Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > broedmachine Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : broedmachine
hjvdlindehof
Website Member
Posts :87

Website Member
2006-04-07 - 22:21:22 send message to hjvdlindehof

hallo allemaal
ik heb vorig jaar een broedmachine gekocht om evt. problemen bij mijn grote parkieten op te kunnen lossen
mijn probleem is nu dat ik wel uitkomst heb als de eieren er een week of 10 dagen in liggen en dan onder de ouders gelegd worden , maar niet uitkomen als ze er de gehele periode ingelegd worden
mijn broedmachine is een zelfgebouwde met 2x 15 watt lampen,een etherthermostaat en geen motorventilator .
de ventilatie gaat langs nat. weg ,gat onder en regelbaar gat boven
luchtvochtigheid is ong.55% en temp.100 fahrenheid
ik keer de eieren 2x per dag en lucht niet vaak
wie weet waar het probleem zit?


billy benelly
Website Member
Posts :6

Website Member
2006-04-07 - 23:13:10 send message to billy benelly

Je kan proberen om 3 keer per dag te keren en de luchtvochtigheid iets te verhogen.Ik zelf keer ook 3 keer per dag en heb de luchtvochtigheid op 70%.Zelf had ik de luchtvochtigheid eerst ook lager en toen kwamen er ook maar weinig eieren uit.Doordat de luchtvochtigheid hoger is zijn de schalen van de eieren niet zo hard en kunnen de jongen hem beter stuk krijgen.


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2006-04-08 - 09:22:59 send message to MADDAD

Hallo

De luchtvochtigheid doe je pas omhoog naar 60 a 70% als ze aan het aanpikken zijn.
voor het zover is kun je zien door de eieren te schouwen of dat ze vochtiger of droger gebroed moeten worden.
te kleinen luchtkamer moet je droger broeden te grote luchtkamer moet je vochtige broeden.
op internet staan wel ergens tabel hoe groot de luchtkamer op welke dag moet zijn.
ik weet niet of de grote parkieten hetzelfde broeden als papegaaien,maar voor papaegaaien is 55 % veel te hoog ik zit meestal op 30% om een goede luchtkamer in het ei te krijgen.
te weinig vochtverlies verdrinken de jongen in het ei.

Groetjes John Hesen.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-04-08 - 11:02:31 send message to Rogert

Als je de eieren handmatig keerd, moet je de broedmachine uit zetten als je hem opend. Op het moment dat je de kap opend dan geeft de thermostaat een lage temperatuur aan. Hij zal dan als een gek beginnen te verwarmen waardoor hij net even iets te lang aan blijft staan op het moment dat je de kap er weer op doet. Het gevolg is dat je een kort moment een te hoge piektemperatuur krijgt. Als dit al twee of drie maal op een dag gebeurd dan kan dat invloed hebben op de vrucht.

Met eenvoudige machines is het vaak erg moeilijk om te broeden. Ze zijn erg gevoelig voor vocht en temp. wisselingen en als ze bijgesteld moeten worden ben je vaak dagen aan het prutsen om ze op de juiste temp. te krijgen. Voor standaard een vogelsoort zijn dit leuke machines maar als je verschillende soorten vogels wilt uitbroeden die ook verschillende temp en vochtigheid nodig hebben dan ben je veel al aan ket klooien om alles juist te krijgen.


hjvdlindehof
Website Member
Posts :87

Website Member
2006-04-09 - 16:47:10 send message to hjvdlindehof

op dit moment heb ik een nat washandje op de bodem liggen en wil mijn vocht % niet hoger dan 40%,als ik het goed heb is dit dus nu ruim voldoende
wat is er dan waar van de stelling dat parkieten en papagaaien 60 tot 70% vochtigheid nodig zijn omdat ze vannature in rottende boomstammen broeden?


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2006-04-09 - 18:37:26 send message to MADDAD

Als je op 60 a 70% uitbroed denk ik dat je niks overhoud,dat heb je alleen nodig tijdens de uitkomst met het aanpikken.verder denk ik dat je èèrder rond de 30% moet zitten.
ik ken die stelling niet van 60 a 70%,ja misschien als ze onder de ouders liggen dat je die vochtigheid in je kooi nodig hebt.
maar in de machine is een ander verhaal.
je kunt de eieren wegen of schouwen om het goed in de gaten te houden.

Groetjes John Hesen


hjvdlindehof
Website Member
Posts :87

Website Member
2006-04-10 - 21:00:06 send message to hjvdlindehof

we gaan het proberen op 30 %
bedankt



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede