Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > tips met betrekking tot buitenvoliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : tips met betrekking tot buitenvoliere
huut
Website Member
Posts :3

Website Member
2006-06-18 - 20:44:27 send message to huut

Goedenavond,

ik heb een buitenvoliere gekocht (circa 10m2) bij Lantro uit Rijssen. Deze wordt waarschijnlijk volgende week geleverd.
Ik heb een fundering gestort en een muurtje van 3 stenen hoog gemetseld en daarop komt mijn nieuwe buitenvoliere. Tot dusver staat alles dus vast.
Nu zit ik nog met een paar vragen waar ervaren mensen mij waarschijnlijk wel antwoordt op kunnen geven.
Ik ga starten met wildzang na een aantal jaren gekweekt te hebben met goulds (binnen).
Mijn nieuwe voliere krijgt een nachthok buiten. Niet noemenswaardig geisoleerd. De helft van de voliere is voorzien van een platen dak de andere helft kan dus nat worden door de regen.

Mijn eerste 2 vragen zijn wat te doen met de bodem. Ik kan er nu nog alle kanten mee op. Ik krijg sowieso een aantal zakken lantrox van de firma Lantro. Ook wil ik aardig wat beplanting in de voliere kwijt. Wat is aan te raden aan als beplanting en bodembedekking.

Zat zelf te denken aan bamboe in een speciekuip zodat je het een beetje in de hand kan houden (groeit erg hard), en zat als bodembedekking te denken aan zand. Daarover of -onder worteldoek en als toplaag de Lantrox. Nadeel van de lantrox is dat het niet echt een natuurlijke uitstraling heeft. Graag zo veel mogelijk tips omtrent bodembedekking en beplanting van voliere.
De voliere is het enige groen wat ik in de achtertuin heb, dus het mag best een groene voliere worden.

Huut


msmartijn
Website Member
Posts :189

Website Member
2006-06-18 - 21:05:32 send message to msmartijn

hey ik heb van deze site allemaal info over beplanting voor in me voliere gevonden.
http://www.ton-albers.nl/
deze site is van ton albers.
hij heeft ook zijn voliere hier staan. maar ik heb er veel van geleerd
groetjes martijn


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-06-18 - 23:09:24 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bamboe doe je indedaad best in een pot, want dat gaat woekeren, tenzij je het aan de kant van je muurtje metselt en dan afbakend met platen.

Daarnaast kan je een vlier plaatsen, dat kan tegen een stootje en groeit snel. En verder misschien klimop tegen de wand en andere planten die niet gegeten worden...

Ik denk dat een worteldoek, dan een laag zand en dan lantrox wel zullen volstaan. Meng misschien de lantrox met het zand voor een meer natuurlijk uitzicht.

Kijk verder hier nog eens naar een aantal volière voor een idee aan planten en ander groen, zodat je er een mooie oase van kan maken!!
En hopelijk komt je volière hier dan ook tussen te staan zodat wij het resultaat kunnen zien happy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-06-18 - 23:32:20 send message to tonnl

Voor wildzang zou ik ook zeker coniferen en/of buxus plaatsen. Dergelijke vogels houden van beschutting. Ook voldoende echt hoge zitplaatsen wordt zeer gewaardeerd.
In het open deel zou je grasmatten kunnen leggen met ertussen wat vaste planten, staat erg natuurlijk als het wat verwilderd (voor het leggen van de matten wat onkruidzaden strooien levert een leuk geheel op).
Een sluis is voor de snelle vogels ook zeker aan te raden.
Veel plezier met het inrichten.
Ton.


huut
Website Member
Posts :3

Website Member
2006-06-19 - 22:51:49 send message to huut

tonn,

wat bedoel jij met een sluis. Een dubbele deur toevallig. Zo ja, dat heb ik niet gedaan. Grootste reden is voornamelijk de ruimte die het kost.

Huut


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-06-19 - 23:23:38 send message to tonnl

Een sluis is inderdaad een soort dubbele deur.
Het kost een kleine vierkante meter maar zeker bij snelle vogels zou ik het zelf niet meer zonder doen.
Een vliegengordijn aan de binnenkant van de deur die er nu komt, kan een redelijk alternatief zijn.
Ik zou de deur ook vooral niet te hoog maken, dan vliegen ze over je hoofd weg.
Groeten, Ton.


huut
Website Member
Posts :3

Website Member
2006-06-25 - 22:07:11 send message to huut

Even een vraagje over giftige planten.
Kunnen planten en struiken die je in elke tuin tegenkomt ook niet gewoon in je voliere plaatsen ook al zijn ze giftig. Ze eten het toch ook niet als het gewoon in mijn tuin staat.

huut


reut
Website Member
Posts :8

Website Member
2006-06-25 - 22:17:06 send message to reut

de struiken die je plant maakt niks uit .
bij mij staat er van alles wt ze niet lusten eten ze niet
altans tropen


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-06-26 - 00:54:23 send message to tonnl

Wildzang (cultuurvogels heet het tegenwoordig) heeft over het algemeen nog voldoende instinct over om van gevaarlijke planten af te blijven.
Alleen exotische planten die ze niet kennen kunnen wel gevaarlijk zijn.
Hou ook de beplanting inheems en je zit goed.
Ton.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-06-26 - 10:14:49 send message to Rogert

Ik zie het nut niet van het worteldoek. Als je de bodem gewoon vult met grond, beplanting er in en dan afdekken met een laag zand, kun je het geheel regelmatig harken. Je planten halen de voeding uit de grond.
Als je bang bent voor onkruid is worteldoek niet voldoende. Onkruid groeid ook op dit doek, en uiteindelijk eten je vogels ook van deze kruiden.
Wat mij gebleken is is dat je best giftige planten in je voliere kan planten. Maar mocht je kwartels nemen dan zou ik geen Hedra of varens gebruiken en zul je de dieren voldoende groen moeten voeren.
Maak een groen frame van coniferen, buxus en taxus en plant het overige deel aan met bladverliezende planten. Als muurbedekking kun je klimhortentia gebruiken, maar deze groeid niet snel. Hiering nestelen kleinere vogels erg graag.
Je kan ook veel kruiden planten waarvan de vogels eten, maar zorg er wel voor dat deze al op formaat zijn en de kans krijgen om te groeien.
Houd zeker rekening met het kleurenpallet van de beplanting maar denk ook eens aan vruchtendragende planten als rode bes. Het nadeel is dat vogels nooit broeden in een bessenstruik.
Ondanks dat een gedeelte niet overdekt is zou ik wel een sproeiinstalatie instaleren. Coniferen moeten ook in de winter water hebben en je kan zo gemakkelijk onder het afdak sproeien. Het afdak is uiteindelijk alleen maar voor extreme weersomstandigheden, maar men vergeet vaak dat het hieronder in de zomermaanden erg droog word.

Succes met bouwen


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2006-06-27 - 16:07:56 send message to golemm

Bamboe hoeft helemaal niet te woekeren, ligt er net aan welk soort je neemt, daarnaast moet je ook oppassen dat ze je planten niet helemaal afkluiven, mijn bamboe 92 stuks) heeft t niet lang gehouden (12M2 en 25 vogeltjes (kleine tropen)en was echt niet enige plant, t zag er echt niet meer uit, hij kon er gewoon niet tegenop groeien, je hebt dus snelle groeiers nodig. Voor taxus wordt toch wel vaak gewaarschuwt, zou ik geen risico mee nemen. Voor zand als grond wordt ook gewaarschuwd, als t nat wordt en klontert, is t n bron voor coccidiose waar wildzang nogal gevoelig voor is, zie ook elders op dit forum.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2006-06-27 - 16:08:34 send message to golemm

2 stuks natuurlijk, niet 92!laugh :D


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2006-06-27 - 16:59:35 send message to ewals

Als je het echt "natuurlijk" wilt houden dan bedek je de bodem, net als ik, met'n laag bosgrond. Voor beplanting heb ik bamboe, klimop coniferen, struiken die ook hier in de natuur groeien en zoals al genoemd vlierstruiken (snelle groeiers) Leg een paar rotsblokken in de voliere, dit geeft 'n mooi effect.
Zelf woon ik nu aan de rand van het bos dus voor mij was het makkelijk.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 267 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede