Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wat te doen, ik twijfel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Wat te doen, ik twijfel
aws
Website Member
Posts :102

Website Member
2003-12-16 - 21:32:39 send message to aws

Ik heb nu bevruchte eieren van mijn koppel rose's. Het is een jong koppel van 2 jaar oud. Het is het derde nest en elk nest hiervoor waren er eieren kapot gemaakt. De 2 eieren heb ik nu uit het nest gehaald en er nepeieren in gelegd. Ook een onbevrucht ei van de konings ligt er nu bij en we houden het nu in de gaten of dat deze ook kapot wordt getrapt. Ze broeden beide flink afwisselend, staat een webcam op, en de eieren blijven constant goed warm.
Maar nu de vraag. Moet ik de eieren terugleggen en zelf laten uitbroeden met kans op vertrappen en geen jongen. Er straks komt er ook nog eens het oud en nieuwjaar bij. De eventuele jongen zijn dat wel net 4 en 2 dagen oud. Of kan ik toch zelf maar beter met handopfok beginnen. We hebben inmiddels al aardig wat papegaaitjes zo groot gebracht maar nog nooit vanaf het kippen.
Ik maak morgen een ziekekooi waarin ik de diertjes verzorg.
Ik hink op 2 gedachten , van wel terug en niet terug , beide heeft voor en nadelen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2003-12-17 - 10:34:48 send message to Karel

En de eieren uitbroeden in de broedmachine en vervolgens de jongen onderleggen zodra ze zijn uitgekomen? Is dat een mogelijkheid of maak ik je nu nog meer aan het twijfelen? Succes, en houd ons op de hoogte!


aws
Website Member
Posts :102

Website Member
2003-12-17 - 12:29:32 send message to aws

Helaas, de rose's hebben zelf het antwoord gegeven, het onbevruchte ei van de koningen was vanmorgen niet meer te vinden. Zijn ze zeker toch aan het voetballen en keepen geweest. Nu overgaan op handopfok, wel gedaan met 4 weken oude vogels maar nog nooit met vogels die dag uit ei zijn.
Heeft iemand suggesties en iedeeën!!
Ik hoor ze graag, er is wel wat te vinden hiervan op internet maar hoe meer hoe beter.


frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2003-12-17 - 15:19:13 send message to frensie

als het jong net is uitgekipt mogen ze de eerste paar uur nog geen eten hebben ze hebben nog voldoende aan de dooier na als ik het goed heb en ik twijfel nu even heel erg 24 uur kun je de vogel wegen en heb je een indicatie hoeveel hij ongeveer weegt dus als het jong 15 gram is mag hij 1.5 mg uit de spuit hebben en dat doe je zogauw de krop weer leeg is weer dat duurd in het begin zo ongeveer 2 uur de temperatuur onder de lamp is zo ongeveer 35 graden of iets warmer
als je nog meer vragen hebt laat maar even horen hoor
groetjes bernadette


psittacula
Website Member
Posts :126

Website Member
2003-12-17 - 17:27:22 send message to psittacula

kijk voor handopfok eens op www.halsbandparkiet.nl


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2003-12-17 - 23:59:42 send message to Karel

Praktijktipje: De temperatuurr moet je in zo'n 2 a 3 weken afbouwen naar kamertemperatuur. Daar zijn wel tabellen voor maar het ene vogeltje ontwikkelt zich anders dan het andere. Let hiervoor goed op de houding van het vogeltje. Als de vleugeltjes uitstaan en hij breeduit ligt dan is het (te) warm. Als hij zich zo klein mogelijk probeert te maken is de temperatuur mogelijk te laag. Zo kun je tussendoor steeds iets bijregelen. Succes!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2003-12-18 - 09:24:12 send message to Rogert

Ik heb eens gelezen en gehoord, maar zelf geen ervaring mee, dat een papegaai aan een ei kan voelen of het bevrucht of onbevrucht is. Op de 15 dag na incubatie schijnen deze dieren dat te kunnen constateren aan bewegingen van de vrucht.

Het zou dus heel goed kunnen zijn dat dit de reden is van vertrappen, en opeten van de eieren, maar het kan ook afwijkend gedrag zijn dat onstaan is omdat deze dieren zelf handopfok zijn, of redelijk tam geweest zijn. Eieren zou je dus voor de 15 e dag na incubatie al terug moeten leggen in het nest, wil je er van verzekerd zijn dat ze de hele broedciclus afronden, maar uiteraard kan ik me goed voorstellen dat je ze weghaalt ivm beschadigingen.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van handopfok, omdat deze dieren vaak verknipt raken, en zelf geen jongen groot brengen. Je houd zo het probleem van afwijkend nestgedrag in stand, met als gevolg dat de jongen van de jongen ook weer met de hand opgefokt moeten worden. Uiteindelijk komt dit niet ten goede van de hobby, want hoeveel vogels zijn er wel niet te koop waar iets mee is! Uiteraard begrijp ik wel de reden voor handopfok.

Succes, Rogert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2003-12-18 - 12:38:11 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat zou heel goed kunnen Rogert! Ik heb altijd gedacht dat ze het konden ruiken, maar jouw verklaring is veel logischer. Misschien dat ze zelfs tijdens het rollen van de eieren voelen dat de inhoud niet "massief" is. Nandoes gebruiken deze vaardigheid om te bepalen of er rotte eieren in het nest liggen.
Voor de liefhebber: Ik heb hier iets over geschreven op: members.chello.nl/j.verbrugge4 onder Andere vogels - > Nandoes.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 134 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede