Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > advertenties Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-31 - 19:24:10 send message to molineti

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

quote
Toelichting:
1. Zoals Natasja al aangeeft is de ene vogel nu eenmaal duurder dan de ander. Dit komt door vraag/aanbod, zeldzaamheid enz. Ook de vergelijking tussen een Ferrari en een Fiat is niet zo gek. Immers, een moeilijk te kweken vogel is vaak duurder. ("handgemaakt", zeg maar)



Volgens mij zit er helemaal geen logica inwink ;)
Alleen zijn kromsnavelliefhebbers zo gek om die gigantische bedragen te betalen(ook ik)sad :(

De zeldzaamheid van diverse vruchten en insecteneters maar ook rechtsnavelige zaadeters is vaak vele male groter dan die van kromsnavels.

Het kweken van kromsnavels vraagt veel minder ,,aandacht,,van de liefhebber dan het kweken van de overige soorten(ik zeg dus niet dat het altijd makkelijker is)

Wat voeding betreft zijn inieder geval de vruchten en insecteneters ook veel duurder dan de kromsnavels(met rechtsnavelige zaadeters heb ik weinig ervaring)

De vraag naar vruchten en insecteneters is volgens mij groter dan naar de meeste kromsnavels(en verwacht dat dit alleen maar zal stijgen)

Een baby grijze(makkelijk te kweken)is ongeveer gelijk aan een baby Blauwvoorhoofd,geelvoorhoofd,geelwandamazone etc,en toch zijn de amazones veel moeilijker te kweken.

Ook wij hebben gigantische bedragen betaald voor diverse paren papagaaien,maar als je goed nadenkt is het gewoon absurt.

quote
2. gewenst rendement op vermogen



Ik heb hierover al ooit iets van Gert (Dooren) gelezen en kan het hier volledig mee eens zijn!

Als je denkt dat je van deze hobby financieel wijzer kunt worden,houdt je minimaal je zelf voor de gekwink ;)
Wel kun je veel voldoening voor je investering terug krijgen


Als je rendement wil hebben moet je gaan sparen.

Ik vind de prijs in advertenties niet belangrijk,de kwaliteit en gezondheid van de vogel is veel belangrijker,en dit geeft de prijs niet aanwink ;)

mvg rene



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-31 - 20:47:07 send message to Karel

Niltava:

quote
Het aanbod van handopfok papegaaien is groot, veel aanbod. Toch een hogere prijs dan bijv. eur. insecteneters, die veel moeilijker te kweken zijn en bijv. qua voeding aardig wat meer in de opfok kosten dan de papegaai.Verder zijn ze dus zeldzaam.



Zeldzaamheid en "moeilijk te kweken" zijn elementen die mede het aanbod bepalen. Daarnaast is natuurlijk de vraag van belang.
Het aanbod van handopgevoede papegaaien is inderdaad heel groot, maar blijkbaar is de vraag ook dermate groot, dat een hoge prijs (nu nog)kan worden gehandhaafd. Zodra de vraag afneemt, zal de prijs ongetwijfeld flink kelderen.
Vergeet ook niet dat er met de "huiskamervogels" eigenlijk een nevenmarkt is ontstaan, die ook invloed heeft op het "gewone" circuit van vogelliefhebbers/kwekers.
Voorts wordt de vraag nu nog vergroot door aspirant- kwekers van huiskamervogels, die ook een graantje willen meepikken.

De markt voor Europese insecteneters is veel kleiner, waardoor het prijs-plafond ook eerder wordt bereikt.

Kortom, als er een gelijke vraag zou zijn naar papegaaien en insecteneters, zouden de insecteneters, naar mijn mening, veel duurder zijn of worden dan de papegaaien.

quote
echter komen ook de voorbeelden van gert voor(ik krijg wat minder maar kan later weer eens wat terugkrijgen)



Maar natuurlijk. Het komt zelfs voor dat ik zeker weet dat ik er nooit iets voor zal terugkrijgen en niettemin een (veel) lagere prijs reken(de) dan normaal was. Bijvoorbeeld als het om een jeugdlid ging.

quote
Hmm je brengt me op een idee

Dat was nou net NIET de bedoelinglaugh :D

quote
Denk dat je voor deze prijs "beheersing " simpelweg te "klein" bent.

De "vogelwereld" is maar klein en vele adverteerders bepalen hun prijs aan de hand van de bedragen die ze zelf hebben betaald of laatstelijk ergens hebben gehoord of gelezen.

Het voorbeeld heb ik overigens niet zelf verzonnen, maar komt helaas uit de praktijk!
Het stond in een van de bladen rond 1985?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-31 - 21:02:29 send message to Niltava

quote
Het aanbod van handopgevoede papegaaien is inderdaad heel groot, maar blijkbaar is de vraag ook dermate groot, dat een hoge prijs (nu nog)kan worden gehandhaafd. Zodra de vraag afneemt, zal de prijs ongetwijfeld flink kelderen.


Mogelijk is het de vraag uit het buitenland. Persoonlijk ken ik maar 1 persoon met een Huiskamervogel en verder is uit een onderzoek van de regering gebleken dat het bezit van vogels(algemeen) van 50% (ik meen in 1980) naar 17% is gegaan 2002 of 2003!! We zijn een uitstervend soortsad :(


quote
Voorts wordt de vraag nu nog vergroot door aspirant- kwekers van huiskamervogels, die ook een graantje willen meepikken

Ja, sad :(

quote
De markt voor Europese insecteneters is veel kleiner, waardoor het prijs-plafond ook eerder wordt bereikt.

Is stijgende (heeft ovrigens geen om ze voor het geld te kweken zeg ik er maar meteen bij)

quote

De "vogelwereld" is maar klein en vele adverteerders bepalen hun prijs aan de hand van de bedragen die ze zelf hebben betaald of laatstelijk ergens hebben gehoord of gelezen.

Denk dat er heel veel "handelaartjes" zijn. Ik zie steeds meer mensen die het "erbij" doen. Een beetje kweken maar buiten het broedseizoen er in handelen enwaar ik het idee van heb dat die hobby de overhand krijgt.

quote
Het voorbeeld heb ik overigens niet zelf verzonnen, maar komt helaas uit de praktijk!
Het stond in een van de bladen rond 1985?


Is 21 jaar geleden wink :)
Denk dat er nu veel en veel meer handelaren zijn, zie boven. Zie steeds meer dat het geld een belangrijke rol gaat spelen.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-31 - 21:39:45 send message to molineti

quote
Denk dat je voor deze prijs "beheersing " simpelweg te "klein" bent.


Helaas is de vogelwereld zo klein,dat dit nog steeds kan

De afgelopen jaren vroeg 1 of iets meer handelaren diverse soorten phyrrhuras en hun mutanten te koop,je ziet dan landelijk de vraag naar deze soorten ook stijgen(iedereen wil zijn graantje meepikken).

Tevens kwam de vraag naar mutaties muisparkieten(nieuw!!!)
gevolg vele zagen een markt en er kwam veel vraag naar deze vogels.

Deze vogels werden toengevraagd door Aziaten(maleisie en Taiwan)maar daar krijg je voorlopig geen vogel heen gestuurd!

Ben bang dat deze trendvolgers een probleem met hun ,,afzet,,gaan krijgen

Eigenlijk kun je dus beter je hart volgen en kopen wat je mooi vindthappy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-31 - 21:41:33 send message to Karel

quote
quote
--------------------------------------------------------------------------------
De markt voor Europese insecteneters is veel kleiner, waardoor het prijs-plafond ook eerder wordt bereikt.
--------------------------------------------------------------------------------


Is stijgende (heeft ovrigens geen om ze voor het geld te kweken zeg ik er maar meteen bij)




Jazeker, nu ik me sinds kort ook een beetje in die markt heb begeven, merk ik dat er naar bepaalde soorten heel veel vraag is. Het lijkt er op dat mensen die nog met een enkel importvogeltje zitten (1 doodgegaan), heel veel moeite hebben en doen om er toch weer een bij te krijgen. Ondanks dat deze "markt" overigens veel vriendelijker en collegialer overkomt, heb ik ook hier astronomische vraagprijzen mogen horen. Maar, eerlijk is eerlijk, die zijn meer uitzondering dan regel.

quote
Is 21 jaar geleden. Denk dat er nu veel en veel meer handelaren zijn, zie boven. Zie steeds meer dat het geld een belangrijke rol gaat spelen.



Helaas, het is wat dat betreft niet anders dan vroeger. Al in de 70er jaren zag ik kwekers stoppen en hun volieres volstoppen met "handel" omdat daar meer geld in zat. Zeker in de parkietenwereld is geld altijd een belangrijke factor geweest.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-31 - 21:47:47 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Eigenlijk kun je dus beter je hart volgen en kopen wat je mooi vindt


Precies, daar gaat het de echte liefhebber toch om? Heb onlangs een paartje Vlaamse gaaien gekocht en samen in een redelijk grote voliere geplaatst. Het commentaar was niet van de lucht!:
"wat heb je daar nou aan"? Dat brengt toch niets op! "Dat is toch zonde van die voliere".

Nou, ze kunnen me wat! Ik geniet van deze (simpele) prachtige vogels en hoop er volgend jaar jongen mee te kweken (die ik misschien gratis moet weggeven...nou en!)happy :)


Anderzijds........

Als ik een paartje Amerikaanse zeearenden zou kopen (ca 25.000 euro) en ik zou daar een jong van kweken, dan zou ik daar toch wel een zeker bedrag voor willen hebben....of ben ik nu onredelijkwink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-31 - 21:48:34 send message to Niltava

Tja daar zit ik wat minder in. Maar daar schijnt inderdaad het geld belangrijk te zijn, gezien de advertentierubriek hier.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-31 - 22:30:17 send message to molineti

quote
Als ik een paartje Amerikaanse zeearenden zou kopen (ca 25.000 euro) en ik zou daar een jong van kweken, dan zou ik daar toch wel een zeker bedrag voor willen hebben....of ben ik nu onredelijk



Nee dan ben je in mijn ogen niet onredelijk.

Maar de bedragen gaan natuurlijk nergens meer over(25000 euro)

Mijn ultieme papagaaiendroom was de zwarte roodstaartkakatoe,ook zo´ñ 25000 euro per paar(voliere was al klaarlaugh :D bij wijze van spreken).

Maar na een jaar of 20 in de papagaaienwereld meegelopen te hebben,en goed alles op een rijtje gezet te hebben,ben ik gaan denken:ik ben toch niet gek!!

Nu heb ik andere zwarte vogels met een rode staart,ze bieden me volop uitdaging,ik geniet van hun gedrag,ze houden me bezig met hun gewenste voeding en ik kom in contact met echte liefhebbers.

Wat wil je nog meer als liefhebber zijndehappy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-31 - 22:52:32 send message to Karel

quote
Maar de bedragen gaan natuurlijk nergens meer over(25000 euro)



Heb je gelijk in. Ik zou zo'n bedrag ook nooit voor een vogel uitgeven, voorop gesteld dat ik het had en (nog belangrijker) dat mijn vrouw het goed zou vinden laugh :D


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-08-31 - 23:48:28 send message to natasja

quote
Precies, daar gaat het de echte liefhebber toch om? Heb onlangs een paartje Vlaamse gaaien gekocht en samen in een redelijk grote voliere geplaatst. Het commentaar was niet van de lucht!:
"wat heb je daar nou aan"? Dat brengt toch niets op! "Dat is toch zonde van die voliere".

Nou, ze kunnen me wat! Ik geniet van deze (simpele) prachtige vogels en hoop er volgend jaar jongen mee te kweken (die ik misschien gratis moet weggeven...nou en!)



Leuke uitbreiding karel !
Ik vind ze zelf trouwens ook iets speciaals hebben hoor


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-01 - 00:07:46 send message to tonnl

We dwalen wel af, maar Karel, als je jonge gaaien hebt "straks", zou je eens bij de speciaalclub vruchten- en insecteneters moeten aankloppen.
Ook voor dergelijke vogels zijn veel echte liefhebbers.

Wat betreft prijzen bij advertenties, ik zie liever een telefoonnummer dan een prijs, de prijs vind ik pas interessant als ik precies weet om wat voor vogels het gaat en in welke staat.

Ton.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-09-01 - 05:56:23 send message to Dennis Fr.

ik plaats nooit een telefoonnummer bij de advertenties die ik plaats.dit omdat 9 van de 10 onzin uitkramen.als ze me mailen en het lijkt serieus dan bel ik de mensen zelf wel.happy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-09-01 - 07:45:08 send message to johanblok

Een paar jaar geleden dacht ik nog serieus over roodoorara's, inmiddels ligt het geld er wel, een flinke voliere is er ook nog wel over: maar inmiddels vind ik het ook van de zotte om zoveel geld aan een paar vogels uit te geven terwijl ik net zoveel (of meer?) plezier heb van een koppel eekhoorns en een paar witvoorhoofden.

Ooit wil ik nog wel eens toerako's of misschien andere vruchten/insecteneters, momenteel heb ik daarvoor echter volstrekt onvoldoende tijd, de voeding (en ook schoonmaken) is hierbij immers nogal tijdrovend.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2006-09-01 - 09:31:30 send message to mreyder

"Als je een paartje vogels koopt voor een bepaalde prijs, met de bedoeling daarmee te gaan kweken, is het niet meer dan logisch dat je voor de jongen ongeveer terugkrijgt, wat je hebt betaald"

eerlijk gezegd vind ik deze opmerking niet realistisch!!! Snap best dat je dat als kweker graag zou willen, maar het is een niet-realistische wens: de prijs wordt door aanbod en vraag bepaald! Als ik een koppel koop voor 1000 euro en een of enkele jaren later kweek ik jongen, is het juist vaak zo, dat de jongen heus geen 500 per stuk meer opbrengen! Als het aanbod van jongen dan hoger ligt dan toen ik ze kocht, of het aanbod aan jongen is ongeveer gelijk gebleven, maar de vraag is behoorlijk gezakt, ligt de prijs gewoon lager. En wat je dan voor de ouders hebt betaald doet niet ter zake! Ik lees hier nogal wat opmerkingen in de trant van: de prijs vindt ik niet belangrijk, gaat me er om hoe de vogel er uit ziet. Ben het daarmee zeker eens: als me de vogel niet aanstaat, koop ik 'm niet: simpel genoeg. MAAR: ik wil eerst de prijs weten, voordat ik weet hoeveel kilometers ga rijden. En als me de prijs bij voorbaat al niet aanstaat (te hoog is dus), is het voor mij ook niet interessant hoe de vogel er verder uit ziet, want dan onderneem ik de reis niet. En ik weet uit gesprekken met andere vogelhouders dat dat bij velen zo is. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar wil ook niet meer betalen dan de vogels volgens de regels van de marktwerking waard zijn!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-01 - 09:43:13 send message to Niltava

Inderdaad




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 134 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede