Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ruien in het voorjaar Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : ruien in het voorjaar
vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2006-04-21 - 15:46:14 send message to vlindervogel

Mijn importvogels ruien in het voorjaar.
Het gaat hier om een koppel bergastrilden en drie abbessijnse astrilden.
De abbessijntjes zitten binnen, de bergastrilden buiten.
Is hier iets aan te doen, of moet ik gewoon geduld hebben en zullen ze over een jaartje gewend zijn aan het Nederlandse seizoen?
Ik vraag dit vooral omdat de abbessijnen een nest hebben gebouwd en daarna in de rui zijn gevallen, allemaal erg vreemd.
Verder had ik nog een vraagje over het voer van de abbessijnse astrildes: ik voer ze al een poosje iedere dag buffalo's, maar de laatste tijd nemen ze nogal weinig op. Ook eivoer eten ze niet. Weet iemand waarom ze geen levend voer willen en hoe ik ze aan het eivoer kan laten wennen?

Gr Carmen


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2006-04-21 - 22:43:54 send message to roodmus

Hallo Carmen.

Ik zelf laat na de winter mijn wildzang vogels weer aan eivoer wennen op de volgende manier.
In het weekend alles schoonmaken zodat alle voer resten weg zijn,eivoer neer zetten,aan het eind van de dag weer een beetje zaad.
Volgende dag weer het zelfde,dit herhaal ik een paar weekenden en ze eten dan weer eivoer.
Doe er een beetje kiemzaad door.happy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-04-21 - 23:14:07 send message to tonnl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn goudbuikjes zitten al een paar jaar buiten en zijn nu net weer bijna klaar met de rui.
Lijkt mij niet slim maar ze doen het zelf en het gaat nog altijd goed.

Ik heb zelf geen abbesijntjes, maar mijn idee: levend voer pakken ze waarschijnlijk pas als ze broedrijp worden.
Aan eivoer wennen deed ik zelf wel eens door er een paar geknipte meelworen door te doen. Wat ik nu heb pakt het (Aves)eivoer direct zodra ik het geef.
Veel plezier met de vogels, Ton.


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2006-04-23 - 09:40:33 send message to vlindervogel

Dankjewel voor de reacties!

Even voor de duidelijkheid: ze aten eerst wel buffalo's, alleen nu niet meer.
Eivoer met buffalo's eten ze ook niet.
Wat ik redelijk vreemd vind, want mijn koppel bergastrildes zit buiten en is ook import, deze twee eten gulzig van het eivoer en de buffalo's.
Ik ben een beetje huiverig de hele dag het zaad weg te nemen, heeft iemand daar ervaring mee?

Gr Carmen


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-04-23 - 22:57:00 send message to paintim

Hallo Carmen!
In zo'n geval gaf ik de 1/2 zaad en 1/2 eivoer en
roerde dat door elkaar.
Ik hoop dat je hieraan wat hebt.
Vr.groeten
Antoni


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2006-04-24 - 09:29:52 send message to sarell

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Water is het belangrijkste, zelf leer ik ze eivoer eten door gewoon het zaad weg te halen en een bakje eivoer in de voliere te zetten. Die droge eivoer gewoon smorgens(gebruik ik voor mijn afrikaanse vinkjes), en die natte aanmaak eivoer 2keer per dag(dus dat ze vers eivoer hebben(die natte gebruik ik veel voor de parkietachtigen).


Smiddags krijgen ze wel honger over het algemeen, en beginnen ze wel een keertje. Het kan ook wel een hele dag duren dat ze niks vreten, maar uiteinrlijk beginnen ze wel. Wel even doen als het weer het toelaat. deze komende week gaat de temperatuur goed omlaag(aldus de berichtgeving) dus wel doen als het niet te koud is. Om dit te leren, wacht ik zelf meestal even op eeen temperatuur van 15graden +. Dan verbuiken ze niet veel voer(energie) voor hun lichaamswarmte.

Gewoon beetje met beleid forceren, en als ze het leren, zijn ze er dol op. Bij mij krijgen ze iedere morgen droge eivoer(niet te veel), en als ik het deurtje uit ben, zit iedereen al te vreten.

dus het is niet een onsmakelijk eten aanleren, ze vinden het gewoon lekker, en moeten het alleen geleerd worden.
succes.

Edit:
Trouwens, mijn goudbuikjes zijn nog niet helemaal door de rui, het vrouwtje is bijna zwart...........zwartmaskerduifje ook.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 248 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede