Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Fruit verrijken met Gistocal Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Fruit verrijken met Gistocal
J.Bird
Website Member
Posts :112

Website Member
2006-07-28 - 13:36:06 send message to J.Bird

kan je Gitsocal ook over fruit strooien? of is het alleen voor insecten?

p.s als gistocal 2maanden overdatum is kan je het dan nog gebruiken? want ik weet pas sinds kort dat je het ook voor je vogels kan gebruikenmaar wij hebben het spul al een tijdje voor de honden.

groeten:
J.Bird


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-07-28 - 22:34:30 send message to paintim

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo,
Gistocal,dat over de datum is zou ik sowieso weggooien.
Ik heb gistocal altijd voor mijn Salukis gebruikt.
Over de rauwe runderpens strooide ik dan wat Gistocal.Dit werd binnen een paar minuten opgegeten.Of je het over fruit kan strooien, dat weet ik niet. Toen er nog geen fabriekseivoer te koop was maakten de kwekers hun eivoer zelf en deden er dan een maatschepje gistocal door.
Tegenwoordig zitten alle vitaminen,kalk enz. al door het fabriekseivoer en lijkt mij toevoeging
van gistocal overbodig.Maak je zelf je eivoer aan dan kan het ongetwijfeld van grote waarde zijn.
Vr.groeten van
Antoni


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-28 - 23:01:25 send message to dooren

In Gistocal zit gist en calcium.

De vraag is altijd of je vogels genoeg via andere voedingsmiddelen binnen krijgen.

Een overdaad aan calcium kan schadelijk zijn, normaal gesproken is 1% calcium voor vogels voldoende.
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-29 - 00:06:52 send message to Karel

Je kunt het inderdaad beter niet zomaar geven en alleen indirect voeren, dus bijvoorbeeld via de voeding van de meelwormen of ander levend voer.


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2006-07-29 - 00:58:14 send message to Wim B

Ik meng gistocal door het voer van mijn lories.
Gistocal bevat 9,7 % ruw eiwit.
Bij lories is het belangrijk dat het eiwitgehalte rond de 16 a 17 % is om de vogels in broedconditie te krijgen en te houden. Ook is eiwit belangrijk voor de jonge vogels.
Op de bijsluiter staat welke hoeveelheid je kunt gebruiken voor welk dier.
Zou voor de zekerheid een nieuwe bus met gistocal halen.

Succes,

Wim


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-29 - 10:15:16 send message to dooren

Hoi Wim,
Het is natuurlijk wel zo als je maar 2% hoogstens gistocal mag geven, (anders krijg je te veel calcium) dat dan het totale eiwitgehalte op je voer maar 0.2% in eiwitgehalte omhoog gaat.

Dit schiet dan niet erg op voor het eiwit.

Je kunt dan beter bv. biergist voeren, hierin zit 45% eiwit, 5% erbij leverd dan direct 2.25% eiwit.

Bovendien zit er in biergist veel B vitamine die in andere voedingsmiddelen vaak ontbreken.
Gert


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2006-07-29 - 14:01:27 send message to Wim B

Hoi Gert,

Gistocal moet je zeker niet overdoseren. Heb trouwens al bij meerdere dierenwinkels om biergist gevraagd. Deze hadden ze niet voorradig.
Ik weet dat biergist ook door het eivoer wordt vermengd bij menig lorykweker.
De lories zijn al helemaal gewend aan het voer wat ik recent bij Peter gehaald heb.

Groet,

Wim




dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-29 - 14:31:38 send message to dooren

Hoi Wim,
Ik haal mijn biergist en gistocal altijd bij Boerenbond winkels, deze hebben bijna altijd deze spullen op voorraad.
Gert


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-07-29 - 15:15:22 send message to zebraonline

Geef spirulina :

Wat is Spirulina?

Dit microscopisch plantaardige voedingsmiddel is een eetbare blauwgroen micro-algensoort, dat verkocht wordt in een droge poedervorm. Het versterkt de veerkleuring, glans, stimuleert het broeden en verhoogt de vruchtbaarheid, daarnaast bevorderd het in belangrijke mate het weerstandsvermogen. Simpelweg, strooi het over vers fruit en/of groenten, mix het met universeelvoer, nectar of water. Spirulina is in Mexico en Afrikaanse landen een traditioneel voedingsmiddel. Het wordt verbouwd als een menselijke voedingsstof door een biotechnisch bedrijf in Californië , U.S.A. het is zeer voedingsrijk, het heeft een aminozuurgehalte van 62 %. Het is 's werelds rijkste bron van vitamine B's en het antioxidant bètacaroteen (20 keer hoger dan wortelen)verder bevat het bijna alle mineralen in ideale verhouding. Wilde spirulina is een hoofdvoedingsbron voor grote vluchten wilde flamingo's in superalkaline meren in Oost-Afrika. Eetbare Spirulina groeit onder gecontroleerde omstandigheden en is zeer verschillend van wilde algen gevonden in meren. Spirulina wordt gekweekt door wetenschappers en hooggeschoolde technici op een speciale waterfarm. Het wordt geoogst, verwerkt en verpakt in een erkende rijksgoedgekeurde en geïnspecteerde gezondheidsvoeding verwerkende fabriek. Iedere partij ondergaat een grondige test op puurheid voordat het vrijgegeven wordt voor verkoop.


Het voeren van Spirulina.

Het microscopische plantaardige Spirulina Platensis kan een hoeveelheid toegevoegde voedingswaarde geven aan uw vogeldieet. Wetenschappers verkondigden recentelijk, dat de voedingsstof Spirulina het immuunsysteem van de vogels drastisch verhoogt. Dit tot grote interesse van dierenartsen, liefhebbers en fokkers van exotische vogelsoorten. Het verklaart, waarom papegaaien welke last hebben van chronische infecties snel genezen, wanneer ze gevoerd worden met Spirulina. In wetenschappelijke studies wordt aangetoond, dat Spirulina de vogels beschermt tegen infecties met het antibiotica resistente Staphylococcus Aureus en E. Coli.
Ïmmunomodulatory Effects of Spirulina in Chicken's", een studie van M.A. Qureshi toont aan, dat een kleine dagelijkse doses van 1%, toegevoegd aan het dagelijks vogeldieet voldoende is. De wetenschappers bevestigen de bevindingen van Russische, Chinese en Japanse medewetenschappers. De wetenschappers onderzochten de theorie, dat Spirulina Platensis werkt als een veilig eetbaar breedspectrum vaccine tegen bactieriën en microben. Het beschermt tevens tegen andere epidemie veroorzakende microben en kankergezwellen. Vele wetenschappers bestuderen nu de medische voordelen van het eten van Spirulina. Het is een zuiver natuurlijk platnaardige voedingsstof en dus een veilig alternatief voor antibiotica.


Medische voordelen:

Verschillende medische rapporten die heden ten dagen in wetenschappelijke literatuur verschijnen, beschrijven de medische voordelen van Spirulina. Deze rapporten tonen allen aan, dat Spirulina het immuunsysteem sterk verbeterd. Waarom is dit belangrijk voor uw broedende vogels? Jonge vogels worden beschermd voor andere dodelijke bacillen met antilichamen van het eigeel. De eigeelantilichamen nemen snel af als de jonge vogels in contact komen met bacillen uit de leefomgeving. Dit maakt de jonge vogels vatbaar voor infecties, tenzij ze in staat zijn om snel eigen antibodies aan te maken. Antibodies worden aangemaakt door een complex netwerk van interactieve witte bloedcellen genaamd macrofagen, T-cellen en B-cellen. Spirulina versnelt de opbouw van dit cellulaire immuunsysteem, verhoogt de antibody productie en beschermt tegen contactbacillen. In 1979 meldden Russische wetenschappers, dat als er een kleine hoeveelheid Spiruina extract voorkwam dat Yershina (verwant aan de bacterie die Bubonic plague veroorzaakt) actief werd. De gramnegatieve bacterie is een dodelijke bacterie bij mens en dier. Het overweldigt het lichaam en veroorzaakt een afbraak van het immuunsysteem met de dood ten gevolge. Bij dieren, gevoerd met Spirulina, werd deze immuunsysteemafbraak gestopt. De witte bloedlichaampjes vernietigen snel het Yershina bacterie en beschermt het dier. Geen bijverschijnselen werden waargenomen. Vele papegaaikwekers maken melding dat chronische infectieproblemen verdwijnen na drie weken gebruik van Spirulina. Een Amerikaanse kweker van Afrikaanse papegaaien had een chronische Pseudonomas bacteriële infectie. Ondanks intensief gebruik van antibiotica, toegediend door een veearts, verslechterde de infectie over een periode van weken. Na toediening van Spirulina naast de antibiotica werd binnen een paar dagen en duidelijke verbetering waargenomen. Na twee weken was de infectie compleet genezen. De combinatie van antibiotica en Spirulina bedwong de infectie geheel. In 1989, professor Enest Poss van de universiteit van Hawaï en Warren Dominy van het Oceanologische instituut deden een studie naar vogels met een spirulina supplementatie. Zij rapporteerden dat kleine hoeveelheden Spirulina de vruchtbaarheid van kwartels verhoogde tot zeer hoge niveau's (96.1) Veel hoger dan bij kwartels welke gevoerd weren met het normale gebruikelijke dieet. Spirulina heeft recentelijk een patent goedkeuring verkregen in Rusland voor de behandeling van stralingsziekten. Veel kinderen uit de Chernobyl regio hebben last van deze stralingsziekten. Straling vernietigt hun immuunsysteem in hoge mate, met vaak leukemie tot gevolg. Bij kinderen, welke een dagelijkse dosis Spirulina tabletten werd versterkt, zag men een opzienbarende verbetering. Hun immuunsysteem herstelde tot normaal binnen 6 weken na inname. Kinderen zonder Spirulina bleven ziektesymptomen houden. Andere wetenschappelijke onderzoeken tonen aan, dat Spirulina de T-cellen en Thymus functies verbetert. De macrofagen omsluiten en vernietigen niet alleen de bacteriën, zij communiceren met de T-cellen om het gevecht tegen infecties te coördineren. Wetenschappers namen waar, dat Spirulina de vermeerdering van deze cellen teweegbrengt en activeert bij het effectiever doden van deze bacillen. Het gehele immuunsysteem van celdoders, celhelpers en antilichaamproductie werd 'supergeladen'. Vogels gevoerd met Spirulina zijn meer immuun voor infecties en carcinomen. Hoe bouwt Spirulina het immuunsysteem op? Het is zeer voedzaam en bevat alle aminozuren. Het is tevens zeer rijk aan anti-inflammaotre GLA vetzuren, anti oxydanten en andere Phytochemicals. Doch twee unieke natuurlijke substanties geven het immuunsysteem hun "superlading". De eerste is het briljantblauwe eiwit Phycocyanin, alleen voorkomend in blauwgroene algen. Phycocyanin werkt als eythropoetin, (EPO). EPO is het hormoon dat het beenmerg reguleert bij de productie van witte en rode bloedlichaampjes. Phycocyanin stimuleert het onvolgroeide of beschadigde immuunsysteem om te groeien of zichzelf te repareren, wanneer geïnfiltreerd door infecties, giftige bestandsdelen of straling. Wetenschappers vonden ook een polysaccheride, dit reageert ongeveer gelijk aan Phycocyanin. Het is zeer potent en het activeert het immuunsysteem. Het verbetert het immuunsysteem vermogen om lichaamsvreemde microben of bacteriën op te sporen en te vernietigen, evenals het vermogen om te ontgiften. Het verhoogt ook de T-cel opbouw en verbetert de Thymus klierfunctie. Ook werden verhoogde antilichamen concentraties waargenomen en normalisatie van ander celfuncties. Deze schat van voordelen heeft aandacht getrokken van wetenschappers in de Verenigde Staten, welke behandelingsmethoden onderzoeken voor HIV positieve en AIDS patiënten. Wetenschappelijke studies, gedaan in enkele grote Amerikaanse instituten ogen zeer welbelovend.


Andere Voordelen:

Spirulina is één van de meeste geconcentreerde natuurlijke bronnen bekende voedingsstoffen. Bevattende alles essentiële aminozuren, is het ook rijk aan chlorfyle bètacaroteen (20 keer zoveel dan wortelen) en andere phytochemicals. Het is het enige groenvoer rijk aan GLA vetzuren. GLA stimuleert in sommige vogels de groei en maakt de bevedering zacht doch duurzamer. GLA werkt tevens als anti-inflammatore, soms verlicht het bij reumatische aandoeningen. Spirulina verbetert de darmflora. De beschikbaarheid van vrije aminozuren limiteert vaak de groei van Lacrobacillen en Bifidus. De stimulatie van deze goede bacterie reduceert vaak problemen van E. Coli en andere Candida albicans.


Samenvattende Conclusie

Wat betekent dit voor de liefhebber. Veel kweker van exotische vogelsoorten rapporteren dat de vruchtbaarheid en het uitkomen van de jongen verbetert. Vogels zijn minder ziek, herstellen sneller, soms met een snelheid wat op een "wonder"lijkt. Vele papegaaienhouders rapporteren een mindere kaalpluk of zelfbeschadiging van hun vogels. Veerkwaliteit en kleuring verbeteren vaak opzienbarend. Bepaalde vogels worden vaak voor het eerst op "kleur" gekregen. Dierenartsen nemen een versnelde respons waarbij infecties en wondheling. Spirulina "Superload" het vogel immuunsysteem voor een betere ziekteresistentie en een verhoogde vruchtbaarheid. Spirulina voor uw vogels is uw vogels in perfecte conditie. De onderhoudsdosis is slechts 1%.


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2006-07-29 - 15:47:03 send message to Wim B

Hallo Zebra,

Spirulina zit al door het lorivoer vermengd. Soms meng ik het ook door het fruit heen.
Heb wel de indruk dat de vogels beter op kleur komen met gebruik van spirulina.

Groet,

Wim


J.Bird
Website Member
Posts :112

Website Member
2006-07-29 - 17:56:11 send message to J.Bird

om eerlijk te zijn snap ik er niet veel van jullie antwoorden.

graag een wat makkelijker antwoord(en)wink ;)

alvast heel erg bedankt.

Groeten:
J.Bird


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2006-07-29 - 18:42:57 send message to kaapsen

J Bird,ikbegrijp jouw reactie heel goed en voor de andere forumleden,als er een op het oog simpele vraag gesteld wordt,probeer het dan ook simpel te houden en niet met elkaar in discussie te gaan(zie reactie,s)maar de vraagsteller te beantwoorden.

J Bird,het lijkt mij logisch dat je een product wat over de datum is niet meer geeft,dat neem je zelf ook niet meer.
Zelf geef ik carmix,je moet wel heel gek doen wil je dit overdoseren in principe eigenlijk niet mogelijk.

Gr Kees.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-29 - 19:38:16 send message to dooren

Mits je dan niet over die 2% gaat met carmix, anders overdoseer je dus wel, het is niet anders dan gistocal.

Ik snap wel dat sommige forumleden zich ergeren aan het feit dat een vraag uitmond in een levende discussie.

En dat is eigenlijk ook de bedoeling van een forum, hiervan leert men.

J Bird, als je de antwoorden en reakties leest weet je wat je moet doen, sommige forumleden geven je een duidelijk antwoord.
Gert


J.Bird
Website Member
Posts :112

Website Member
2006-07-29 - 21:58:05 send message to J.Bird

maar kan je Gistocal ook over fruit strooien aangezien mijn Amathyst glansspreeuwen weinig tot geen insecten eten denk ik dat ze dan een gebrek aan bepaalde mineralen zullen krijgen dus zou je Gistocal ook over fruit kunnen strooien?

groeten:
J.Bird


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-29 - 22:10:17 send message to dooren

Gistocal is ook voor honden en katten hierdoor zit er ook een flinke hoeveelheid ijzer in voor de groei ed. (aanmaak rode bloedlichamen)

Je spreeuwen die graag fruit eten kunnen dus last krijgen op langere termijn van ijzerstapelingsziekte.

Vruchtenetende vogels hebben de eigenschap ijzer zeer goed vast te houden in het lichaam.

Voor vruchteneters wordt aanbevolen minder dan 80 ppm te geven.

Niet doen dus.
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-29 - 22:11:15 send message to Karel

quote
Zelf geef ik carmix,je moet wel heel gek doen wil je dit overdoseren in principe eigenlijk niet mogelijk.



Ik heb het gevoel dat overdosering met Carmix wel mogelijk is, maar dan met consequenties op een geheel ander vlak.
Tot en met 2005 gaf ik mijn vogels 1x per week Carmix aangezien ik het basismenu te karig vond.
De kweek ging eigenlijk prima en de vogels zagen er goed uit, zij het dat bij jonge vogels (tot 6 maanden oud) nog weleens te makkelijk de staartpennen en snavelpuntjes afbraken.

Mede hierdoor en op advies van anderen, ben ik in het najaar van 2005 het toedienen van Carmix gaan verhogen tot vrijwel dagelijks. De vogels ruiden prachtig door, leken forser, waren scherp en keken mooi uit hun ogen. Het broedseizoen 2006 bracht echter vele onbevruchte eieren bij diverse koppels. Ook bij koppels die tot dan toe jaarlijks twee complete nestjes gaven, ging het mis.

Mijn vermoeden is, dat door de overdosering van Carmix de hormoonhuishouding dermate is verstoord, dat de vogels niet op hetzelfde moment "broeds" zijn geworden, waarbij meestal de wijfjes te vroeg zijn begonnen met leggen, terwijl de man er nog niet klaar voor was.
Ook viel op dat de mannen minder "waaks" waren als ik een nest probeerde te benaderen, hetgeen in de voorgaande jaren weleens tot (schijn)aanvallen leidde.

Gedurende het broedseizoen ben ik teruggegaan naar de oude dosering en heb ik nog wat jongen uit tweede legsels gehad.

Misschien is dit alles toeval, vooral omdat er veel gesproken wordt over veel onbevruchte eieren als gevolg van "een gek begin van het jaar" wat weersomstandigheden betreft, maar aangezien het verstrekken van meer Carmix het enige is wat ik dit jaar anders heb gedaan dan andere jaren, denk ik toch dat dit de oorzaak is geweest.

Ideeen en ervaringen zijn welkom!



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 185 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede