Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > niet uitkomen eieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : niet uitkomen eieren
gizmoken
Website Member
Posts :77

Website Member
2006-07-19 - 11:56:22 send message to gizmoken

hoi, ik heb een vraag, een van mijn koppels grijze roodstaarten had 4 bevruchte eieren, die rond 14 juli moesten uitkomen, jongen zaten dood in het ei, ik denk door de warmte en droogte, had nochtans in mijn kweekruimte water op de vloer gedaan, wat kan ik nog meer doen om dit te voorkomen, heb momenteel nog een koppel met 3 eieren, ook bevrucht, moeten uitkomen rond 10 augustus, helpt het als ik de blok natmaak?


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2006-07-19 - 12:29:15 send message to Fonje

Hoi,
Ik heb altijd mijn twijfels gehad omtrend het manipuleren van de luchtvochtigheid. Kwekers die het doen zeggen zelf dat ze geen verschil merken in broedresultaat.
Bij metingen is al gebleken dat de luchtvochtigheid in de nestblok sterk afwijkt van die buiten het blok.
Waar het eigenlijk om draait is dat kleine stukje ruimte tussen de pop en de eieren. Daar moet de luchtvochtigheid worden bepaald en de enige die dat kan is de pop zelf.

Ik kweek zelf met Kakarikis. Tijdens het broeden regelt de pop de luchtvochtigheid door na het baden zeiknat op de eieren te gaan zitten.
Mijn advies is dus dat er steeds een badje water moet staan.

Het kan ook zijn dat de pop door onervarenheid meer dan normaal van de eieren komt. Dit verhoogt ook uitdroging.

Peter


lorius
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-07-19 - 17:54:30 send message to lorius

Het is wel degelijk belangrijk dat de luchtvochtigheid tijdens het uitkomen van de eieren niet te laag is. Een badje water plaatsen heeft bij grijze roodstaarten niet zoveel zin; ze gaan er toch niet in. Zelf dompel ik, een dag voor het uitkomen, de eieren in handwarm water of besproei de eieren met water. De eischaal wordt hierdoor iets geweekt hetgeen het doorbreken ervan, door de jonge vogel, vergemakkelijkt wordt. De omgeving nat maken heeft alleen zin als de ruimte afgesloten is en zelfs dan is het effect klein. Zelf heb ik deze zomer ook al jongen verspeeld doordat de eieren niet uit kwamen door de droogte.

Succes met de volgene ronde
Johnny


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-19 - 18:13:03 send message to dooren

Een natuurbroedblok eventueel flink doopen in een teil met water, en af en toe herhalen.

Zelf heb ik een sprinklerinstalatie in mijn voliere, deze voliere bezit veel polycarbonaat platen dus wordt erg heet.

De hitte zonder sprinkler zou oplopen naar ruim 37 graden. Echter als de sproeiers aanstaan zakt de temperatuur (zoals vandaag) terug naar 24.

Hierdoor stijgt tevens het vochtgehalte.

Een lagere temperatuur zorgt tevens dat het vochtgehalte in de lucht stijgt.
Gert


lorius
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-07-19 - 22:55:00 send message to lorius

Een lagere temperatuur zorgt tevens dat het vochtgehalte in de lucht stijgt.

Dit is niet waar. Warme lucht kan meer vocht opnemen als koude lucht. Kijk maar eens in de winter als het vriest is de luchtvochtigheid laag. In de zomer als het drukkend warm is, is de luchtvochtigheid juist erg hoog. Nu we dit voortdurende warme weer hebben zonder neerslag, wordt de lucht ook droger. Bij een airco installatie lekt er condenswater weg. Dat condenswater is het vocht wat uit de omgevingslucht vrij komt als deze wordt afgekoeld.

Johnny


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-19 - 23:58:04 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Je begrijpt me niet helemaal Johnny.

Luchtvochtigheid is de hoeveelheid vocht in de lucht.

De hoeveelheid vocht kan uitgedrukt worden in een absolute hoeveelheid. Dat is de hoeveelheid water in een vastgestelde hoeveelheid lucht.

De luchtvochtigheid wordt meestal uitgedrukt in de relatieve vochtigheid, vaak relatieve luchtvochtigheid genoemd. Dit is het percentage van de maximale hoeveelheid waterdamp die de lucht bij de gegeven temperatuur en druk kan bevatten.

Bij dalende temperatuur neemt het vermogen van de lucht, waterdamp te bevatten, af; bij dezelfde hoeveelheid waterdamp neemt de relatieve vochtigheid dan toe. Wordt deze groter dan 100%, dan treedt condensatie op (dauw en mist).

Dus warme lucht kan inderdaad meer vocht bevattten dan koude lucht, maar de relatieve vochtigheid gaat dus dan niet omhoog maar omlaag.

Dit is dan een nadeel van eieren die worden bebroed.

Als ik dus dezelfde lucht in temperatuur omlaag breng stijgt de luchtvochtigheid (relatieve luchtvochtigheid)

Dit is dus gunstig voor eieren, als de relatieve luchtvochtigheid zoals nu te laag is.

De laagste relatieve luchtvochtigheid is in de zomer, en niet in de winter.
Gert


kweken met
Website Member
Posts :7

Website Member
2015-07-13 - 20:18:54 send message to kweken met

ik heb ook grijze van een afstand lijken de eieren donker maar zijn na 30 dagen kan er er nog steeds doorheen kijken.

dit heb ik bijna bij 90 procent van mijn koppels koppels die voorheen jongen hadden nu onbevrucht

alle 14 koppels leggen eieren maar de laatste 2 jaar niet 1 jonge vogels en wel 60 eiren. wie heeft hier een verklaring voor.

als ik de eieren na 40 dagen kapot maak zit er een dooier in.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2015-07-13 - 22:07:00 send message to parrotmaniak

vaak wordt bij het niet uitkomen van de eieren de schuld gegeven aan het vochtgehalte.
maar wat net zo belangrijk is ,is de conditie van het kuiken .
een kuiken wat te weinig vit AD binnen heeft gekregen heeft niet de spierkracht in zijn nek om de eierschaal te breken.
onderschat niet wat voor werk dit is ,sommige kuikens zijn 2 a 3 dagen bezig met het breken van de schaal
daarom is het zo belangrijk dat de pop voor en in de broedperiode in goede conditie is en voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 208 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede