Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > ouderbroed Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : ouderbroed
molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-19 - 23:06:08 send message to molineti

Ik lees hier op dit forum met grote regelmaat dat men zich zorgen maakt aan het geringe aantal kwekers wat ouderbroed belangrijk vind??

Nu vraag ik mijzelf af,hoeveel mensen zijn dit,over wat voor soorten gaat dit en hoe consequent is men.

Ik ben als ,,algemeen,, vogelliefhebber ook zeer benieuwd naar behalve de kromsnavels ook overige soorten

V.B Zwartkop ,witbuik,groenbroekcaiques,amazone barbadensis,molinetiespreeuwen volledig ouderbroed,oranjekuifkakatoes gedeeltelijk



broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-08-19 - 23:25:42 send message to broto

Bedoel je het volledig groot laten brengen door ouders ( natuurbroed)?

Ik laat volledig alles aan de ouders over, ook als het wel eens mis gaat.
Ik heb brotogerissen en forpussen

Henk


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-08-20 - 02:53:36 send message to zebraonline

Het met de hand opbrengen of gebruik van pleegouders loopt tegenwoordig enorm de spuigaten uit...zelfs voor zebravinken worden tegenwoordig masaal meeuwen gebruikt...iedereen doet wat hij wil maar ik doe er niet aan mee...


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-08-20 - 08:40:37 send message to bert1974

ik maak me daar zeer zeker zorgen over als je ziet wat er tegenwoordig allemaal handtam word aangeboden.
en het erge er aan vind ik dat deze vogels vaak bij mensen in de huiskamer komen die er nog geen ervaring in hebben.
ik krijg de laatste tijd regelmatig vragen van mensen die problemen hebben met hun zogenoemde tamme vogel.
het gaat dan over pennant rossela,s.
deze vogels zijn absoluut niet geschikt voor een jock kooi deze moeten lekker kunnen vliegen.

maar ik zal wel gek zijn.
groeten bert


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-08-20 - 11:19:44 send message to rupicola

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

de proeven met zebravinken en Japanse meeuwtjes
t.b.v. onderzoek aan imprinting bij vogels stamt al uit begin jaren zeventig, meen ik.

Zeer beknopt komt het er op neer dat b.v. een door meeuwtjes grootgebrachte zebravink later 'denkt' dat hij/zij een meeuwtje is en ook een meeuwtje als partner kiest.

Onderzoek op het gebied van imprinting bij vogels vindt nog steeds plaats.
Bij papegaaien heeft men ontdekt dat vooral de weken na het uitvliegen van groot belang zijn.
Jonge Poicephalus krijgen in die periode vocale informatie van de vader mee.
Dit werd door audiovisuele metingen aangetoond, maar de exacte betekenis hiervan is nog niet geheel duidelijk.


Hoe dan ook, we komen met elkaar bijna om in de handopfokvogels.
Deze vogels zijn qua imprinting zeer sterk op de mens gericht.
Slecht een zeer klein deel van dergelijke vogels zijn later tot voortplanting te brengen.

Als het al lukt om dergelijke vogels met succes te kweken is hier vaak zeer veel extra tijd, kosten en moeite mee gemoeid.

De meeste langdurig solitair gehouden (huiskamer)vogels en dan met name papegaaiachtigen zijn door veelvoorkomend afwijkend gedrag levenslang ongeschikt om mee te kweken!

De diverse opvangcentra zitten er vol mee en dat is per definitie zeer betreurenswaardig voor welke soort dan ook!

Dan heb ik ook nog enkele bedenkingen t.a.v. handopfok, waarvan ik er hier een noem.
Het betreft de 'natuurlijke' uitval, welke reeds in het nest kan plaatsvinden.
Oudervogels laten soms, om ons onbegrijpelijke redenen, een of enkele jongen 'links liggen' en weigeren deze te voeren.
In het verleden heb ik enkele van dergelijke vogeltjes wel eens geholpen, maar het blijken vrijwel zonder uitzondering zwakke exemplaren of vogels waar op z'n minst iets mee aan de hand is.
Uiteindelijk moeten ze alsnog worden afgemaakt.

Door grootschalige (commerciële) handopfok komen relatief veel van dergelijke zwakke vogels toch gewoon groot!
De gevolgen, meestal voor de volgende eigenaar, kunnen flinke medische onkosten of uiteindelijk een veel te korte levensduur van de vogel inhouden.

Het is bekend dat door dergelijke praktijken veel potentiële liefhebbers vroegtijdig zijn afgehaakt uit deze mooie hobby. Dat is altijd jammer en als we dan toch even commercieel denken, verkleint dit uiteindelijk ook uw en mijn afzetgebied!


De afgelopen jaren heb ik zelf ook ondervonden hoe het steeds moeilijker wordt om vogels te vinden die door eigen ouders zijn grootgebracht.
Dit is in mijn ogen een zeer verontrustende ontwikkeling en ik deel daarom zeker de ongerustheid over de aantallen handopfokvogels die aangeboden/gevraagd worden!



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-20 - 13:56:18 send message to molineti

quote
Bedoel je het volledig groot laten brengen door ouders ( natuurbroed)?



Ja,ik ben benieuwd met wat voor soorten er er zoal natuurbroed gekweekt wordt.

Vele vinden het een groot probleem dat er bijna geen nauurbroed meer te krijgen is.

Toch zie je B.V maar zelden fotos van ouders met uitgevlogen jongen of advertenties van natuurbroedvogels.

dus ben ik ook benieuwd hoe consequent men dit dan toepast.

Ik zelf haal met hoge uitzondering jong(en) uit het nest; B.v als oudere jongen echt te erg geplukt worden of ouders de oudere jongen verminken.

Dit houdt wel in dat er af en toe een jong sterft,maar hierover heb ik dezelfde gedachten als rupicola(natuurlijke selectie)

MVg Rene




broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-08-20 - 14:02:20 send message to broto

quote
Dit houdt wel in dat er af en toe een jong sterft,maar hierover heb ik dezelfde gedachten als rupicola(natuurlijke selectie)

.

Dat is ook zeer zeker mijn gedachten.
Bij mij wordt helemaal niets met de hand groot gebracht.

Henk
Ik heb wel wat foto's met jongen hoor laugh :D


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-20 - 14:05:53 send message to Dennis Fr.

op het moment kweek ik bonte boeren en zwartkop caique`s natuurbroed in het verleden heb ik wel is jongen met de hand opgevoed.maar mijn streven is toch natuurbroed.pas geleden ben ik er achter gekomen hoe moeilijk het is om aan natuurbroed bonte boertjes te komen.nu heb ik in een voliere 6 jonge bonte boeren en nog enkele in het broedblok.al deze vogels komen uit 4 verschillende koppels.dus straks heb ik een paar mooi koppel ek.
ik hoop in de toekomst ook te kweken met me bruinkoppen,jardines,grijzen.dit natuurlijk ook natuurbroed.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-08-27 - 15:11:38 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Voor wat betreft dit onderwerp wijs ik geïnteresseerden graag op het artikel van Prof Dr. A Steiger en PD Dr. M.G. Doherr:
"The influence of the breeding method on the behaviour of adult African Gery Parrots"

Een vertaling van dit zeer interessante artikel staat in het juli/augustus 2006 uitgave van het tijdschrift PAKARA
en stemt zeker tot enige overpeinzingen met betrekking tot de grootschalige handopfok methoden.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 155 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede