Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweek van forpussen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kweek van forpussen
chelle
Website Member
Posts :11

Website Member
2006-09-22 - 11:16:52 send message to chelle

Hallo iedereen,
Sinds enkele maanden heb ik een buitenvoliere met een koppel forpussen en ook bourkii. Ik heb nesten in het binnengedeelte gehangen en na enige tijd zijn de forpussen gaan paren en ze hebben 6 eieren gekregen. Er is een eerste jongen uitgekomenhappy :) maar spijtig genoeg is deze versmachtsad :( door de andere eieren, ik heb deze dan uit het nest gehaald. Eén dag later was er een tweede jongen die het goed deed, maar na een paar dagen was deze zo dik in de buik en aan de nek, zoals één dat zijn uitwerpselen niet kan uitgooien en ook die dikte aan zijn nek. Is ook gestorven. Nu heb ik weer ééntje en hopend dat deze er door komt. Wat moet ik doen, welk soort eten. Het popje geeft eten aan het kleintje. Alle reactie zijn welkom.


chelle
Website Member
Posts :11

Website Member
2006-09-22 - 11:55:09 send message to chelle

Een paar fotokes.


Dat kan toch niet normaal zijn!!


Jobert
Website Member
Posts :30

Website Member
2006-09-22 - 13:01:56 send message to Jobert

In mijn ogen ziet het er gezond uit! Het jong is goed gevoedt. Met die dikke nek neem ik aan dat je die gele bult bedoelt? Dat is de krop, een soort van voormaag, hier wordt voor een groot deel het eten al verteerd. Dat die krop zo groot is, is een goed teken, dan voert de pop goed. En dat dikke achterwerk is ook niets mis mee, papegaaien zijn nu eenmaal lelijk als ze klein zijn (hoewel ik dat best mee vind vallen).
Voor de rest zou ik je aanraden om goed veel eivoer te voeren en daarnaast ook af en toe groenvoer en fruit. En natuurlijk gewoon zaad, mochten de jongen uitvliegen dan kun je ze ook nog geweekte zaden en trosgierst geven, bij mij zijn ze er gek op! Veel succes met de kleine wink ;)


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-09-22 - 16:19:24 send message to broto

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Dat jong met de goed gevulde krop is een heel goed gevoed jong.
Het enige wat ik zie op de buik is een verdikte blauwe streep.
Dit kan duiden op een darminfectie.

Op de onderste foto kan je al zien welke eieren bevrucht zijn en welke niet.
De 2 middelste , die iets rode gloed hebben zijn onbevrucht, de witte zijn bevrucht.

Kan het zijn dat de bourks de oogring forpussen verstoord tijdens de kweek ??
Oogringen zijn een stuk minder fel dan de grijsruggen en laten zich makkelijk verstoren.


Henk


chelle
Website Member
Posts :11

Website Member
2006-09-22 - 16:57:56 send message to chelle

Bedankt voor jullie reacties. Spijtig dat het goed gevoed jong gestorven issad :( Hopelijk is de derde keer de goede keer.Ik heb nu juist een foto genomen van onze nieuwe.
en ook een foto van mijn voliere.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-09-22 - 17:51:12 send message to zebraonline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Jongen verstikken niet door eitjes in het nest...integendeel ze leunen op nog niet uitgekomen eitjes of op elkaar om juist niet te stikken...

Als jongen sterven met een volle krop is er sprake van een infectieziekte of schimmels...zijn het schimmels dan zal je schuim in de krop zien(krijgen ze van de ouders tijdens het voeren)...zie je een donkere streep of vlek terhoogte van de navelstreng of darmen dan is het een bacteriele infectie die het jong meegekregen heeft het ei en dus de ouders...
Waarschijnlijk is één of beide ouders drager van een infectieziekte(hebben ze zelf geen last van door reeds opgebouwde weerstand)...
Je hebt nu 2 mogelijkheden : de ouders kuren voor de kweek of als je aan het kweken bent vanaf de 1ste levensdag tot de 7de dag,iets in het drinken of eivoer doen zodat je jongen de infectie overleven...flaggelmix is daar naar het schijnt zeer geschikt voor...
Vergeet niet na het kweken de ouders ook te kuren of nog beter via natuurproducten de ziektekiemen uit te schakelen...

Het geven van veel eivoer en eiwitten verhoogd het infectiegevaar trouwens: dus nooit onbeperkt geven maar 1 of 2 x dag zoveel als in één keer op is...



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede