Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweek oranjekaakjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kweek oranjekaakjes
de laat
Website Member
Posts :5

Website Member
2006-06-17 - 21:03:07 send message to de laat

Onze oranjekaakjes hebben een nest gebouwd in een groot parkieten blok. Ze hebben er sinds eergisteren ook een zogenaamd hanenhest opgemaakt.Onze vraag is nu hoe kan je het broeden en de jongen in de gaten houden. We hebben namelijk al proberen te kijken maar dat lukt niet.Voelen ging niet...Eitje stuk helaas.We kunnen ook gewoon niet kijken, maar dan weten we straks niet wat er aan jongen inzit en wanneer we ze moeten ringen. Bovendien vragen we ons af of het wel mogelijk is om ze te ringen. Het nest heeft een soort flessenhals opening.Wie heeft hier ervaring mee.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-06-17 - 21:14:39 send message to cocobar

shocked 8O zo min mogelijk storen is de boodschap!! Afrikaanse prachtvinken zijn niet zo dol op nestcontrole en eens verschrikt is de kans groot dat ze er niet meer naar terug keren...
Zeker als het nest op een moeilijke plaats gebouwd is en dat je eitjes kapot duwt tijdens je pogingen!!
Ze zijn niet verplicht een ring te dragen (als je ze al liggen hebt) dus blijf op afstand en verstoor ze zo min mogelijk!!


de laat
Website Member
Posts :5

Website Member
2006-06-17 - 21:29:05 send message to de laat

Is het je wel eens gelukt om zo te kweken.
Wij hebben zelf verschillende soorten vogels van kanarie tot parkiet en van alles wat er tussen zit. Daar kan je altijd erg makkelijk bij komen.
Zijn er nog meer dingen waar we op moeten letten.
Ik heb namelijk gelezen dat de eitjes na 12 dagen uitkomen en dat ze dan insecten moeten hebben.Als het ringen dus niet kan, dan is het ook nooit te bewijzen dat het wildbroed is.
Mogen ze nog wel geimporteerd worden??
Veel vragen he.. we hadden namelijk helemaal niet verwacht dat ze iets gingen doen en dit is voor ons al heel wat.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-06-17 - 22:18:57 send message to cocobar

Wildbroed?? Eigen kweek zal je bedoelen.
De term wildbroed staat volgens mij voor
het openzetten van je volière zodat de ouders in de vrije natuur insecten kunnen vangen voor hun jongen (wordt wel eens gedaan bij japanse nachtegalen).

En waarom wil je kunnen bewijzen dat het "eigen kweek" is. Trouwens daar zijn we nog lang niet, want broeden doen deze soorten wel vaker, dat de jongen uitkomen al wat minder en dat er uiteindelijk op stok komen al vele minder!!

En op dit moment mogen ze niet geimporteerd worden door de maatregelen omtrend de vogelgriep!


de laat
Website Member
Posts :5

Website Member
2006-06-17 - 22:27:19 send message to de laat

Ja ik bedoel inderdaad eigen kweek.
Op zichzelf is het niet zo heel erg belangrijk dat het eigen kweek is, maar wij vinden dat zelf erg leuk.
Het geeft een idee dat de vogels zich ook lekker voelen in de voliere.
Maar ik begrijp dat we nog een hele weg te gaan hebben met de broed en grootbrengen van de jongen.Weet je overigens ook iets over de insecten die ze moeten hebben als ze jongen hebben.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-06-18 - 00:15:11 send message to tonnl

Een lange dessertlepel wil nog wel eens voldoende zijn om te "bekijken" of de jongen groot genoeg zijn om te ringen.
Je hoort ze vanzelf als ze een paar dagen oud zijn. Tot die tijd zou ik de vogels ook zeker niet storen.
Veel succes!
Ton.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-06-18 - 14:21:26 send message to zebraonline

Zoals reeds gezegd...zeker niet storen want ze laten het nest zeer snel in de steek...


de laat
Website Member
Posts :5

Website Member
2006-06-18 - 21:40:42 send message to de laat

bedankt voor alle reacties en we hopen dat we over een tijdje de jongen horen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 128 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede