Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Spannendd , eieren staan op uitkomen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Spannendd , eieren staan op uitkomen
natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-07-14 - 21:03:45 send message to natasja

zo dat is er uit :mrgreen:

dan nu de uitleg wink ;)

wij hebben dus een ren van 10 meter lang en 2,20 breed hierin zitten enkele konijntjes , 3 grote kippen en dus DJ onze eend ..



een oude foto dus niet echt recent maar DJ staat er op en Klara de kip , die naam moet je even onthouden wink ;)

DJ is een grote lelijkerd van nu een jaar oud die we vanaf 6 weken hebben , ontzettend tam en ontzettend grappig maar vooral lelijk wink ;)
DJ is een muskuseend zo'n grote vette eend :mrgreen:
en Klara is dus de kip waar DJ mee opgegroeit is , de andere 3 kippen zijn pas dit jaar gekomen.

Maargoed ..
We hebben enkele weken geleden een vrouwtje gekocht voor DJ en daar was hij gelijk helemaaaaal SMOOR op !!
en ze begon dus met eieren leggen maar helaas is ze bij ons niet oud geworden en hebben we haar maar een paar dagen gehad waarbij ze trouw elke dag een ei heeft gelegen , toen ze overleden was kon ik het niet over mijn hart verkrijgen haar eieren direct weg te gooien dus die heb ik ton maar even in een broedhokje neergelegen om laten weg te gooien , maar Klara onze kip besloot na een paar dagen de 7 eieren uit te gaan broeden en zo heeft ze dat dus ruim 35 dagen trouw gedaan met op nog geen 30 cm afstand DJ die trouw de wacht bij haar en zijn eieren hield en niet weg te krijgen was voor het broedhokje

de broedhokjes hangen op ca. 50 cm vanaf de grond en hebben een zitplank voor het hokje en daar zat hij dus .. te wachten en te wachten ..

en nu is er dus een ei aangepikt en heb ik bij 4 andere eieren de pulletjes horen tikken tegen de schaal , 1 ei is onbevrucht vermoed ik .. heeft een rare donkere kleur en 1 ei heb ik niets kunnen horen maar zeker is dat er 5 pulletjes leven :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:

spannend ! het uitkomen kan wel 24 uur in beslag nemen dus nu is het voor mij ook wachten en wachten en wachten geblazen

en dit zijn de ouders :



rechts staat DJ

overigens is dit dezelfde kip die vorig jaar d'r kuikentjes heeft uitgebroed ( voor de mensen die dat toevallig nog wisten wink ;) )


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2006-07-14 - 21:12:11 send message to nick vdb

hopen dat ze goed uitkomen wink ;)


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-07-14 - 21:49:57 send message to Dennis Fr.

dat is leuk nieuws.jammer van het vrouwtje.hopelijk zien we gauw foto`s van de jonge eendjes.

Groeten Dennis


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-07-14 - 21:52:07 send message to natasja

wel leuk dat ik nu ook begrijp wat er hier altijd werd bedoeld met kunnen zien wat bevruchte eieren zijn en wat onbevrucht is aan de kleur , nu is het wel extreem want dit eene ei is natuurlijk al minimaal 35 dagen oud maar toen ik het zag had ik wel meteen zoiets van " hee dat bedoelen ze dus "


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-15 - 01:02:40 send message to Karel

Gefeliciteerd Natasja en succes met het kroost.

Een kleine kanttekening: Hoe durf je DJ lelijk te noemen! Het is een topper! (voor een muskuseend danwink ;))


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-07-15 - 07:44:02 send message to natasja

tis liefkozend bedoeld hoor happy :)
maar eerlijk is eerlijk hij is best lelijk alleen niet lelijker dan de gemidelde muskuseend wink ;)

Hij is overigens wel ontzettend groot en fors naar wat ik gezien heb aan muskuseenden bij kinderboerderijen is hij toch aanzienelijk groter

Maar .. Vanmorgen was het ei nog niet gekipt dus ik heb de eieren even gesproeit en hopenlijk gaat het nu makkelijker

het voordeel verschil tussen kippen en papegaaien , hier kan je zorgeloos bij kijken happy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-07-15 - 09:15:22 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Leuk om te lezen. Ben benieuwd wat er van komt! Wij hebben in het verleden ook twee muskuseenden gehad, ze maakten wel erg veel troep, het veldje werd erg kaal en smerig. Heb jij daar geen last van? Soms heb ik wel weer zin in een muskuseend.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-07-15 - 10:01:05 send message to natasja

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

kijkkkk

bijnaaaa



Ik ben eruit hoor .. kweken niets voor mij , pff te ongeduldig voor en bij kippen kan je nog wel meegluren



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-07-15 - 10:02:11 send message to natasja

Heej Johan ,

Wij hebben ze niet op gras lopen dat scheeld wel denk ik , zijn er wel achter dat je toch iets van een goede ondergrond moet hebben , wij gebruiken nu buikensnippers en daaronder zitten van die grote hardhouten tegels , dat is makkelijk schoon te houden wink ;)

en natuurlijk een vijvertje met pomp


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-07-15 - 15:41:56 send message to Dennis Fr.

whaaaaaaaa prachtig.happy :).gefeliciteerd hopelijk komen de rest ook uit.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-07-15 - 17:48:37 send message to johanblok

Let op dat je de jongen niet in een badje/vijver laat voor ze volwassen zijn. Als ze door een kip groot gebracht worden, verdrinken ze omdat ze niet worden ingevet door de moedereend (zo heb ik op een ander forum geleerd). Het is wel goed om na drie weken een bakje met een klein laagje water (1cm) te geven.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-07-15 - 20:11:33 send message to natasja

oh dat is een goeie tip Johan dat was mij ook nog niet verteld , dank je ! happy :)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-15 - 20:49:00 send message to dooren

Proficiat natasja,

Humm Johan weet je dat wel zeker, ik heb vroeger als peuter ook eendeneieren onder kippen uitgebroed en deze zwommen meteen goed, maw er kwam geen eend aan te pas om ze in te vetten.
(het was wel komisch om een drukke verbaasde moederkip te zien kijken hoe haar kroost zwom)

Ook moedereend springt vaak binnen enkelen uren ook in het water met haar kroost dat vaak uit 12 jonge eenden bestaat, dan heeft ze het druk met invetten.

Ik twijfel dus aan deze invet theorie.
Gert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-07-15 - 21:37:27 send message to johanblok

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

In welke mate het klopt weet ik niet. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kwam dat een keer tegen op het forum van de vereniging aviornis voor eenden, duiven etc. Daar zit in ieder geval veel ervaring op het gebied van eenden e.d.

Er is mogelijk ook wel verschil tussen muskuseenden (die strikt genomen nauwelijks of geen water nodig hebben om gezond te blijven) en de andere soorten eenden.

Voorzichtig zijn kan in ieder geval geen kwaad!



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-07-16 - 00:18:44 send message to natasja

Ik ga er gewoon even extra goed opletten en als de mogelijkheid er is dat ze inderdaad geen vet hebben dan is het in ieder geval fijn om te weten

1 pulletjes pas uit , 3 aangepikte eieren en nog 2 te gaan happy :)

Wat duurt dat weer lang zeg ,.. veel langer als bij kippen dit schiet echt niet op , vanmorgen al aangepikt en nog geen cm verder met aanpikken .. is dat normaal ...

Ik sproei de eieren trouwens regelmatig nu een beetje met een verneveling om het wat vochtiger te houden


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-16 - 00:57:29 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als ze goed opgedroogd zijn Natasja, dan mag je ze van mij testen of ze blijven drijven wink ;)

Wel er bij blijven voor het geval dat, misschien heb ik wel ongelijk happy :)

Oja mochten ze lek zijn, niet weg gooien hoor.
Gert



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 182 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede