Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > spechten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : spechten
koen.m
Website Member
Posts :3

Website Member
2006-06-12 - 15:11:51 send message to koen.m

hoi
heeft er iemand ervaring met het houden en kweken van spechten.?
zoals,huisvesting,voeding,nestgelegenheid.
alvast bedankt.
mvg koen


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-06-12 - 19:23:40 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In ieder geval niet huisvesten in een houten kooi, destijds hadden ze in korte tijd de geplastificeerde boardplaten doorboord. Daarna in de buitenvoliere geplaatst met een groot aantal boomstammen en broedblokken. Helaas vonden ze een staander midden in de kooi leuker en hadden hem bijna doormidden geklopt. Het seizoen erop een nieuwe kooi gebouwd van metaal.

De specten die ik had waren de zwartwangspechten Melanerpes puchurani. Prachtige vogels waar ik ook 2 keer jongen van op stok heb gekregen. Een ronde mislukte doordat ze de bodem van het nest verwijderden. De voeding is redelijk makkelijk, veel levend voer en universeel met vruchtenpate. Natuurlijk vers fruit en ze waren dol op loripap van Aves.

Ik zal mijn oude foto's eens opzoeken en er enkele plaatsen.

Ruud



Niet de mooiste foto,maar wel prachtige vogels!!!

Ik zou er zo weer 3 paar van willen hebbenhappy :)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-06-13 - 19:09:14 send message to Picolet



Groeten Ruud


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-06-13 - 19:31:49 send message to Picolet

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

DE onderste foto is genomen vlak voor het uitvliegen van het jong. De jonge specht heeft een vrij korte snavel, nadat hij geboren is zelfs een hele korte en brede snavel.

Zoals je kunt zien hebben ze de reperatie die ik had gemaakt in het nachtverblijf om de gaten in de wand dicht te maken weer aardig beschadigd. De tape was behoorlijk hard en worden er markering van fietspaden mee gemaakt. Voor deze vogels is aluminium en trespa aan te raden.

Overigens is een leuk alternatief de molinetti spreeuw, deze lijkt een beetje in zijn gedrag op een specht en kan redelijk makkelijk zelfs in een kolonie gehouden worden.



Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-06-14 - 21:56:36 send message to Picolet

En Koen zijn de spreeuwen geen leuk alternatief ?


Mars80
Website Member
Posts :94

Website Member
2006-06-14 - 23:36:46 send message to Mars80

Spechten kunnen ook behoorlijk luidruchtig zijn. Naast het gehak met de snavel beschikken ze over een behoorlijk luide stem. Ik heb ze ooit bij een handelar zien zitten (waren witte spechten) en die konden aardig tekeer gaan.


Psittaccine
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-06-24 - 00:40:46 send message to Psittaccine

Heb een aardige collectie spechten gehad; niet allemaal lieverdjes en sommige waren destijds (Drieteenspechten uit Indonesië) na aankoop zo gestresst dat ze zo dood van de stok vielen. Verder voldoende levend voer en houden inderdaad graag van zoet. Lorivoer zijn ze al gauw verzot op of zo nu en dan als versnapering wat honingwater. In de vrije natuur is ook bekend dat ze van zoetigheid houden.

Jan



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede