Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vraag omtrent grijsrood staart. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Vraag omtrent grijsrood staart.
R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2004-01-19 - 16:02:31 send message to R. Bijlemeer

Ik heb een grijserood staart zitten van jaartje of 10 oud. Deze heeft een tijdje geleden veren geplukt (dit omdat de vorige eigenaar hem uit elkaar had gehaald met zijn maatje) Nu heeft hij roze veren terug gekregen inplaats van grijse (zijn bijnaam is nu ook piet de mietlaugh :D).

Zelf vind ik het wel een grappig gezicht en het stoord me niet.

Echter vraag ik me af of hij in de loop van leven door de rui zijn grijse veren weer terug krijgt of is dit voor altijd?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2004-01-19 - 16:25:07 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo R.Bijlemeer

Afwijkende veergroei of veerkleur zijn vaak tekenen van een voedingsgebrek. Ondanks dat de vogel goed gevoerd wordt, en gevarieerd gevoerd wordt kan er een voedingsgebrek ontstaan. Stel dat een vogel 10 vitaminen kan opnemen, en je voert bijvoorbeeld wortel, waarin vit. A zit, en je vogel neemt 10 vitminen A. op (en is dus verzadigd) dan kun je daarna sinaasappel voeren, maar de vit. C in deze sinaasappel kan niet meer opgenomen worden, omdat de vogel al verzadigd is met 10 vit. A. Dit is een oppervlakkige schets en zit allemaal wat gecompliceerder in elkaar. Maar zo kan er dus een voedingsgebrek ontstaan, en dat vertaald zich gelukkig in dit geval in afwijkende veerkleur.

De tip die ik je kan geven, als je de vogel gevarieerd wil voeren, moet je niet elke dag een variatie van veel verschillende produkten aanbieden, maar elke dag een produkt aanbieden, en dan in de loop van de week een variatie aanbrengen.

Gepast voeren zorgt er voor dat de vogel alle zaden die hij krijgt moet opeten, en dus ook meer verschillende vit. en mineralen binnenkrijgt. Mocht dit alles niet naar wens werken kunt u overwegen om pellets te gaan voeren. Dan krijgt de vogel bij elke hap die hij eet een gevarieerd menu binnen, en kan het lichaam egaal de vit. en mineralen opnemen.

Zie ook forums over pelletvoeding, en voor extra informatie kan ik u wel een schrijven toezenden.

Succes met voeren!


R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2004-01-19 - 17:24:38 send message to R. Bijlemeer

Rogerts.

qwa voeding geef ik iedere dag gewoon zaad aan gevult met 1 schepje pellets (dat zijn toch van de kant en klare brokken) en om de dag vitamine in het water of krachtvoer door het voer.

Tevens krijgt hij regelmatig fruit.

Heel af en toe geef ik extra zonnebloem pitten. Maar niet teveel.

je kunt eventueel extra info sturen naar r_bijlemeer@hotmail.com


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2004-01-19 - 19:10:26 send message to Rogert

ja, de variatie is voldoende, maar waarschijnlijk is het opname patroon van de vogel niet gevarieerd met het gevolg van voedingsgebrek.

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van vitaminenpreperaten. Deze verdampen snel, en een overschot aan vitaminen en mineralen kunnen wel degelijk averechts werken. (dus zonde van je geld) Een uitgebalanceerd dieet zorgt er voor dat de vitaminen en mineralen in de juiste verhouding in het lichaam worden opgenomen, en dat bepaald mede de conditie van je vogel.

De pelletvoeding die je verstrekt is een beter uitgebalanceerd produkt dan het zaadmengsel dat verstrekt wordt. Als je dus eerst pellets voerd en dan pas zaad, worden de vitaminen en mineralen uit de pellets het eerste door het lichaam opgenomen. Dit kan al positievere effecten hebben op de gezondheid van de vogel

Ik plaats een artikel over pelletvoeding op vogelarena.com, misschien dat je dat eens kan doorlezen.

Rogert


R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2004-01-19 - 21:23:22 send message to R. Bijlemeer

Rogert.

Mijn beide grijsrood staarten eten eerst de pellets op en dan pas de zaden. Tevens koop ik papagaaien voer wat al gemengd is. Er zitten wel weinig zonnebloem pitten in. Die voeg ik zo nu en dan zelf toe.

Maar ik zal het zeker lezen.


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2004-01-20 - 00:44:42 send message to agabird

Ik persoonlijk vraag me wel af of deze verkleuring wat met het voedsel te maken heeft.

Bij mijn vader is wel eens zoiets gelijk voorgevallen met de zonparkieten. Deze behoren groene vleugelpennen te hebben. Maar nadat van 1 van de vogels de vleugel aardig had beschadigd (tot bloedens toe), kwamen de vleugelpennen als gele pennen weer terug.

Deze gele pennen zijn na de rui gewoon gebleven, net of er toch zo'n beschadiging was dat de goede kleur niet meer "gemaakt" werd.

Dus het is gioed mogelijk dat tijdens het plukken de grijze roodstaart ook zich vrij diep geplukt heeft (misschien ook wel tot bloedens toe) dat de kleur gewoon definitief veranderd is.

Het artikel is trouwens nu te lezen via:
www.vogelarena.com/news/news_read.asp?id=419


R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2004-01-20 - 16:38:51 send message to R. Bijlemeer

Tnxs agabird.

Maar worden de veren ooit orginele kleur of niet????????


frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2004-01-20 - 17:02:54 send message to frensie

ik weet niet of het hetzelfde is maar ik zet het er toch bij.
wij hebben ook konijnen(blauwe weners)en als ze een wondje hebben komt er later wit haar in de pels waar het wondje was .
misschien is het wel op de zelfde manier met vogels?? verder zou ik het niet weten.
groeten frensie


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2004-01-20 - 18:02:08 send message to agabird

De kleuren zijn bij ons niet meer de oude geworden. Maar we hebben deze vogel ook nog maar 1 jaar in bezit gehad, dus 1 rui.

Na die rui was het inderdaad nog gewoon geel.


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2004-01-20 - 23:23:45 send message to johanm

Abnormale roodkleuring bij grijze roodstaarten is gewoonlijk een gevolg van voeding die (te) veel caroteen bevat, een natuurlijke kleurstof. Waarschijnlijk ligt het aan de pellets. Als de voeding niet verandert, zal de natuurlijke kleur waarschijnlijk ook niet terugkomen.


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2004-01-20 - 23:25:15 send message to johanm

Abnormale roodkleuring bij grijze roodstaarten is gewoonlijk een gevolg van voeding die (te) veel caroteen bevat, een natuurlijke kleurstof. Waarschijnlijk ligt het aan de pellets. Als de voeding niet verandert, zal de natuurlijke kleur waarschijnlijk ook niet terugkomen.


R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2004-01-21 - 15:48:22 send message to R. Bijlemeer

Volgens mij zit het hm niet in de voeding. Maar in het feit dat mijn grijse heeft geplukt!


item
Website Member
Posts :47

Website Member
2004-01-21 - 22:40:12 send message to item

DE Rode kleur gaat vanzelf weg als de vogel een keer goed uitruid,namelijk kennissen van mij hebben dat ook gehad met een jonge grijze roodstaart,en is vanzelf weggegaan na de nieuwe rui maar hebben wel in de ruitijd multivitaminen
gegeven in het eivoer en drinkwater.en dat heeft daar zeker aan bijgedragen.


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2004-01-23 - 10:13:26 send message to arjandaf

heb wel eens gelezen over de afwijkende kleuren ligt volgens mij niet aan het voedings tekort cq patroon maar een puur tijdelijke pigment ( storing)in afrika worden deze binnen de stammen redelijkheidshalve aanbeden daar de locals

dus of het echt een voeding probleem is zou ik in het midden willen laten


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2004-01-23 - 20:30:46 send message to johanm

Ik heb over dit onderwerp ooit een artikel vertaald voor de BVP. Misschien heb je er wat aan. Ik heb geprobeerd het je te sturen via "berichten" maar dat lukt blijkbaar niet. Als je me je e-mailadres doorgeeft via berichten stuur ik het je zo wel.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-01-24 - 08:08:24 send message to kakatoe

hoi johanm
Waarom zet je dat niet hier neer er zijn meerdere mensen die dat wel willen lezen
Ik hoop dat je daar de tijd voor wilt nemen

groetjes Jan



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 218 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede