - 23:11:28 send message to djenco

Inderdaad, ik ben aannemer, en in meer en meer huizen wordt vloerverwarming verkocht als basis. Energiezuinig, egaal verdeeld, bedrijfszeker enz. Gewoon een super systeem.
Doordat er veel warmte is opgeslagen in de betonvloer waar je de vloerverwarming in aanbrengt, is het juist zo dat de temperatuur in de ruimte heel constant is. Juist als 's nachts de temperatuur plotseling daalt. En ik neem aan dat als je nieuw bouwt je zorgt dat het hok goed geisoleerd is. Dan is de buitentemperatuur al helemaal niet (veel minder) van belang.
Ik ga in de komende bouwvak een nieuw verblijf maken, daar zal zeker vloerverwarming in komen.

Veel succes met de bouw.

Groet'n,
Dirk Jan


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-03-13 - 23:12:47 send message to paintim

Hallo Agabird,
Ja over vloerverwarming is al heel veel te doen geweest.Je warmt natuurlijk in eerste instantie de vloer op. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot het hok is dat verwarmd moet worden.Het lijkt me wel gemakkelijk.Neemt geen ruimte in beslag en loopt gewoon mee in het verwarmingssysteem en is derhalve waarschijnlijk goedkoper dan elektra.Verder kan ik er niets zinnigs over zegge.Heb zelf een verrijdbare olieradiator met thermosstaat. 2 standen 400 W en 500W. Kan ze ook samen aanzetten en dan heb ik 900W.
Vriendelijke groeten


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2006-03-13 - 23:59:57 send message to agabird

Alle reageerders tot nu toe al erg bedankt voor de reacties.

Het gaat om toch wel een groot verblijf waar 24 nachthokken inkomen met een afmeting van twee bij anderhalve meter vloeroppervlakte elk.

Di isolatie zal niet 100% zijn. Wel het dak natuurlijk, maar voor de wanden is nog geen beslissing genomen. Het zou kunnen zijn dat het gewoon een enkel steens muurtje wordt.

Het is niet de bedoeling om het hele verblijf goed warm te maken, maar meer om de kou eruit te houden.

De grootste twijfel die we hebben is dat de ontlasting door de warmte van de vloer een broeinest wordt voor bacterien. Mochten er nog mensen zijn die kunnen aangeven dat dat echt geen probleem zal zijn, dan horen we dat graag.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-03-14 - 00:15:58 send message to zebraonline

Ik ga ook een nieuw hok bouwen en vloerverwarming lijkt mij ook wel een optie...ik had eerst gedacht aan aardgas maar ik zou graag de prijs weten van vloerverwarming per m²...
Mijn hok zal goed geisoleerd zijn met 12cm isolatiewol over gans het hok...probleem is dat ik geopteerd heb voor een houten vloer en vloerverwarming dan waarschijnlijk niet mogelijk is?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-14 - 09:11:28 send message to dooren

Een broeinest van bacteriën hangt niet louter af van een hoge temperatuur, het is wel zo hoe hoger de temperatuur hoe sneller de bacteriën voortplanten. Terwijl bij lage temperaturen (0-5 graden celcius) de groei minimaal is, is de groeisnelheid rond de 25-30 graden celcius maximaal.

Om te kunnen groeien hebben bacteriën behalve warmte ook water, zuurstof en voeding nodig.

Voeding is aanwezig uit afvalstoffen van ontlasting. Ook vocht is natuurlijk gering hierbij aanwezig.

Echter op een droge bodem met een goede bodembedekker in combinatie met vloerverwarming zal het vocht snel volledig verdampen. Hierdoor worden de bacteriën gedood. Ze zetten nog wel veel sporen af, zodat de volgende generatie snel kan opkomen als de omstandigheden weer goed worden.

Een vloerverwarming is eigenlijk een verbetering omdat het de vloer sneller droog maakt. Ik neem aan dat je de bodembedekking toch regelmatig vervangt? want onder de stokken ontstaan op den duur toch ontlastingsplekken welke de grootste risico's meebrengen omdat deze langer vochtig blijven.

Ik zou de vloer wel gewoon goed isoleren en verwarmingsslangen aanbrengen, dit zijn relatief lage kosten. Hierdoor kun je in de toekomst nog altijd besluiten om deze aan te sluiten op je verwarmingketel. Een goede vloerisolatie is nooit weg ongeacht de manier van verwarmen (energie wordt voorlopig helaas alleen maar duurder.

Een paar loze verwarmingslangen erin zijn de kosten dan ook niet meer op het totaal.
Gert


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-03-14 - 17:18:28 send message to tropic

doordat de vloer veel sneller en geheel opdroogt krijgen bacterieen gewoon geen kans. Veel minder gevaar dan zonder vloerverwarming.
Uiteraard geld hygiene zowel bij , als zonder vloerverwarming.


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2006-03-14 - 23:22:39 send message to dijkkamp

hoi jan

vloerverwarming in een vogel hok jajaja zo'n site levert wel wat op hoor laugh :D laugh :D

maar nu even serieus zelf heb ik mijn vogels op de bovenverdieping van mij huis zitten en geen vloerverwarming maar er lopen door de vloer wel enkele pijpen van de verwarming en mijn ervaring is dat als er toevallig op die plek een waterbak staat het water wel opgewarmd word en eerder verdampt en dit lijkt mij dan wel weer een plek voor bacterie dit heb ik dus moeten veranderen weet alleen nog niet helemaal hoe dit het beste kan ik denk zelf door de waterbak op een verhoging te zetten die geen warmte door geeft


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-15 - 08:38:59 send message to dooren

Daar heb je helemaal gelijk in Dijkkamp, dit geldt natuurlijk ook voor eivoer, fruit en andere voedingsmiddelen.

Op de bodem in combinatie met vloerverwarming zal de temperatuur hoger worden dus bacteriën en schimmels zullen dan beter gedijen en sneller groeien.
(ik vind voerbakken en waterbakken op de grond zowieso een slecht idee)
Gert


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-03-15 - 09:39:11 send message to tropic

dat heeft dan met hygiene te maken, voeder en drinkbakken staan volgens mij so wie so niet op de grond.
Als je dat met drinkbakken toch wil doen, zet je ze gewoon op een metalen houdertje waar je de kookpannen opzet, zo blijft het er perfekt droog onder, en waar het droog is krijgen bacterien geen of minder kans.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-15 - 12:45:08 send message to dooren

Ik zou de liefhebbers niet de kost willen geven tropic, waar wel drink- en voerbakken op de grond staan. (het zijn er veel)

Vaak staat baadwater op de grond. Geef je ogen maar eens de kost.
Gert


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-03-15 - 16:51:00 send message to lennard

jah ik heb mijn badwater ook op de grond staanlaugh :Dwink ;)


achte384
Website Member
Posts :11

Website Member
2006-03-15 - 19:58:33 send message to achte384

Ik heb al 5 jaar ervaring met vloerverwarming in mijn vogelhokken,het zijn er 22 van 1 mtr.x1.60.2.40 hoog.Het ging bij mij in eerste instantie om om de vloer zo snel mogelijk droog te krijgen en dat gaat met vloerverwarming zeer goed al je mest en gemorst voer droogt binnen korte tijd geen schimmel vorming en doordat de vloer altijd droog is ook bij de waterbakken hebben bacteriën absoluut geen kans.De vloertemperatuur is ongeveer 5 tot 10 graden het hok is van steen en in spouw opgebouwd.De binnenwanden en plafond zijn van 4cm. sandwich panelen.Bij mijn papegaaien heb ik niks op de vloer liggen,alleen is de vloer gecoat zodat de vloer glad en makkelijk te reinigen is met een brede spatel krab je het zo schoon.Groeten Ad.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede