Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Aratinga-beginner vragen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Aratinga-beginner vragen
Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2006-05-30 - 01:21:12

Hallo vogelvrienden,
Ik ben me nog een beetje aan het oriënteren op wat nieuwe kromsnavels die ik wil gaan houden. Nu is mijn oog ook gevallen op aratinga's. Ik heb gezien dat er erg mooie soorten bijzitten (Goudkap, Nandaya, Jendaya, Zon). Ik kan er nog niet érg veel informatie over vinden, daarom hoop ik dat jullie mij wat meer informatie kunnen verschaffen.
Ik wil graag weten wat een goede aratinga voor beginners zou zijn, ik zou ook graag met ze (proberen) willen kweken.
Ik lees dat sommige, zoals de Zon- en Jendayaparkiet erg luidruchtig kunnen zijn, heeft er misschien iemand een 'soundsample', zodat ik even kan luisteren. Ik woon wel vrijstaand, de buren wonen ongeveer 30 meter verderop. Maken ze de hele dag door geluid, of zijn het maar bepaalde momenten?
Belangrijk: Ik heb geen mogelijkheid te verwarmen, dus in hoeverre zijn aratinga's winterhard?
Het hok is nog niet gebouwd, dus alle mogelijkheden staan nog open. Wat is een degelijke grootte van een volière? (Buitenren/nachthok).
Wat kan ik doen tegen vorst? (Een geisoleerd nachthok moet naar mijn idee wel kunnen voldoen, met daarin hun broedblok.)
Wat kan ik het beste voor voeding verstrekken?
Hoe is hun gedrag (tegen elkaar, andere vogels, in het algemeen tegen mensen)? Zijn het vogels die tam kunnen worden of juist schrikachtig? (Net zoals Halsbandparkieten, die vind ik meestal vrij nerveus.)
Kunnen jongen lang bij hun ouders blijven of worden ze na verloop van tijd verjaagd?
Kan ik het beste jonge vogels aanschaffen of broedrijpe vogels? (Geloof dat de meeste na 3 jaar broedrijp zijn?). Is het moeilijk aratinga's te koppelen of accepteren ze snel een nieuwe partner?

Dit zijn voorlopig even mijn vragen, ik hoop op een hoop leuke reacties happy :)

Hieronder wat Aratinga's die qua uiterlijk mijn voorkeur genieten happy :)






irri
Website Member
Posts :114

Website Member
2006-05-30 - 11:15:30

hoi, ik heb zelf geen aratinga's, maar ben net wel met pyrrurha's begonnen, die vallen samen met de aratinga's onder de groep conures en ik heb even een linkje geplaatst over conures, daar staat ook info over de aratingasoorten, en ook hoeveel lawaai ze maken per soort, en ook persoonlijke verhalen van eigenaars. en je kunt ook "googlen" op conures, kom je ook een boel info tegen.

http://animal-world.com/encyclo/birds/conures/ConuresProfile.htm

groetjes marjan


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2006-05-30 - 13:02:16

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Toine, ik heb in het verleden verschillende soorten gehad en mijn vogels waren zeker niet schuw. Eerder zeer zelfverzekerd. Het lawaai moet je zeker niet onderschatten, maar als je buren op 30 meter wonen dan zal de overlast wel meevallen.
Ik hield mijn vogels onverwarmd maar daar was ik toch niet zo tevreden over. De conditie ging zichtbaar achteruit tijdens de koude maanden. Vorstvrij huisvesten is in mijn ogen beter voor de vogels.

De vogels zijn verder heel territoriaal en ik liet de jongen altijd bij de oude vogels en dit ging goed, maar dit was nooit langer dan een paar maanden. Mijn kooien toen waren 4 x 6 x 2 per koppel en dit was een prachtig zicht om ze bezig te zien. Maar een lengte van 2 meter is echt het minimum.


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2006-05-31 - 14:07:27

je kan het beste jonge vogels kopen,Omdat aratinga's toch al een duurdere soort is en als je dan oude vogels gaat kopen kunnen het eiereters,of jongendoders zijn of misschien vogels die helemaal niet kweken.
nick.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-05-31 - 17:00:03

De soorten die jij wilt zijn juist de soorten die het hardste schreeuwen, zonparkieten, jandaya, nandaya.happy :)

Weddels zijn iets rustiger, hoewel je daar ook wel eens een exemplaar heb die het leuk vindt te schreeuwen happy :)
Heb er zelf ook gehad, zo ook maisparkieten ,azteken , pet'z en goudvoorhoofd.
Van deze soorten waren de goudvoorhoofd en pet'z het rustigst.
Als je er koop , koop gesexte vogels en let goed op dat je het zelfde soort of ondersoort heb als koppel.

Henk





Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede