Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > 2 vragen in 1 ?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : 2 vragen in 1 ??
dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-05-22 - 21:59:25 send message to dun grijzeroodstaart

hallo ik heb een koppel grijze en de man is nogal agressief helaas is het vorig jaar ook fout gegaan had 2 jongen toen en 1 jong is 4 weken geworden ongeveer ik had het jong geringd en heb daarna niet meer kunnen kijken hoe het ging 2 weken omdat ik weg was voor mijn werk , maar toen ik ging kijken was het jong dood en het pootje eraf gebeten .
en nu dacht ik omdat de man zeer agressief is tegen mij maar ook af en toe tegen de pop ..
omdat ze nu weer een nestje van 3 eikes hebben de pop zit nu weer 2weken te broeden maar mijn vraag als ik nu merk en rare geluiden in het blok hoor en merk dat de man de pop of jongen lastig valt kan ik dan de man weghalen en zal de pop de jongen alleen groot kunnen krijgen ?
mischien gaat het nu wel goed dat weet ik niet ik laat ze zoveel mogelijk met rust daaraan kan het vorig jaar ook aan hebben gelegen teveel kijken !!!
en nu mijn volgende vraag ik heb een koppel catharina en het popje heeft vandaag het eerste eitje gelegd maar dr snavel is best lang wat kan ik daar het beste aan doen ??
ze eet wel goed etc etc maar weet niet of ik beter even kan wachten tot ze uitgebroed is of dat ik het nu beter gelijk kan doen dat laatste lijkt mij wel onlogisch maar goed iemand advies !?

mvg


Tim wink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-05-22 - 23:31:39 send message to tonnl

Een te lange snavel kan aardig lastig zijn als er jongen gevoerd moeten worden.
Beter nog was voor de kweek, maar ook nu zou ik het gewoon meteen knippen.
Ik doe het zelf door twee keer te knippen, beide "verticale" helften apart. Eventueel bijvijlen.
Ton.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-05-23 - 09:48:29 send message to dun grijzeroodstaart

en zou dat gewoon met een nagelknipper kunnen ??
en mischien een betere uitleg van 2 keer hoe bedoel je , zeker eerst de eene kant en dan de andere kant en spitse puntje bijveilen ..
haha komt mooi uit mijn vrouw is nagelstyliste en hebben een nagelstudio aan huis dus dat komt wel goed we hebben de spullen wel !
alleen vind ik het een beetje eng maar goed moet goed komen en het moet gebeuren ..


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-05-23 - 14:39:57 send message to tonnl

Een snavel is heel goed vergelijkbaar met nagels inderdaad, het is van hetzelfde materiaal gemaakt...

Met twee keer knippen bedoel ik eerst de ene zijkant, en dan de andere kant. Als je de snavel in een keer knipt is er kans op splijten omdat het materiaal een beetje buigzaam is.
Succes, dat wordt vast een schoonheid. happy :)
Ton.



dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-05-23 - 15:38:57 send message to dun grijzeroodstaart

haha ja ton dat komt wel goed ..
maar over mijn vraag van de grijze heb je zeker geen antwoord ?


mvg


Tim


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-05-23 - 16:23:57 send message to molineti

Ik heb geen ervaring met grijze,maar in het algemeen brengt een goede pop ook alleen de jonge groot .

Vaak kun je een doorgegroeide snavel ook gewoon afbreken.(hij breekt dan precies op de breuklijn)

Lijkt een beetje eng om te doen,maar met een beetje beleid gaat dit zopnder problemen

Succes rene


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-05-23 - 19:09:14 send message to dun grijzeroodstaart

ik wacht met de grijze wel even af , mischien dat ik ze vorig jaar teveel heb gestoord of dat ik ze met verkeerde ringen heb geringd , dat waren namelijk groene geloof ik wel 11mm .
maar ik zie het wel , ik ga morgen proberen om het popje dr snavel te knippen !
bedankt allemaal ...




Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-05-23 - 20:16:32 send message to Rogert

Ik heb ervaring met een man die precies hetzelfde deed bij de jongen. Het betrof hier een half handopfok man die op zich wel te benaderen was maar tijdens de broed werd hij erg aggresief.
(semi)Hand grootgebrachte dieren hebben veel aandacht nodig. Tijdens de broed krijgt de man niet de aandacht die hij wil hebben van de pop. Het kan tijdens het broedproces al mis gaan dat de man de eieren kapot bijt omdat deze de factor zijn dat hij geen aandacht meer krijgt van de pop. Mocht het zo zijn dat de pop de eieren toch weet uit te broeden kan de man zijn frustratie botvieren op de jongen. Bij mij werden de poten al in de eerste dagen kapot gebeten. Deze aggressie verklaar ik door aandacht te kort. Dit geeft maar weer aan dat met handopgefokte dieren eigenlijk niet gefokt moet worden. Het negatieve gedrag wordt op deze manier doorgegeven en het natuurlijk gedrag is bij veel kromsnavels al ver te zoeken.
Als je de man wilt isoleren van de jongen en de pop zou ik de man niet uit het zicht huisvesten. Herintroduktie van een goed bevruchtend koppel kan dan erg moeilijk worden en het kan zijn dat het op gegeven moment niet meer klikt. Ik zou een dubbel begaasd tussenschot in de voliere plaatsen. De pop weet de jongen wel op eigen kracht groot te brengen en in gevangenschap gaat dat uiteraard veel makkelijker dan in de natuur. Het voer wordt namelijk voor haar neus aangeboden. De man kun je pas terug plaatsen als de jongen zelfstandig zijn.

Wat betreft het knippen van de snavel zou ik tijdens het broedproces geen vogel hanteren die zit te broeden of eieren aan het leggen is. Bij het verkeerd hanteren of tijdens het vangen kan een ongelegd ei inwendig in de vogel beschadigen waardoor je niet alleen het ei verliest maar ook de vogel. Tevens kun je het broedproces dusdanig verstoren dat de pop niet meer verder wil broeden of sterker nog, dat ze niet meer in de nestkast durft te komen. (daarom ook nooit een vogel in de nestkast vangen!) Ik wil hierbij doorwijzen naar de Koningsgier in Burgers' Zoo die tijdens het enten haar nest heeft verlaten en niet meer verder is gaan broeden.

Ik hoop dat je een wijze beslissing neemt.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-05-23 - 21:20:00 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
-------------------------------------------------
semi)Hand grootgebrachte dieren hebben veel aandacht nodig. Tijdens de broed krijgt de man niet de aandacht die hij wil hebben van de pop. Het kan tijdens het broedproces al mis gaan dat de man de eieren kapot bijt omdat deze de factor zijn dat hij geen aandacht meer krijgt van de pop. Mocht het zo zijn dat de pop de eieren toch weet uit te broeden kan de man zijn frustratie botvieren op de jongen
-------------------------------------------------

dit soort zaken ga ik ook steeds meer als oorzaak zien van deze problemen.

Ook het gebrek om een behoorlijk territorium te kunnen bewaken leidt volgens mij tot behoorlijk wat problemen in de kweek .

Bij B.V oranjekuifkakatoes zie ik geen verschil in gedrag tussen wildvang,natuurbroed of semihandopfok mannen, bij zulke soorten zou dus de territoriumdrang een zeer grote rolkunnen spelen.

Er zijn nog veel zaken te ontdekken in de hobby


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-05-23 - 22:15:14 send message to dun grijzeroodstaart

hallo

tja over het catharina snaveltje zat ik nog te tobben , ik wacht wel even .
maar mijn koppel grijze heb ik nu een aantal jaren maar de man is volgens mij wel import heb hem een gekcoht bij een boer en er zat een jonge handtamme pop bij de man , maar ik heb de jonge pop 4 jaar geleden verwisseld door een broedrijpe verse import pop .
en een half jaar daarna 1 ei helaas onbevrucht .
maar goed het klikt heel goed alleen heb ik wel eens gezien dat de man de pop even een knauw geeft bij de etensbak of zo maar , maar vorig jaar 3 eieren en 1 daarvan heb ik kunnen ringen het jong was zeker pas 3 a 4 weken toen het gestorven is of doodgebeten ..
ik weet wel dat toen ik de pop pas had dat ze heel de tijd aan dr ring zat te beiten , was natuurlijk wreemd voor het beesje een ring !
verse import ..
maar goed de man is altijd erg agressief tegen mij komt altijd gelijk aanvallend naar mij toe als ik ze ga voederen .
ze zitten in een buitenvoilere van 1,70 x 1 x 2 .
maar de man voert de pop nu vaak en zit er ook geregeld bij of anders hangt hij aan het trappetje in het blokje op de loer of hij iets ziet !
maar voor de rest zit hij ook rustig voor het blok .
maar goed het kan van alles zijn ik probeer het gewoon nog een keer zo , rond 7juni moeten ze uitkomen ik hoor vanzelf piepen en kijk pas een 2 a 3 tal weken later tot de jongen wat groter zijn want ik ring ze ook niet want wil ze toch voor mijn eigen houden [ als het klikt met de rest van mijn grijze inverband met gezamelijke voilere]
ik had vorig jaar ook het pech dat het heel droog was buiten en ik hoorde de jongen piepen maar bleek dat ze niet uit dr ei konden komen ingedroogd ..
dus 1 jong was ik te laat voor en het ander heeft het overleeft tot 3 a 4 weken en toen dood in het blok met pootje eraf .
dus mischien dat ik ze daardoor teveel heb gestoord want het was nogal een gepriel voor mij had zoiets nog nooit meegemaakt !
maar goed nogmaals ik hoop echt dat u beweert niet het geval zal zijn en dat ik nu toch een paar moooie jongen op stok krijg en laat ze nu in iedergeval helemaal met rust ..

mvg


Timwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 246 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede