Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ei-voer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ei-voer
Blackbird
Website Member
Posts :2

Website Member
2004-01-07 - 16:00:52 send message to Blackbird

Wie kan mij een goed recept geven voor het zelf maken van (ei)krachtvoer.
Het is voor Goulds, Zebravinken e.d.
Gaarne met vermelding van gebruite hoeveelheden

Alvast bedank

Blackbird


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2004-01-07 - 16:08:09 send message to Rogert

Ik kan je het recept geven van Aves: 180 gram beschuitmeel, 6 gekookte eieren, 6 maatschepjes Aves A. Dit is een vitamine/mineralenpreperaat.

Dit kun je eventueel nog bijmengen met kruiden. Ik vind het zelf mooi zacht voer om te voeren, maar kan je absoluut niet garanderen dat je kweekresultaten de pan uit reizen!!

Bewaartip: vries ei-voer, universeelvoer en vruchtenpaté altijd in om schimmelvorming en gisting te voorkomen. Gezonde vogels kunnen wel wat hebben, maar zwakke en jonge vogels kunnen bij "niet" vers voer toch ziek worden.
Het is geen probleem om los ingevroren voer in grote hoeveelheden uit de vriezer te pakken, tenzij je het aandrukt en het één stevige massa wordt.


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-01-07 - 18:23:09 send message to Mario

Waarom wil je eigenlijk eivoer zelf maken,er zijn toch veel goede mengsels aan een goede prijs te koop.En bovendien zijn die gemakkelijk te bewaren en te gebruiken.
Zelf zulke mengsels samenstellen houdt het risico in dat er een tekort aan bepaalde voedingstoffen en/of mineralen en vitaminen ontstaat.

Ik heb dit vroeger trouwens ook nog gedaan voor mijn exoten en ondanks het feit dat ik goede resultaten had ben ik er vanaf gestapt omdat het veel werk vereist en niet lang goed te houden is.

Toch mijn recept:

1/4 volkorenbeschuit
1/4 bruinbrood geweekt in HALFvolle melk
en de rest gekookte eieren fijngemalen.
Ik voegde er ook nog wat gekiemd negerzaad en insectenpatee aantoe en enkele druppels Quikon V.

Steeds vers geven en bij warm weer max. 2 uur laten staan bij de vogels.
In de koelkast blijft het 2 max. 3 dagen goed.


Anjolo
Website Member
Posts :81

Website Member
2004-01-07 - 20:12:35 send message to Anjolo

Hoi blackbird,
Hier het recept van Hartog Schouten uit Zeeland (hij geeft ook lezingen door heel het land). Bij onze vereniging hebben we hier heel goede ervaringen mee, de vogels zijn er verzot op.
Benodigdheden: klontje boter, kopje melk, 4 eieren, 150 gr. beschuitpaneermeel.
Bereiding:
Smelt de boter in een koekepan, voeg hier de melk bij en de eieren, tijdens verwarmen goed doorroeren (roerei!) dan het beschuitpaneermeel erbij, goed doorroeren, af laten koelen en klaar.
Je kunt het drie dagen houden in de koelkast, maar je kunt het ook in porties invriezen (kwartiertje voor gebruik uit halen).
Hoop dat je wat hebt aan deze tip. Onze ervaringen zijn uitstekend, zoals ik al zei, er wordt niets overgelaten en is makkelijk te vermengen met bijv. kiemzaad of ander groenvoer (evt. ook met vitamen, voor de gebruikers daarvan).
Groetjes Anjolo



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 115 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede