Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > paradijsparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : paradijsparkieten
Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2004-01-14 - 22:38:22 send message to Daniel

Ik heb op het internet na een artikel over de oranjebuikparkiet (neophema chrysogaster) een paragraaf gelezen waarin het volgende stond:

Ik heb wel van mijn maat vernomen uit Australië dat zo'n 1 1/2 jaar geleden een paar onbekende liefhebbers op een geheime locatie termietenheuvels hebben ge­plaatst en daar zo'n 4 à 6 koppeltjes paradijsparkieten hebben uitgezet en dat de proef geslaagd genoemd mocht worden.

Is dit een typfout en bedoelt de schrijver (Maarten Schnijders) hier de oranjebuik of spreekt hij werkelijk over de paradijsparkiet want dat zou betekenen dat ze nog zouden bestaan en dat ze zelfs in de avicultuur voorkomen want hij spreekt over uitzetten. Of is hier misschien sprake van een misverstand met zijn Australische maat en bedoelde deze de goudschouderparkiet. Weet iemand hier meer vanaf. Ik vond het artikel op de volgende site

home.wanadoo.nl/neophema/ Daarna doorklikken naar neophema's. dan oranjebuik en dan onderaan naar het artikel.

Ben benieuwd of iemand meer weet, want waar ik ook zocht ik kon geen bevestiging van dit verhaal krijgen. Overal kreeg ik hetzelfde verhaal: laatste officiele waarneming was in 1927 dus officieel zijn ze uitgestorven.


birdway!
Website Member
Posts :27

Website Member
2004-01-15 - 23:58:58 send message to birdway!

inderdaad een vaag verhaal, het lijkt wel of ze 2 artikelen door elkaar halen temeer ook omdat er onderaan het artikel een tekening staat van paradijs parkieten
en ze spreken over uitgestorven vogels en de oranjebuik is helemaal niet uitgestorven


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2004-01-16 - 23:21:06 send message to Daniel

Dat is ook hetgeen wat mij verwarde. Ik heb ook aan de Australian Parrot society gevraagd of zij meer wisten en hun antwoord was dat de paradijsparkiet uitgestorven was. Misschien dat de schrijver als hij dit leest zelf kan reageren, kon jammergenoeg zijn email adres niet achterhalen om het hem zelf te vragen


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-14 - 21:24:35 send message to Max.Weijers

Oranjebuik en rotsparkieten ook zijn niet uitgestorven. Het is eigenlijk wel zo hoe je het wil bekijken , want hier in nederland (volgens mij zelfs heel europa zijn ze niet in gevangenschap) De paradijs parkiet is WARSCHIJNLIJK uitgestorven, maar ik vind het wel raar dat als hij WARSCHIJNLIJK uitgestorven is dat dan zomaar iemand in eenkeer gaat schrijven dat er een paar koppels daar losgelaten zijn.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2009-04-14 - 22:02:55 send message to Daniel

Max ondertussen is er bij sprake geweest van voortschrijdend inzicht. De paradijsparkiet is uitgestorven. het gebied waar deze vogel voorkwam ten noorden van brisbane en in tegenstelling tot de nachtparkiet was ze redelijk simpel waar te nemen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-04-15 - 09:05:19 send message to ParkietenPeter

Nou is het e-mail adres van de paginabeheerder niet zo heel erg moeilijk te achterhalen.

Bij contact staat toch heel groot "stuur on een e-mail"

Vraag het hem zelf maar eens. wink ;)

Peter


Marc_o
Website Member
Posts :120

Website Member
2009-04-15 - 20:07:10 send message to Marc_o

Na even zoeken:

Nog voordat de Europeanen naar Australië kwamen, was deze parkiet al op zijn retour. De genadeslag kwam waarschijnlijk toen grote kuddes vee werden losgelaten op de Australische vlakten. De paradijsparkiet leefde van graszaden. Deze voedselbron werd sterk ingeperkt door het vee van de eerste immigranten en door grote steppebranden, die moedwillig werden aangestoken om vers gras voor het vee te laten groeien. Doordat het dier in holen leefde, waren bovendien de eieren en jongen kwetsbaar voor ratten die de nesten plunderden.
Eind 19e eeuw en begin van de 20e eeuw werd hij nog regelmatig gezien. Maar de laatste officiële waarneming dateert uit 1927. Nu is dit wel een zeer extreem geval, maar diverse vogels en andere diersoorten over de hele wereld zijn soms in een zeer korte tijd uitgestorven of zeer zeldzaam geworden.
Af en toe worden er ook waarnemingen gemeld, maar deze worden nooit officieel bevestigd. Maar in 2005 meldde Discovery Chanel dat er een aantal exemplaren van de Paradijsparkiet was gevonden, maar men wilde de vindplaats met het oog op stropers niet bevestigen.

Discovery Chanel is niet de minste en redelijk geloofwaardig dat zij de vindplaats niet willen vrijgeven voor stropers.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2009-04-15 - 21:12:04 send message to parrotmaniak

ik heb gehoord dat er op een geheime locatie idd. een kweker is die de paradijsparkiet kweekt,allemaal zeer geheim ,ik heb er ook een foto van gezien[niet gefotoshopt]dus wie weet ???? ooit?????


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-15 - 21:59:29 send message to Karel

Waren dit foto's van levende vogels of van de balgjes die de kweker in de vriezer had liggen?
Ik heb hier namelijk ook wel eens foto's van gezien.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 172 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede