Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wat voor soort amazone? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Wat voor soort amazone?
lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-08-29 - 15:34:32 send message to lennard

Hallo,
ik heb sinds kort een amazone van iemand gehad en nu ben ik een leek op dat gebied dus zou ik graag willen weten wat voor soort amazone dit is.
Zelf denk ik aan een venzuela amazone maar ik weet dit niet zeker.


Ik hoop dat jullie mij veder kunnen helpen


Kierk
Website Member
Posts :38

Website Member
2006-08-29 - 15:40:05 send message to Kierk

Ik ben geen expert, dus ik kan je niet helpen. Maar het is een prachtige vogel! Draag er goed zorg voor, en veel plezier ermee!


keen05
Website Member
Posts :27

Website Member
2006-08-29 - 16:31:28 send message to keen05

Het is inderdaad een Venezula Amazone, ook wel Amazone Amazonica genoemd. Het is inderdaad een mooie vogel!! Mooi glad in de veren en mooi van kleur.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-08-29 - 18:49:04 send message to rupicola

misschien is het nog even aardig om eens te kijken over hoeveel oranje handpennen de vleugelspiegel is verdeeld.
Bij de nominaatvorm (Amazona amazonica amazonica) is de vleugelspiegel verdeeld over drie handpennen.

bij de ondersoort Amazona amazonica tobagensis is de vleugelspiegel verdeeld over vier of vijf handpennen.

E.e.a. is bijvoorbeeld redelijk goed te zien op het moment dat de vogel zijn/haar vleugel strekt, maar vooral tijdens een (nevel)douche is het goed te bepalen.




lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-08-29 - 21:16:03 send message to lennard

Kan je mij even uitleggen wat een vleugespiegel is bedoel je dan onder haar vleugels?happy :)


lorius
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-08-29 - 21:31:43 send message to lorius

Hij wordt inderdaad meestal Venezuela Amazone genoemd maar de naam oranjevleugel Amazone wordt ook vaak gebruikt. Het veiligst is het om de wetenschappelijke naam te gebruiken ook al om verwarring met de ondersoorten te voorkomen.

Johnny


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-08-29 - 22:03:05 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

de vleugelspiegel is het oranje(rode) deel in de vleugel van deze soort.

Op de bijgaande foto is dit zelfs al gedeeltelijk te zien.
de kleur is het mooist te zien op de bovenzijde van de vleugel, maar ook aan de onderkant is de kleur op dezelfde (secundaire) handpennen te zien.

V.w.b. de naamgeving ben ik persoonlijk ook een groot voorstander van het gebruik van wetenschappelijke naamgeving.

Hoewel er met enige kennis van zaken in dit geval is weinig verwarring met ondersoorten mogelijk is,
is het wel zo dat de naam Venezuela amazone nogal te kort schiet in verhouding tot het enorme verspreiddingsgebied van deze soort, waarvan Venezuela slechts een fractie deel uitmaakt.

de Nederlandse naam oranjevleugelamazone is in dit opzicht beter gekozen, want zijn er geen andere amazones met oranje in de vleugels.

Maar, bij tobagensis is het wel zo dat de kleur van de spiegel meer oranjerood dan oranje is.......

toch maar de wetenschapelijke naam dan?


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-08-30 - 15:07:59 send message to lennard

Jah, lijkt me wel verstandig. Ik wil hem of haar laten sexen om te kijken wat het is en dan een soortgenoot erbij kopen.happy :)wink ;)


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-08-30 - 18:01:19 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dat is goed om te vernemen!

dergelijke dieren horen nu eenmaal niet (langdurig) alleen!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 271 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede