Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > nestcontrole Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : nestcontrole
menno
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-05-30 - 15:31:48 send message to menno

Hallo, ik als beginneling, heb weer wat vragen aan jullie..Mijn grijze roodstaart koppel is al een tijdje druk bezig met hun broedkist, vrouwtje komt er haast niet meer uit, het mannetje voert haar, heb ze sinds vorige week woensdag al verschillende keren zien paren, mijn vraag was dus hoevaak ik in de broedkist kan kijken of er al een eitje ligt? Niet dat ik zoveel zie want als ik naar ze toe ga, zodra het mannetje mij ziet springt hij voor het vrouwtje in de broedkist..maar ik neem aan als er een ei ligt dat ik die dan toch onder het vrouwtje zie liggen, want ik zie haar wel. ik wil niet te vaak kijken omdat ik bang ben dat ik ze dan verstoor, alvast bedankt voor jullie reacties, mvg andré.


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-05-30 - 15:44:13 send message to lennard

Je zou over 1 week kunnen kijken ofdat het ei bevrucht is met een schouwlampje en dan moet je ze gewoon met rustlaten totdat ze uitgerekent is en dan kan je weer even kijken ofdat alles goed is gegaan. Maar dat is bij elk kweekkoppel anders. De een doet het Zo en De andere doet het Zuswink ;)

Ik hoop dat je bevruchte eitjes krijgt en jonge vogels


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-05-30 - 15:56:16 send message to MrandMrsSwift

En voordat je aan een eitje zit je hand even door het zaad halen voor/tegen de 'mensengeur'.


menno
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-05-31 - 13:38:46 send message to menno

Hoi Lennard, bedankt voor je advies maar er is zover ik kan zien nog geen ei...hoop zeer binnenkort wel, mijn vraag was eigenlijk, hoe vaak kan ik nu kijken in de broedkist om te controleren of er een ei ligt? En zie ik een ei ook liggen als telkens het mannetje voor het vrouwtje springt in de broedkist?? Zie het vrouwtje dan wel, zit bijna op de grond, door de poten heen gezakt maar zie nog niks liggen.. Iemand toevallig een idee wanneer ik iets kan verwachten? Ze paren zoals eerder geschreven al een week, verschillende malen per dag. Man voert het vrouwtje, vrouwtje komt haast nooit meer uit de broedkist, alleen voor te paren en gevoerd te worden door de man, daarna gaat ze gelijk de broedkist weer in. Mvg, andré.


menno
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-06-01 - 13:00:39 send message to menno

Hallo, ik ging vanmorgen kijken en toen lag het eerste ei daar!! Helemaal geweldig, heb zoveel tegenslagen gehad met mijn beginnende hobby dus ik hoop dat verder nu alles goed verloopt, ik zal het advies van jullie opvolgen en na een week kijken of het bevrucht is, tot die tijd laat ik ze maar met rust. Groetjes andré.


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-06-01 - 13:08:11 send message to lennard

dat is heel goed. Want als je tevaak gaat kijken dan verstoor je ze. Maar je moet wel gewoon door blijven gaan met het eet en drink patroon en schoonmaken.wink ;)


avo
Website Member
Posts :47

Website Member
2006-06-01 - 15:01:24 send message to avo

ik ben het met Lennard niet eens,ik kweek al 25 jaar met Grijzeroodstaarten ,maar kijk elke dag in het broedblok dat geeft niks het is alleen maar beter voor de vogels dan wennen ze aan je want als je over 30 dagen jongen heb dan schrikken ze niet van je en vertrappen ze van de schrik ook niet de jongen.Groetjes André


Psittaccine
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-06-01 - 16:25:19 send message to Psittaccine

Zelf geloof ik niet zo in dat 'ruiken' van mensenlucht. De Nieuw-Zeelandse Kiwi is de enige vogel met een uitgesproken reukzin.
Regelmatig controle kan normaal geen kwaad maar soms kan het toch tot onverwachte reacties leiden. Nooit zomaar het deurtje openen, altijd eerst even 'aankloppen'.


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-06-01 - 17:52:40 send message to lennard

Toch is het zo dat je beter geen mensengeur kan achterlaten je kan beter even met je handen door het voer gaan.wink ;)


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2006-06-01 - 19:58:33 send message to kaapsen

Dag Menno,je kan helemaal niet over een week gaan kijken of je eieren bezet zijn,afhankelijk van hoeveel eieren de pop legd,gaat ze normaal gesproken pas echt vast broeden vanaf het een nalaatste ei,dan p.l.m 7 dagen optellen en kijken.
Maar waarom zou je kijken,laat eerst de vogels gewoon een beetje aan je wennen d.m.v nestcontrole,d.w.z zoals ik meen dat het avi was op een rustige manier je vogels te laten wennen aan nestcontrole,zijn de eieren onbezet pech,leggen de vogels als ze in goede conditie zijn wel weer nieuwe,maar ondertussen zijn ze wel een beetje aan het regiem gewend.
Bij mij gaat de pop ook uit het blok als ik daar op aandring,Maar ook niet altijd hoor.
In ieder geval rustig aan doen en geen zenuwachtig gedoe,want DAAR komen ongelukken van,veel sucses.

Gr Kees.


menno
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-06-03 - 11:27:04 send message to menno

Hallo, ben blij met de adviezen van jullie..ik was de laaste weken sowieso elke dag aan het kijken in de broedkist, ze zaten dan alletwee, mannetje en vrouwtje erin, dus ik vermoed dat ze ondertussen wel aan me gewend zijn, ik denk dus dat ik dat patroon maar aanhoudt, ze zijn het tenslotte toch al gewend dat ze me iedere dag even zien kijken!
Donderdag dus het eerste ei, iemand een idee wanneer ik nog een ei kan verwachten? Heb gisteren dus gekeken en vanmorgen maar er lag geen ei meer bij. maakt ook niets uit hoor, ik ben al tevreden met een ei. Bedankt allemaal, groetjes andré.


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2006-06-03 - 19:31:22 send message to kaapsen

Dag Menno,om de twee,drie dagen verschilt per koppel en heeft er ook wel mee te maken hoe de conditie van de vogels is enof het nog een jong stel is.
Als zi b.v vier eieren leggen zit er meestal vanaf het eerste ei p.l.m 8 a 9 dagen tussen,normaal gesproken,zoals ik al eerder zij gaat de pop dan vanaf het een nalaatste ei vast broeden,uitzonderingen daargelaten.
P.l.m 7 dagen later kun je dan van ALLE eieren wel zien of ze bezet zijn,persoonlijk zou ik als ik jou was,de eieren lekker laten liggen,het is dacht ik hun eerste legsel?
Laat ze gewoon de periode uitbroeden en je ziet wel of er wat komt.
Zijn ze in conditie begint het stel wel aan een nieuwe ronde,WEL regelmatig even kijken op een RUSTIGE manier,net als AVO doe ik dat ook en de vogels wennen,ook al is het b.v import toch aan de gewoonte en zullen zich met de tijd anders {rustiger}gaan gadragen.

Gr Kaapsen.


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2006-06-03 - 19:33:38 send message to kaapsen

Leest misschien en beetje onduidelijk,ik bedoel natuurlijk met die 8 a 9 dagen het voltallige legsel he.

Gr Kees.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 168 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede