Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wildvang Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-08-05 - 16:28:15 send message to zebraonline

Er bstaat een soort stof of zalf waarmee je ringen toch nog rond een poot kan krijgen maar ze houden de lippen stijf over deze praktijken en zeker over het middeltje...vloeibare stikstof lijkt mij niet mogelijk daar de poot dan gewoon afsterft door bevriezing/verbranding...


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-08-05 - 22:55:31 send message to johanblok

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote

Misschien zou overigens eens moeten worden uitgezocht hoe groot het probleem echt is,


Dat lijkt mij inderdaad zeer wenselijk, dus controle over de ringen van dit jaar bij iedereen die bepaalde ringen afgenomen heeft, en controle op alle vogelmarkten. Kost alleen wel heeeeel wat mankracht. Dan kun je zien o.a. of er ringen verdwijnen etc. Wettelijk gezien mag je zien niet aan iemand anders geven of voor andere dan opgegeven soorten gebruiken.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-08-05 - 23:03:03 send message to broto

quote
dus controle over de ringen van dit jaar bij iedereen die bepaalde ringen afgenomen heeft


Dat zou inderdaad een goede zaak zijn, dus een ringen verantwoording.
Persoonlijk gooi ik de ringen weg die ik over heb, maar zie toch ook steeds vaker advertenties, ringen te koop aangeboden en ringen gevraagd.
Als de leden van de bonden dat nu eens niet zouden doen, dan kan er met die ringen teminste niet geknoeid worden.

Henk


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-05 - 23:48:44 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Persoonlijk gooi ik de ringen weg die ik over heb, maar zie toch ook steeds vaker advertenties, ringen te koop aangeboden en ringen gevraagd.
Als de leden van de bonden dat nu eens niet zouden doen, dan kan er met die ringen teminste niet geknoeid worden


men zou eigenlijk de ongebruikte ringen weer terug moeten sturen,zo zou men enigzins controle hebben(zeker wat lijst 1 vogels betreft)



lorius
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-08-06 - 09:09:57 send message to lorius

quote
men zou eigenlijk de ongebruikte ringen weer terug moeten sturen, zo zou men enigszins controle hebben(zeker wat lijst 1 vogels betreft)

Lijkt mij een goede oplossing echter nog steeds niet 100% te controleren of iedereen zich hieraan houd. Voorbeeld: iemand heeft van een bepaalde ringmaat 25 stuks besteld en ringt vervolgens 20 jongen waarvan er 15 voordat ze uitgevlogen zijn overlijden. De 5 ringen die over zijn worden netjes terug gestuurd. Wie controleert nu of dat juist is en of de 15 ringen toch niet in het illegale circuit terecht zijn gekomen. Je hoeft nergens op te geven hoeveel jongen je uiteindelijk kweekt en niemand controleert de aantallen jongen met betrekking tot het bestelde aantal ringen.

Ik denk dat bij de voorgestelde methodes de vogels er uiteindelijk vele malen duurder door gaan worden hetgeen de illegale praktijken alleen maar verder in de hand werkt omdat het dan steeds interessanter wordt om illegaal vogels te gaan vangen.

Vorig jaar heb ik in Maastricht een grote groep (schatting enkele honderden) putters gezien die op doortrek waren naar het zuiden. Nog geen week later zag ik bij een handelaar ongeveer 75 putters zitten die allemaal keurig voorzien waren van een ring en volgens opgave van de handelaar afkomstig van kweekers uit België. Dat kan bijna geen toeval zijn temeer de vogels in topconditie verkeerden en een zeer nerveuze en wilde indruk maakten.

Dat er wat gebeuren moet is wel duidelijk maar een uitvoerbare oplossing die geen of weinig administratieve werkzaamheden met zich mee brengt is er niet. Een uitgebreide administratie is hierin echter niet op een 100% controle uit te voeren en zal dus bij steekproef moeten gebeuren. Er blijven dan nog steeds openingen die door de "slechteriken" gebruikt blijven worden.

Als de vogelbeschermingorganisaties hun zin krijgen, verdwijnen alle vogels uit kooien en volières of dat nu wildvang, nakweek, inheems of exotisch is maakt geen verschil voor hen. Helaas is het nu eenmaal zo dat in onze hobby mensen zijn van 2 categorieën: 1 vogelliefhebbers en 2 mensen die op geld uit zijn en dat proberen te verdienen met vogelverkoop (legaal en/of illegaal) voor de laatste groep is alleen het geld belangrijk en juist deze groep moet aangepakt worden voordat ze onze hobby helemaal kapot gemaakt hebben.

Vogelbeschermingorganisaties kennen maar 1 cattegorie: mensen die alle gevangschap afwijzen en juist zij zijn beter georganiseerd als wij en hun stem is bij het ministerie luider dan die van ons!!

Er is echter 1 ding wat zij vergeten en dat is dat als wij er niet waren geweest er al een aantal soorten in de vrije natuur uitgestorven waren. Denk hierbij aan de sphinx ara!

Johnny


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-08-06 - 10:08:02 send message to johanblok

Juist daarom moet de vogelwereld laten zien dat zij verantwoord wil omgaan zowel wilde populaties als vogels in avicultuur. Dat kan alleen door veel meer aandacht voor misbruik/ontduiking van regelgeving en veel meer aandacht voor welzijn van vogels waarbij men bijvoorbeeld fatsoenlijke minimummaten voor de behuizing opstelt waar leden zich aan hebben te houden. Waarbij men ook lijsten maakt van vogels die men aan raadt voor beginners, gevorderden, en een lijst met vogels die eenvoudig weg niet fatsoenlijk te houden zijn.

Een dergelijke organisatie van vogelliefhebbers heeft meer dan voldoende argumenten om de hobby met succes te verdedigen. Een organisatie die doet alsof er geen misstanden zijn en er niets aan wil doen, wordt op den duur niet meer vertrouwd en niet meer serieus genomen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-06 - 10:09:10 send message to Niltava

Het lijkt misschien of ik van alles wil verdedigen, maar zoals je weet probeer ik altijd alles duidelijk en zuiver te stellen.
Vandaar:
quote
Vorig jaar heb ik in Maastricht een grote groep (schatting enkele honderden) putters gezien die op doortrek waren naar het zuiden. Nog geen week later zag ik bij een handelaar ongeveer 75 putters zitten die allemaal keurig voorzien waren van een ring en volgens opgave van de handelaar afkomstig van kweekers uit België. Dat kan bijna geen toeval zijn temeer de vogels in topconditie verkeerden en een zeer nerveuze en wilde indruk maakten.

Misschien mogelijk dat het wildvang zijn, maar weet ook dat de putters in zeer grote aantallen gekweekt worden. Voor mijn gevoel niet altijd op de juiste manier(stijf gekuurd en met pleegouders) maar toch. Ik heb van het voorjaar ook putters gekocht bij een gewone kweker, toch waren deze vogels zeer onrustig in mijn broedkooien waarin ik ze had ter quarantaine.

Gisteren heb ik mijn jonge jacarini's gevangen uit mijn begroeide voliere. De ouders komen bijna meel- en buffalowormen uit mijn hand nemen. De jongen lijken qua gedrag wildvang.
Met andere woorden, ook hier(door kromsnavelliefhebbers??)) wordt net als bij de vogelbescherming (die echt met belachelijke getallen komt)maar wat geroepen.
Nogmaals we zouden moeten weten hoe groot het probleem is.
Ik weet niet of het voorstel met de ringen wat is, lijkt me een heel heen en weer gestuur te worden. Zoals gezegd wat doe je met dode jongen?? Ik vind in mijn beplante voliere wel eens een jong niet terug. Ook verdwijnen de ringen wel eens in het nest omdat ze toch niet goed pasten. Die ringen zie ik niet terug. Het gaat hier dus om ringen van 2,3 mm etc.
Ik kan me ook voorstellen dat een dergelijke ring wel eens valt en niet terug te vinden is etc. zoals me dat wel eens gebeurd met knijpringetjes.
Want zoals het nu gaat is het ook belachelijk. Ik heb meerdere soorten. Ik heb dit jaar bijna geen jongen gehad. Voor elke soort moet ik dus specifiek ringen aanvragen. Als ik dus 10 soorten heb met allemaal bijvoorbeeld ringmaat 2,5 mm en ik kan verwachten dat als het goed gaat elk koppel wel 16 jongen kan produceren, dan moet ik dus 20 x 10 van 2,5 mm ringen bestellen.
Geen ringen gebruikt - 200 ringen voor niets. Ze gaan zeker niet naar andere mensen toe. Mijn kweeknummer staat erop en daarvoor ben ik verantwoordelijk, dus ze zijn van mij en blijven van mij. Maar ik gebruik ze dus wel eens voor tropen.
Volgens mij niet illegaal zoals johan beweert, zoals ik het begrijp mogen ze niet om andere beschermde vogels dan opgegeven bij de bestelling(bij de bestelling moet document met daarop ringnummer en soort en een handtekening van de besteller/kweker en de vogels mogen alleen op dat adres verblijven).

Misschien is een overdrachtspapier dat met de vogel meegaat iets.
Dus bij elke vogel een soort paspoort. Kweker moet het aanvragen, kwekersnummer en naam erbij, datum van kweek, deze opsturen naar aid of ze digitaal
aanmelden(zou kunnen controleren er zijn etc, stempel en weer terug naar kweker) en bij verkoop gaat het paspoort mee. Dus uiteindelijk komen alle eigenaren in het paspoort te staan.
Als dieren doodgaan, paspoort inleveren en afmelden.
Zou wel bepaalde soorten uitsluiten die veel gekweekt worden(majorputter?? noordse goudvink) en mogelijk duidelijk herkenbare mutaties.

Je zou de verkoop natuurlijk ook alleen laten plaatsvinden via winkels(dibevo). Dan haal je de handel eruit en weet je waar de dieren wegkomen(het schijnt dat elke winkel daarover een registratie van moet bijhouden)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-08-06 - 12:25:12 send message to tonnl

Dat laatste lijkt mij ook een goede (mogelijke) oplossing, prima idee!
Laat alleen op geregistreerde verkooppunten handelen in dergelijke vogels. Dat kunnen heel goed dibevo-leden zijn.
Ik maak me sterk dat de dibevo hier ook erg enthousiast over zou zijn.
Wel zou met een dergelijk systeem de controle veel strenger moeten, nu koop je als handelaar blanco cites-formulieren als je wilt.

Wie weet een idee voor samenwerking tussen bonden en dibevo.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-06 - 14:04:53 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Het voorgaande lezend moet ik zeggen dat het altijd al heeft verbaasd dat voor de meeste wildzang de aanwezigheid van een ring al voldoende is om een vogel legaal te maken.

Voor de Europese roofvogels en uilen geldt dat een Cites moet worden aangevraagd voor iedere gekweekte jonge vogel. De cites wordt verstrekt onder voorwaarden:

- vogel moet geringd zijn volgens de voorschriften.
- kopieen van de citespapieren van beide ouders moet worden meegezonden.

Deze laatste voorwaarde voorziet er dus al in, dat je in ieder geval zelf een koppel moet hebben, alvorens jonge vogels als eigen kweek te kunnen aanmerken. Natuurlijk is ook hier fraude mogelijk, maar in ieder geval is er inzicht: immers, een kweekstel geeft geen 75 jongen in een jaar toch? Iemand die 75 aanvragen doet met steeds dezelfde ouders is dus sowieso verdacht en wat belangrijker is: bekend bij de autoriteiten!

Wat bijv. de havik betreft gaat het nog een stapje verder. Daar wordt als extra voorwaarde gesteld dat de DNA papieren van 2(!) generaties worden meegstuurd met de aanvraag.
Cites aanvragen voor uit het nest geroofde jongen is hier dus helemaal onmogelijk mee gemaakt.

Zoals al eerder opgemerkt door anderen zou het een enorme administratieve rompslomp geven als dit systeem voor alle wildzang zou worden ingevoerd, maar wat mij betreft: dat moet dan maar!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-06 - 15:56:24 send message to Niltava

quote
een kweekstel geeft geen 75 jongen in een jaar toch? Iemand die 75 aanvragen doet met steeds dezelfde ouders is dus sowieso verdacht en wat belangrijker is: bekend bij de autoriteiten!

Misschien niet per stel maar wel per kweker is het nu bekend bij de autoriteiten. De ringenaanvraag moet elke drie maanden opgestuurd worden naar de aid(of en adnere instantie als ik me niet vergis)
Voor mij blijft de vraag of de administratieve rompslomp opweegt tegen het voordeel.
Hoe groot is het "probleem"? We reageren allemaal op een kreet van vogelbescherming. Dat er hier en daar wat mis klopt ook. Maar dat zouden we met welk systeem dan ook hebben.
Zou men nu niet veel kunnen oplossen door op markten en het in de gaten houden van internet advertenties al niet veel kunnen vangen??
Verder ben ik nog steeds voor gelicenceerde verkopers. Dan weet de koper dat hij goed koopt en samen met een paspoort weet je waar het vandaan komt.
De verkoper(winkel/handelaar) zou zijn angekocht vogels moet laten keuren (op de ringen) door een aid'er.

Blijft moeilijk...


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-06 - 17:22:50 send message to Karel

Zoals er nu al de cites is voor bepaalde soorten, spreekt het paspoort idee me wel aan, maar dan liefst gelijk een "officieel" paspoort, uit te geven door bijv. het ministerie van LVN, aan te wijzen DNA-labs of dierenartsen.

Er komt absoluut veel administratie bij kijken en de uitvoerbaarheid zal moeten worden bekeken, maar op termijn denk ik dat we hier naar toe zullen gaan.

En ja, de vogels gaan hierdoor duurder worden...sad :(


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-07 - 00:16:34 send message to molineti

quote
een "officieel" paspoort


Lijkt me een goed idee,maar dan wel met een kwekersnummer erop wat uitsluitend bekend is bij het ministerie die ze uitgeeft,en niet zoals nu op de citesformulieren.


Op de citesformulieren staat nu de naam en adres van de kweker vermeld(makkelijk voor mensen met verkeerde bedoelingen)


girlits
Website Member
Posts :63

Website Member
2006-08-07 - 15:35:26 send message to girlits

Ik koop wel eens vogels in duitsland daarbij krijg je een stencil van de eigenaar met daarop het ringnr. en de soort vogel en zijn handtekening en naam/adres.Omdat hier het probleem zich hoofdzakelijk voordoet op grote/kleine vogelmarkten moet het toh mogelijk zijn om bij de ingang een stapel formulieren neer te leggen voor ieder die wil.Als de handelaren /verkopers legimitatiepliht op hun kraam hebben en verplicht zijn om hun formulieren in te vullen en de koper deze kan laten afstempelen bij de marktmeester ,is altijd te achterhalen waar een vogel vandaan komt en wie de vogel verkocht heeft.Als de handelaar deze formulieren ook thuis heeft kan hij ze eventueel thuis al invullen.Geef de kopers de mogelijkheid door een kleine ruimte hun vogels te controleren zodat ze bij gebreken direct kunnen reclameren.Als ze later problemen hebben hebben ze zelf niet goed opgelet maar is wel te achterhalen wie hem de vogel verkocht heeft en kan er mischien nog wat aan gedaan worden. groeten Eddie


Dinkie
Website Member
Posts :49

Website Member
2006-08-08 - 00:32:32 send message to Dinkie

Wat een gedoe allemaal weer.

Een bericht van de vogelbescherming.
Op zich een prima instantie maar een dergelijk bericht hoort altijd met de nodige scepsis gelezen te worden.
Elke instantie die iets nastreeft komt om de zoveel tijd met een alarmerend bericht en zo komen ze in het nieuws en houden ze zichzelf in leven.
Onzin berichten moet je scheiden van waarachtige
Een volwassen vogel een passende ring omdoen kan alleen Uri Geller (misschien )
Dat je in het wild gevangen vogels zou kunnen herkennen aan hun angstige gedrag snavel open enz is pure onzin. Als ik mijn jongen afvang
(vruchten en insecten eters allemaal exoten ),
wel die zitten de eerste tijd ook angstig en met de snavel open, maar ja dat zijn ook geen kanaries of zebravinken die in een kooitje waar je je kont niet kan keren gekweekt worden.
Ik las zelfs ergens dat als er eieren gestroopt worden en uitgebroed dat die jongen er ook erg gestrest uit zouden zien, hoe gek kan je het bedenken.
Er duikt een parralel op met de Hashverkoop je mag het wel verkopen maar het mag niet gekweekt worden.
Dan zijn er ook nog een aantal gezagsgetrouwe goedwillende burgers die wetgeving gaan zitten bedenken alsof we daar nog om verlegen zitten.
Als je tegenwoordig een geranium koopt staat erop "niet voor consumptie geschikt" elk plastic zakje een kinderwaarschuwing etc etc.
Mensen laten wij daar nu eens mee ophouden.
Wildvang is uit den boze.
Nu doe ik zelf aan wildbroed hetgeen betekend dat mijn vogels als ze jongen hebben de vrije natuur in mogen om hun eigen kostje bij elkaar te scharrelen hetgeen betekend dat de broedvlucht open staat. Menige mus neemt die gelegenheid ten baat om op een wederrechtelijke wijze de broedvluchten binnen te gaan om zich te goed te doen aan de kostbare pellets, meelwormen, krekels etc. dit terwijl dat door mij en de wet verboden is. Schande.
Ik zie mij dus genoodzaakt op elke pellet een waarschuwing te drukken dat deze pellet niet voor mussen bedoeld is, dat het diefstal is en dat hij op verboden terrein is.
Als ik controlle krijg hang ik.
Mensen maak elkaar niet gek.
Natuurlijk zal er wel eens een nest gevonden worden en dat de eieren meegenomen worden.
Dat mag niet. Daarom moet je dat zo doen dat het niet gezien wordt.
Twee weken later hebben ze alweer een nieuw nest.
De overlevingskans van de jongen in het wild is vele malen kleiner dan de jongen in de zorg van een ervaren kweker.
Regelmatig zie ik de Europese Hop te koop aangeboden. In het wild heb ik deze vogel een keer of twee gezien en dat was in Noord Spanje degene die begonnen is met deze kweek verdiend van mij alle hulde.
En zo zijn er natuurlijk voorbeelden ten over.
Nog even een kritische noot naar de vogelbescherming:
Vanuit commercieel eigenbelang prima onderwerp
landelijke publiciteit gehaald misschien een paar duizend leden erbij maar het is een broodje aap verhaal. Doe liever iets aan hoe vogels aangeleverd worden op veilingen 50 of 60 vogels in een houten doosje als sardientjes in een blik. Doe eens wat aan die kwekers die vogels kweken in kooitjes waar ze hun kont niet kunnen keren.
Kom eens met een goed plan om wildvang ook in andere delen van de wereld tegen te gaan.
Kom eens met een plan om bedreigde soorten veilig te stellen en probeer daar de publiciteit eens mee te halen inplaats met deze onzin verhalen en als jullie wildvang tegen komen niet de krant bellen maar de politie.
Arjan de Weger
Almere



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-08-08 - 10:07:07 send message to johanblok

quote

Natuurlijk zal er wel eens een nest gevonden worden en dat de eieren meegenomen worden.
Dat mag niet. Daarom moet je dat zo doen dat het niet gezien wordt.


Als genoeg mensen jouw advies opvolgen, dan gaan de door de vogelbescherming genoemde cijfers nog kloppen ook.

Relatief eenvoudige maatregel om dit soort zaken te voorkomen: eis CITES-achtige papieren van de ouders om de juiste papieren voor de jongen aan te kunnen vragen, net zoals dit nu bij papegaaien van de CITES I lijst het geval is.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 63 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede