Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Groningse roofvogels stelselmatig vergiftigd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Groningse roofvogels stelselmatig vergiftigd
ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-03-24 - 07:56:55 send message to ParkietenPeter

quote
GRONINGEN - In twee maanden tijd zijn in Oost-Groningen ongeveer veertig vergiftigde roofvogels gevonden. Vooral buizerds moeten het ontgelden. Staatsbosbeheer, dat dat donderdag liet weten, gaat uit van stelselmatige en opzettelijke vergiftiging.

„De dode vogels zijn allemaal onderzocht. Ze blijken vergiftigd met landbouwgif”, zegt boswachter A. de Jong. „Het gaat om dusdanige hoeveelheden, dat er wel sprake moet zijn van opzet.”

Staatsbosbeheer richt zich inmiddels samen met de Algemene Inspectie Dienst op het vinden van de dader. In het gebied wordt extra gesurveilleerd en potentiële nestlocaties van buizerds krijgen speciale aandacht.

Zolang vogels blijven sterven door vergiftiging, krijgen hondenbezitters het advies hun hond aangelijnd uit te laten in het gebied.


angry Vraag overbodig! angry


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-03-24 - 22:54:06 send message to Picolet

Bestaat het aas uit houtduiven is de link snel gelegd met jagers, zijn het postduiven waar de ringen vanaf zijn geknipt zijn het wellicht de duivenmelkers!!!!!

Slimme jagers gebruiken postduiven!!!!!!!!!!!!!!


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-03-25 - 01:18:58 send message to zebraonline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het begint zo stilletjes uit de hand te lopen met die vergiftigde vogels.
Het wordt tijd dat er eens de jacht geopend wordt op...
Probleem is dat er veel te lichte straffen staan op zulke zaken en de prioteit zeer laag is voor deze feiten...
Als het jagers zijn dan moeten ze hun jachtvergunning levenslang afnemen en hen i.p.v. een geldboete, een alternatieve straf geven zoals gaan werken in een opvangcentrum...zijn het duivenmelkers dan moeten al hun duiven in beslag genomen worden en ze een levenslang verbod krijgen op het houden van duiven + dezelfde alternatieve straf...


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2006-03-25 - 05:08:48 send message to kakatoe

De schult bij de jagers leggen is een helemakelijke beschuldiging.
Picolet kun je drirekt met bewijs komen of zuig je het uit je duim.
Met zulke uitspraken zonder dat je bewijs hebt kan je duur komen testaan daar aangifte van laster zo is gedaan zonder dat je ook maar enig bewijs hebt.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-03-25 - 07:10:48 send message to bert1974

ik snap precies welke jagers als picolet bedoeld.
er zijn bij ons in de buurt ook van die hobby jagers en die huren een stuk bos. daar mag dan verder niemand jagen.
deze lekkere jongens zijn zo bang voor concurentie dat ze van alles uithalen om hun prooi zelf af te mogen schieten.
zo sturen ze iedereen hun bosje uit en als je een hond bij je hebt worden ze helemaal gek.
dit zijn verder gewoon openbare stukken bos waar iedereen gewoon wandelen mag.
dit soort jagers zijn er zeker toe in staat om alles wat hun in de weg zit met hun jacht te vergiftigen.
dit soort jagers mogen ze van mij overigens direkt hun licentie afpakken.

ps ik heb hier geen bewijzen van maar ik weet dat het zo is. en ik heb natuurlijk ook een hele grote duimwink ;)razz :p.

groeten bert


frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2006-03-25 - 08:05:53 send message to frensie

zou het hun niet te doen zijn om het volgende??
wat mij opvalt hier in de buurt, het zijn de buizerds en de valken enz enz die hier op het platteland de overhand krijgen, vroeger zag je hier nog konijnen en fazanten en patrijzen , maar die zie je niet meer.
maar wel steeds meer van dat soort roofvogels.
hier worden zelfs jonge lammetjes aangevallen door buizerds. denk dat dit ook wel meespeelt in dit geval


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-03-25 - 08:45:45 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Konijnen en hazen zijn er hier op het platteland in ieder geval meer dan genoeg, evenals roofvogels. Dit soort verhalen over lammetjes ontstaan vooral als men roofvogels om een of andere reden wil afkammen. Bovendien, een beetje houder heeft de lammetjes als ze echt klein zijn samen met de moeder onder dak.
Hoe dan ook wie, deze roofvogels vergiftigd dient zeer streng aangepakt te worden, zeker als het om jagers gaat. Levenslang afpakken van jachtlicentie lijkt mij dan wel het minimum.
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wie er verder belang bij heeft dat deze vogels vergiftigd worden. Boeren juist niet, lijkt me. Wat ook nog kan is dat het vergif voor andere dieren bedoeld. Een of ander halve gare oud vrouwtje heeft mijn hond ook weleens bedreigd met glassplinters en vergif omdat hij graag at van de etensresten die zij elke avond rondstrooide.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-03-25 - 10:00:09 send message to Niltava

Een andere groep zijn de "natuurliefhebbers" die hun weidevogels willen beschermen.
Frensie; dat je nu meer roofvogels ziet heeft meer te maken met het feit dat de kwalijke verdelgingsmiddelen zo langzamerhand zijn uitgewerkt(DDT), eerst hebben daar de torenvalkjes van geprofiteerd, nu zijn de buizerden een beetje in opkomst. m.a.w. de populaites zijn zich aan het aanpassen aan de omstandigheden van veranderd milieu, inrichting en chemische middelen.
Een andere reden waarom je de laatste paar maanden veel buizerd ziet komt omdat dat trekkende buizerds zijn. Die zijn straks weer voor een groot deel verdwenen.
Overigens geniet ik erg van miauwende buizerds boven in de lucht.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-03-25 - 13:20:58 send message to Hawkeye_NL

In Nederland is het met de natuur lang niet zo slecht gesteld als men vaak doet voorkomen. Dit is mede te zien doordat er weer steeds meer klein wild komt in de natuur. Ook de aantallen met roofdieren groeit hierdoor.
Tenslotte is de groei van roofdieren heel strak aan het kleinwild te koppelen. Als er geen klein wild is dan zouden de roofvogels volgens mij niets te eten hebben en dus geen jongen groot kunnen brengen.

Er zijn verschillende gekken die deze fantastische dieren wat aan willen doen. Het kunnen jagers zijn die om wat voor kromme reden dan ook de roofvogels als concurentie zien.
Het kunnen dierliefhebbers zijn die de roofvogels als bedreiging zien voor het kleinwild.
Het kunnen zelfs liefhebbers zijn van roofvogels die de dieren doden vanwege bepaalde veren of dergelijke. ZO heb je namelijk hele indianen stammen die ara's in het wild doden uitsluitend en alleen vanwege de lange staart veren. {Gezien op een documantaire op animal planet}. Het kan zelfs een onbedoelde vergiftiging zijn doordat iemand het voorzien heeft op kleinwild of ongedierten. Als de roofvogels vervolgens de vergiftigde prooidieren opeten krijgen ze zelf ook het gif binnen met alle gevolgen van dien. En als laatste niet te vergeten kan het gewoon een gek zijn die om wat voor kromme hersenspinsel dan ook het op deze dieren heeft voorzien.

Voordat er ook maar iemand beschuldigt kan worden lijkt mij dat een grondig onderzoek eerst moet plaatsvinden. Laten we hopen dat dit dan ook snel gebeurt.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-03-25 - 13:47:57 send message to Niltava

De mensen die gesnapt worden zijn veelal toch echt jagers hawkeye.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-03-25 - 14:00:03 send message to zebraonline

Bij ons in België zijn het vrijwel zeker jagers want hier worden ze niet vergiftigd maar gewoon afgeschoten.


arwen
Website Member
Posts :89

Website Member
2006-03-25 - 22:04:12 send message to arwen

Omdat ik in de vogelopvang werk,krijgen we weleens vergiftigte of geschoten vogels binnen.Ik vind het jammer ,dat mensen menen ,het recht in eigen handen te nemen.De vogels kunnen er niks aan doen.Mensen willen alles regelen Zelfs de natuur.Omdat de mens ingrijpt in de natuur,ontregeld hij alles.Ik hoor het regelmatig.Kraaien zijn er teveel.Vossen ook.Roofvogels ook.Dan maar afschieten of vegiftigen.Want ja,de weidevogels zijn belangrijk.Maar hoe komt dat?????? Juist.Omdat de mens meent,alles te weten.Mijn mening is,laat de natuur met rust.Die regelt het zelf wel.Zonder onze hulp.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2006-03-27 - 19:46:20 send message to hj de graaf

ik ben van mening dat je in nl geen natuur hebt alles in nl is aan de invloed van de mens onderhevig dus dus als je de natuur zijn gang laat gaan dan komt het denk ik niet goed omdat deze al te verstoord is door ons mensen. en die roofvogels die nu wegegevallen zijn worden heus wel opgevuld door anderen. zo werkt het ook in de natuur het is natuurlijk niet goed dat die vogels vergiftigd raken maar om er zon drama van te maken vind ik ook een beetje overdreven mvg


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-03-27 - 21:10:43 send message to molineti

Quote
------------------------------------------------
zon drama van te maken vind ik ook een beetje overdreven mvg
------------------------------------------------

Je hoefd er inderdaad geen drama van te maken,maar Voor Mensen die zulke dingen doen kan ik geen respect opbrengen!!!

Over een gedeelte van de jagers heb ik ook mijn bedenkingen:Hier lopen in de wei weer ineens een 10 fazantenhennen wezenloos rond te scharrellen.

Terwijl men ze niet mag uitzetten!!! Maarja echte wilde fazanten kan een gedeelte van die sukkels niet raken,daarom maar van die halve kippen uitzetten(in deze vogelgrieptijd)
wink ;)

Wildbeheer primahappy :),,plezierjacht door rijkelui zonder kennis vind ik gewoon zieligwink ;)(voor beide)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-03-27 - 21:28:43 send message to Picolet

Jagers die worden betrapt krijgen een boete, tijdens de jaarvergadering van de KNJV wordt dan beslist of de "betrapte" leden geroyeerd worden.

Natuurlijk krijgen ze alleen een waarschuwing en het "advies" om volgende keer zorgvuldiger te werk te gaan.



arwen
Website Member
Posts :89

Website Member
2006-03-28 - 21:22:14 send message to arwen

Hj de graaf,dus ik maak een drama???Weleens een geschoten vogel zien sterven?????Of een vergiftigte buizaard???????Da,s beslist niet leuk.Makkelijk ,om te zeggen,dat er weer anderen voor in de plaats komen.Ik heb er gelukkig een andere mening over.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede