Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zieke? halsbandparkiet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zieke? halsbandparkiet
voliereman
Website Member
Posts :51

Website Member
2006-05-30 - 09:48:30 send message to voliereman

Hallo,

Mijn halsbandparkiet man zit al een tijdje telkens met de kop in de veren en is niet fit. Het is oorspronkelijk een handopfok vogel geweest, en zit nu al zo'n 3/4 jaar in de vlucht met een pop. De pop had wel interesse in het blok, echter de man niet in de pop (ik denk doordat deze ziek is). Ik vraag me af wat het zou kunnen zijn. Hij eet ook niet goed, en voelt mager aan. Is niet te warm, maar reageert wel traag (ik zou m zo van de stok af kunnen duwen). Aan het eten kan het niet liggen, want de pop die erbij zit is zo fit als het maar kan. Ook is het niet besmettelijk want hij heeft al een paar maanden deze verschijnselen, en ze zitten al die tijd al bij elkaar. Ik heb ondertussen ontwormt, vitaminepreperaten gegeven maar tot nu toe geen resultaat. De laatste maand is zijn toestand verslechterd (ik had eerst nog de hoop dat het misschien aan het weer lag). ik had graag een nest van dit koppel gehad, maar heb nu eerder het idee dat ik binnenkort een vogel kwijtraak.

Kan het eraan liggen dat het een handopfok vogel is (zwak?)
Kan het zijn dat de vogel daardoor ook niet snapt dat de pop een soortgenoot is (omdat hij door mensen is opgevoed)

Wie o wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

Marco


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-05-30 - 11:02:01 send message to MrandMrsSwift

Hoi,
Het kan vanalles zijn..

Hij reageert ook niet op u, in de zin van dat ie door mensen groot is gebracht.

Misschien eens mest laten onderzoeken?

Vogels laten vaak pas wat merken als het al echt mis is.

Het kan ook bloedluis zijn, deze zie je overdag niet, maar ze gaan s'nachts op je vogel..
En kunnen doordat ze bloedzuigen zorgen voor bloedarmoede. En daardoor verzwakt de vogel.

Je zou dus anti-parasiet van bogena kunnen geven, dat is een pipet.

En er bestaat wat voor kinderen van Roosvicee, kan ff niet op de naam komen dat is voor kinderen en volwassenen met een ijzertekort in het lichaam.

Gr.


voliereman
Website Member
Posts :51

Website Member
2006-05-30 - 12:37:25 send message to voliereman

eerder was ie ook niet zo tam dat ik bij m in de buurt kon komen.

als het bloedluis zou zijn, zouden andere vogels er toch ook last van moeten hebben?

Mest heb ik nog niet laten onderzoeken, is misschien een goed idee, ik heb zelf al zitten denken aan een darminfectie.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-05-30 - 14:34:41 send message to zebraonline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een darminfectie is meestal op korte tijd al fataal...ik denk eerder aan kropschimmels,flagenaten of megabacterie...dit zijn langzame killers...en meestal niet terug te vinden in de mest...


voliereman
Website Member
Posts :51

Website Member
2006-05-30 - 15:10:29 send message to voliereman

Zijn er middelen te krijgen hiervoor, en waar? Of is dit toch een aflopende zaak?

Alvast bedankt.


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-05-30 - 15:51:51 send message to MrandMrsSwift

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat is ook wel zo, maar ik heb er ook maar 1 zitten met vermoedelijk bloedluis en dat is een broedende pop.

Ik zou als ik u was gewoon een afspraak maken bij een goede VA en u kunt druivensuiker door het water doen (voor extra energie).
Zoiezo de vogel apart zetten en evt. warm.

Zou in ieder geval niet lang meer wachten, dan worden de organen ook aangetast en valt er straks helemaal niks meer te redden zoals u zelf ook zegt.

Gr.


voliereman
Website Member
Posts :51

Website Member
2006-05-31 - 07:44:05 send message to voliereman

Helaas is de vogel vannacht overleden nadat ik hem apart had gezet. Nu dus op zoek naar een nieuwe man.


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-05-31 - 18:18:54 send message to MrandMrsSwift

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Aaaah zonde altijd.
Maar ja, weer een ervaring rijker, die weer goed is voor een volgende keer moet u maar denken.

Er worden nog best wat halsbanden aangeboden dus komt vast snel goed voor het popje.
Succes.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-06-01 - 08:08:45 send message to natasja

niet bepaald een topic waar de liefde vanaf straalt ...


voliereman
Website Member
Posts :51

Website Member
2006-06-01 - 09:16:04 send message to voliereman

en waar mag dat dan wel op slaan? Ik hoop dat je niet doelt op de verzorging van mijn vogels, heb vanalles geprobeerd om de betreffende vogel gezond te krijgen, denk echter dat ik met meer ervaring andere stappen had ondernomen. Volgende keer zal ik waarschijnlijk sneller naar een VA gaan. De vogels zitten bij mij in ruime vluchten, krijgen 2 keer per dag goed eten en vers water. Denk dat er genoeg zijn die niet 's ochtends en 's avonds hun vogels verzorgen, maar slechts 1 keer per dag. Daarbij bedoel ik dus kwekers, en niet de mensen zoals jij die 1 of 2 papagaaien binnen hebben.

In ieder geval bedankt voor de stempel die je op mijn naam probeert te zetten.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-06-01 - 19:14:30 send message to natasja

Nou dat slaat op uitspraken zoals deze :

"Hij eet ook niet goed, en voelt mager aan. Is niet te warm, maar reageert wel traag (ik zou m zo van de stok af kunnen duwen). Aan het eten kan het niet liggen, want de pop die erbij zit is zo fit als het maar kan. Ook is het niet besmettelijk want hij heeft al een paar maanden deze verschijnselen,"

"Nu dus op zoek naar een nieuwe man."


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-06-01 - 19:31:01 send message to MrandMrsSwift

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik snap Natasja ook wel..
Want ik had laatst ook een vogel ziek, daar kwam ik zondag achter, maar heb meteen maandagochtend de VA gebeld. En ik ben er zelfs nog de nacht van zondag op maandag uitgegaan om te kijken.

Ik had hem dus toen al apart en warm gezet en om de paar uur water in bekkie gedaan omdat meneer aan de diarree was.

Ikzelf kan dat ook niet 'maanden' wachten.
Ik heb dan geen rust meer in mijn kont.

Gr.


voliereman
Website Member
Posts :51

Website Member
2006-06-01 - 19:46:13 send message to voliereman

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Heb geen zin om hier verder op in te gaan, ik had niet het idee dat de vogel erg ziek was tot de afgelopen week. heb de vogel vorige week uit vlucht gehaald om te kijken, en voelde dus toen ook pas dat ie mager was. Van alles leert men, dus ook hiervan. vind dit een overdreven reactie tegen iemand die probeert zo goed mogelijk voor zijn vogels te zorgen. heb de vogel de afgelopen 2 maanden meerdere keren vitaminepreparaten gegeven en ontwormt. Volgende keer dat een vogel er zo bij zit zal ik inderdaad naar een VA gaan. Jammer genoeg deze keer niet, doordat ik dit nog nooit had meegemaakt, en dus de ervaring niet had(dacht het te kunnen oplossen met vitaminen, ontwormen,etc.). Jammer dat er dan altijd mensen zijn die doen alsof ze zelf nooit fouten hebben gemaakt.

Verder lijkt het me vrij logisch dat ik een nieuwe man zoek, daar anders de pop alleen zit (lijkt me het beste weer een maatje voor haar te zoeken.)

Maar wat ik al zei, ik ga hier verder niet op in.

Verder wil ik iedereen die wel normaal reageerde in ieder geval bedanken voor de tips.

Groet,
Marco


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-06-01 - 19:55:55 send message to MrandMrsSwift

Ik snap wel dat je het eerst zelf geprobeerd heb.
Ik ga normaal ook niet super snel naar een DA of VA, maar als ze al aan de magere kant zijn gaat het heel hard. En zeker als ze al meer dan 2/3 dgn er bijna levensloos bijzitten is het vaak goed mis.

En ik snap wel dat je een nieuwe man zoekt.

Ik heb voor de halsband die ik gekregen heb ook na een tijdje echt een popje gehaald en zie hem nu, hij is super happy. Alleen is ook maar alleen en ze waarderen elkaar echt. Waar de 1 zit zit de ander, samen fruit eten, gaat de 1 naar binnen gaat de ander mee en lekker een dutje naast elkaar. Gr.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 160 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede