Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > groenstaartlori Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : groenstaartlori
hjvdlindehof
Website Member
Posts :87

Website Member
2006-05-27 - 20:55:00 send message to hjvdlindehof

hallo allemaal
ik heb 3 mnd geleden een mooi koppel groenstaartloris gekocht[prachtige vogels]alles leek goed na 2 mnd 2 eitjes ,allebei bevr.,wel vond ik dat de pop soms lang van het nest was ,maar toch gisteren beide eitjes aangepikt ,ik vanmorgen benieuwd
helaas 1 eitje koud,andere eitje niets van te bekennen,ja een paar stukje van de dop
gezocht in het blok naar het dode jong ,maar ik heb niets kunnen vinden ,ook niet buiten het blok
gebeurt het dat loris hun jongen opeten?????
andere eitje heb ik in de broedmachine gelegd tot vanavond maar omdat ik geen leven hoorde heb ik hem opengemaakt,het jong was dood maar wel helemaal volgroeid
wie heeft hier ervaring mee???????
alvast bedankt


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-05-27 - 22:48:32 send message to dooren

Het komt voor dat eieren op het laatste moment afsterven of ondanks ze zijn aangepikt, falen om uit het ei te komen.

Ik ken je dieet niet, en hoe je vogels worden gehouden. Ik moet wel zeggen dat dit extreem vochtige koude weer nadelig kan zijn bij het uitkomen. Zeker als de pop (wat loris wel eens doen) lang van de nest blijven, koelt het ei telkens sterk af. Dit kost veel energie voor het kuiken. De broedtijd neemt dan vaak ook toe, ipv 24 dagen vaak 26 of ooit zelfs 28 dagen.

Dit kan op het laatste moment fataal aflopen bij het bv uitkomen als de grootste inspanning door het kuiken moet worden verricht.

Dat loris hun jong helemaal verwijderen ligt vaak aan het "opruimen ervan", eierschaal wordt ook opgegeten.

Normaliter zijn groenstaarten voorbeeldige ouders, ik heb hiervan zelf 2 kweekkoppels, waarvan een man al 15 jaar kweekt. Van beide koppels jongen gehad zonder problemen.
Gert


Psittaccine
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-06-01 - 14:32:58 send message to Psittaccine

Ouders willen wel eens de 'sporen' uitwissen maar in dit geval ligt het niet echt voor de hand. Daar het tweede ei nog niet uit was is het ook mogelijk dat het jong dood is gemaakt en direct is opgepeuzeld. Je zou kunnen overwegen om bij een volgende keer het mannetje vlak voor het uitkomen weg te nemen. Gewoon om het uit te sluiten. Wanneer het vrouwtje niet de dader is dan is ze zeer zeker in staat om het jong (of jongen) alleen groot te brengen.
Leeftijd van het oude paar speelt ook een rol, jonge of onervaren (dus geen jonge vogels maar die nog niet hebben gekweekt) kunnen soms 'rare' dingen doen. Verder kan een storing, van welke aard ook, de reden zijn.

Succes


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-06-03 - 19:54:50 send message to Picolet

Helaas is kanibalisme een bekend feit bij Lori's en Hangparkieten.

Zelf had een vriend van mij bij viooltjes lori's eieren, na het uitkomen van het ei was het jong meteen verdwenen. De eerste keer twijfel je maar na drie ronden wisten we zeker dat de man de dader was, een jong kwam bij nestcontrole toen ik bij hem op bezoek was net uit het ei gekropen, een prachtig jong met lange donspluimen.

Een kwartier later zagen we bloed aan de snavel van de man, en de buik van het jong was helemaal leeg en natuurlijk morsdood.

Helaas weigerde het popje alleen op de eieren te blijven zitten en zijn er geen jongen van dit paar verkregen. Bij Blauwkroontjes is dit fenomeen door meerdere liefhebbers aan mij gemeld.

De rede van dit bizarre gedrag is niet bekend.

Inderdaad is het weghalen van de man zoals door Jan is gemeld de beste optie om jongen op stok te krijgen.

Ruud



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 257 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede