Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Discrimineren Kanaries? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Discrimineren Kanaries?
ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-07-18 - 09:09:42 send message to ParkietenPeter

Kunnen kanaries discrimineren?

Ik heb een koppeltje waarvan de man witbont is en de pop geel (uit een witte ouder geboren)
Nu heb ik al een derde nest van deze vogels gehad. Maar twee keer, de eerste en de derde (tweede was uitgedroogd door de hitte), werden de jongen op een gegeven moment niet meer gevoerd. Dit moment was het moment dat duidelijk zichtbaar werd dat de jongen wit van kleur waren. De witte veerpuntjes werden zichtbaar.

Kan dit een aanleiding zijn voor de pop om niet meer te voeren? Verder ging de hele cyclus voorbeeldig. Ik probeer de pop nu te koppelen aan een andere man om te kijken of zij dit ook gaat doen bij andere kleur jongen.

wink ;) Peter


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-07-18 - 11:40:33 send message to paintim

Beste Peter!
In de kanariekweek is het hetzelfde als bij andere vogels.De grootste en sterkste jongen dringen naar voren om als eerste gevoerd te worden en verdrukken de zwakken. De kritieke tijd
bij het voeren door de pop ligt op ca.de 10de dag.
Sommige poppen willen dan minder of niet voeren.
Aangezien ik de man niet bij de pop laat(wisselbroed) laat ik in zo'n geval de man even bij de pop.Niet te lang,want er moet geen hechte band ontstaan.Wat later gaat de pop gewoon weer voeren.Soms zelfs heftiger.De kleuren maken niet uit.Met uitzondering van de laatste mutaties,heb ik alle kleuren gekweekt en daar nooit problemen mee gehad.
Vr.groeten van
Antoni


abo26
Website Member
Posts :74

Website Member
2006-07-18 - 13:16:14 send message to abo26

Hallo Peter,

Ik kweek zelf ook witte en gele (gloster)kanaries en heb dit probleem nog nooit gezien. Wel heb ik een witte pop die volgens mij enigzins jaloers is op de nieuwe donsveren van de jonge kanaries. Iedere keer wannneer zij een nest heeft grootgebracht en de jongen 1 dag zijn uitgevlogen plukt ze alle donsveren uit de jonge vogels op de vleugel en staartveren na. Het duurt dan steeds weer enkele weken voordat ik mijn jonge vogels in de veren zie.

Gr,

Arnaud


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-07-18 - 16:37:23 send message to broto

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Peter, het heeft niets te maken met de kleur van de veren, maar de met het pigment wat de vogel bezit.
De huidskleur is ook anders, ook de kleur in het bekje.
Een witte vogel wil zeggen dat het pigment verloren is gegaan, als het alles is, heb je een albino, dus met rode ogen en die zien gewoon slechter, zijn ook altijd de laatste die gevoerd worden, gewoon omdat ze later in de gaten hebben dat er gevoerd wordt.
Ook witte "zwarte ogen" hebben toch soms een iets minder zicht, moet je maar is proberen, je vangt met de hand makkelijker een witte dan een gele.
Heb zelf jaren roodogen gekweekt, daar haalde ik de roodogen uit de nesten en legde die allemaal in 1 of 2 nesten, dan had ik geen problemen.
Liet ik ze leggen, werden dus de roodogen niet gevoerd.

Henk


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-07-18 - 22:04:20 send message to ParkietenPeter

Dank jullie wel,
quote
De kritieke tijd bij het voeren door de pop ligt op ca.de 10de dag.
Sommige poppen willen dan minder of niet voeren.

Bij mij zitten ze in een voliere samen met andere die niet storen, putter, moz.sijs, diam.duif en bourkes.
Het zijn geen roodogen, de man is gewoon witbont en de pop is uit wit. Als het oudste jong dan zo'n 10 dagen is, stopt het voeren helemaal, voo alle jongen.
Ik begrijp dus dat de man hoort bij te springen en de mijne dat dan blijkbaar niet doet?
Ik zie hem ook heel weinig de pop voeren. Is dit (bijvoeren) te stimuleren?


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-07-18 - 22:57:18 send message to paintim

Beste Peter,
Bij parenbroed is het belangrijk,dat man en pop
eerst worden gekoppeld.Als ze elkaar goed liggen zal de man de pop vanaf het begin op het nest voeren.Dan zullen er meestal verder geen problemen zijn.Nu de man dit niet doet is de vraag of de pop regelmatig van het nest komt.Zo niet,dan is het te proberen een bakje eivoer aan het nestkastje te hangen met wat extra negerzaad er doorheen.Dat extra negerzaad er doorheen moet je niet langer dan b.v.2 dagen doen.Normaal helpt dat even de kritieke periode door te komen.
Meer zou ik zelf niet doen.Eens houdt het op.Je kan ook nog proberen een paar dagen bij te voeren door middel van de voederspuit.Hiermee heb ik geen ervaring.
Succes en vr.groeten van
Antoni


pumba
Website Member
Posts :2

Website Member
2010-02-28 - 21:03:35 send message to pumba

kanaries discrimineren niet maar als het niet klikt dan klikt het helaas niet


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-02-28 - 21:59:41 send message to mijnkaketoes.nl

Alleen de Wilde(rs) kanarie razz :p



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 250 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede