Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweektips voor vruchten en insecteneters Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kweektips voor vruchten en insecteneters
molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-09-24 - 20:57:24 send message to molineti

Dit zijn vaak moeilijk te kweken vogelsoorten,waarover nog niet veel bekend is wat kweek betreft.

Mede door toe doen van de importstop zie je de aantallen van vele soorten achteruit gaan.

Het wordt dus tijd dat er meer gekweekt gaat worden met deze soorten,om ze te behouden voor avicultuur.

Dit valt in het algemeen niet mee met deze soorten,maar misschien als we elkaar helpen met informatie welhappy :)

In plaatst van te antwoorden op vragen,zouden we elkaar toch ook tips kunnen geven om tot betere kweek resultaten te komen!

Voorbeeld

Sinds ik mijn vruchten en insectenetende spreeuwen 2 maal daags een vruchtenpapje geef met aves fruitmix, en wasmotten als levend(of diepvries)voer zijn de resultaten aanzienlijk verbeterthappy :)

Hebben andere liefhebbers ook nog dergelijke tips?

MVG Rene



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-09-24 - 21:30:23 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wanneer je dit soort vogels houdt ontkom je er vrijwel niet aan om in 'het seizoen' als een soort dorpgek met je schepnetje op jacht naar allerlei renners en schuivers door de buurt te begeven.
Een en ander in de regel tot verbazing van buurtbewoners en verbijstering van toevallige passanten!

M.a.w. je hebt tijdens het broedproces onwaarschijnlijk veel insekten nodig.

Verder is mijn ervaring dat een veelal weelderige begroeiing in de volières van groot belang is.
Behalve dat dit ook de nodige insekten aantrekt lijken insekten en vruchteneters zich vooral goed te voelen in het groen.


tipje voor kwekers van b.v. ralletjes:
het is tegenwoordig wel illegaal, maar kikkervisjes doen het zeer goed als aanvulling op het menu!

Tip voor kwekers van b.v. nachtegalen:
geef ze ruim voldoende (= vrijwel onbeperkt) levend voer op het moment dat ze jongen hebben.
Vooral wanneer ze samen met andere vogels zitten.
Dit voorkomt (tot op zekere hoogte) dat de oudervogels gaan 'winkelen' in nestjes van andere vogels!
Een paartje apart gehuisvest voorkomt dit soort zaken natuurlijk veel beter!

zet gedurende een periode elke week een kweek van fruitvliegjes op en geef je vogels
de kans iets te laten zien van hun natuurlijk jacht instincten.
Bijzonder interessant om te zien en bovendien een goede bezigheid/afleiding voor de vogels.
Persoonlijk ga ik altijd uit van de simpele stelling:
Hoe meer gelegenheid tot het volgen van natuurlijk gedrag, hoe groter de kans op een succesvol kweekresultaat!

algemeen: Pas op voor overbevolking!
Let ook op een goede hygiëne en wees alert op schimmelvorming op voedselrestanten e.d.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-09-24 - 21:32:07 send message to rupicola

Succes!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-24 - 21:34:53 send message to Karel

Ik ben pas kort bezig met vruchteneters dus alle tips zijn mij welkom!

Rene, geef je de Aves fruitmix als aanvulling of in de plaats van vers fruit?

Een tip die van een kweker kreeg, was het houden van kwartels bij de vruchteneters. Deze eten het gevallen fruit voordat het zou kunnen gaan schimmelen. Hierdoor loop je minder kans dat de vruchteneters beschimmeld voer eten met alle risico's van dien.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-09-24 - 23:13:54 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

[quote][Rene, geef je de Aves fruitmix als aanvulling of in de plaats van vers fruit?
/quote]

Ik blendeer diverse soorten fruit tot een papje en roer hier het Aves fruitmix poeder doorheen.

Dit eten ze bijzonder graag.

Ik maak dit 1 maal per week en vries het in,en haal elke avond 1 portie uit de diepvries voor de volgende dag.

Daarbij krijgen ze nog vers fruit,dus het papje is aanvullend.

Het kan toeval zijn maar sinds ik dit papje geef en de wasmotten blijft 50% van de jongen in levenhappy :)

Ben trouwens ook beginneling,en probeer al doende en al vragende wat wijzer te worden.

Een prachtige uitdaging !


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-24 - 23:30:14 send message to tonnl

Tip voor de inrichting; klimplanten als hedera, wingerd en bruidsluier zijn plaatsen die spinnen aantrekken, veel insecteneteres zijn juist weer dol op die spinnen...
Ton
(zelf gruwel ik van spinnen, maar dit terzijde) happy :)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-25 - 03:54:57 send message to Niltava

Spinnen zijn inderdaad goed, schijnen vit A te bevatten.
Zelf heb ik eens succesvol schlegels(geen vi inderdaad)gekweekt met hooiwagens.

Andere tip, een vliegval op basis van licht, ventilator. Voor "ander" voer dan meelwormen etc.
Voor mijn gevoel is variatie in soort levend voer ook belangrijk; dus kruipend en vliegend spul.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-25 - 10:24:01 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik voer ook wel eens pootjes van eendagskuikens en/of eendagsmuisjes.
Dit leidt tot grote opwinding bij de vogels. Mannetjes gaan zitten imponeren met hun "buit" en geven het over aan hun pop. Zo geven ze het een tijdje aan elkaar over en soms vind ik het de volgende ochtend op de grond.
Het lijkt dus meer op een "paarvormingsmiddel" dan dat ze er echt veel van eten.

Is dat een bekend verschijnsel?

Ik zit er verder aan te denken om de Aves fruitmix over het universeelvoer te strooien om dat lekkerder te maken. Er wordt namelijk weinig uv gegeten. Goed/slecht idee?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-25 - 12:16:09 send message to Niltava

Slecht, het is om het fruit in balans te krijgen qua voedingswaarde. Nu zul je bepaalde waarden in je universeelvergroten dus is dat niet meer uitgebalanceerd.
Wat ze zou kunnen doen is wat fruit(wel met aves) door het universeel doen.
Gebruik je orlux universeel?? Dat wordt bij mij ook slecht gegeten.
Ik meng dit met gemalen beokorrels en aves universeel. Dit wordt redelijk gegeten.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-09-25 - 12:21:36 send message to Picolet

Een gevaar wat vaak niet wordt herkend is een salmonella besmetting bij levend voer.
vooral meelwormen en buffalo wormen kunnen hiermee besmet zijn.

Vaak worden de wormen in grote hoeveelheden aangekocht en enkele weken op voer gezet. Juist hier kan door de ontlasting en te vochtig voer en teveel warmte in te volle bakken problemen veroorzaken. Teveel zwarte dus rotte meelwormen geeft al aan dat er een probleem is in de bak, de beste oplossing weggooien.

Jonge vogels hebben weinig weerstand tegen salmonella en E colli en kunnen sterven in het nest, de oude vogels kunnen dit bij zich dragen zonder dat ze ziek zijn. Echter bij conditieverlies alsnog het loodje leggen.

Het voordeel van het pureren van fruit in een blender en dus in vloeibare vorm zoals mijn maat Molinetti voert is dat er makkelijk voersupplementen aan toe kunnen worden gevoegd en er geen voerresten op zitstokken en de grond terecht komen.

In Onze vogels heb ik een uitgebreid artikel geschreven over Tangara's samen met Jo Penders en is recent in drie delen gepubliceerd. Wellicht staan hier enkele leuke tips in wat betreft voeding en kweek.

Voor degene die het blad niet hebben wil ik het wel doormailen.

Groeten Ruud


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-25 - 12:56:37 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik geef ze Tovo-ijzerarm universeel, daar doorheen en bovenop het fijngesneden fruit. Met het fruit gaat er dus ook wel universeel mee naar binnen, maar de rest laten ze staan.
Mogelijk trouwens dat ze het niet goed kunnen opnemen met hun grote snavels.
Om die reden kan ik het fruit ook niet pureren zoals Molineti en Ruud aangeven.

Bestaat er trouwens iets als universeel-pellet?

Als levend voer geef ik nooit meelwormen, maar alleen grote sprinkhanen en eendagsmuisjes.
Ik hoor van veel kanten dat meelwormen niet al te goed zouden zijn als voedsel?



Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-09-25 - 13:31:03 send message to Picolet

Pretty bird heeft pellets voor soft bills, en voor toekans speciale pellets.
Moet je maar eens kijken op de website van pretty bird.

Ruud


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-25 - 13:55:16 send message to tonnl

NutriBird H 16 is een uitgebalanceerd volledig onderhouds- en kweekvoeder voor neushoornvogels en andere grote vruchtenetende vogels. Pellets met een wetenschappelijk verantwoorde samenstelling, op basis van geselecteerde granen en veel verse vruchten. Volledig opneembaar, geen verlies. Bevat Florastimul: ondersteunt de darmflora en behoedt tegen darmstoornissen.

NutriBird T 16 Original is een uitgebalanceerd volledig onderhouds- en kweekvoeder voor toekans, toerako's en andere grote vruchtenetende vogels. Pellets met een wetenschappelijk verantwoorde samenstelling, op basis van geselecteerde granen en veel verse vruchten. Volledig opneembaar, geen verlies. Bevat Florastimul: ondersteunt de darmflora en behoedt tegen darmstoornissen.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-09-28 - 18:30:55 send message to tropic

Ik vind het zo jammer dat hier zo weinig reaktie op komt, dat het maar weer even bovenaan help.happy :)wink ;)


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-09-28 - 19:15:09 send message to goulds

Wat mij opvalt is dat ze gek zijn op de gele kiwi de bekende groene raken ze amper aan,dit fruit is het hele jaar verkrijgbaar.

Ook blauwe druif hebben ze liever dan groene/witte druif.

goulds


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2006-09-28 - 22:22:34 send message to blg


Als levend voer geef ik nooit meelwormen, maar alleen grote sprinkhanen en eendagsmuisjes.
Ik hoor van veel kanten dat meelwormen niet al te goed zouden zijn als voedsel?

Komt van de aves website

Insekten hebben, door het ontbreken van een inwendig skelet, een zeer laag calciumgehalte. Verder komen een aantal voedingsstoffen niet of te weinig in insekten voor in vergelijking met de voedingsbehoefte van vogels en reptielen. Als voedselbron voor vogels en reptielen hebben insekten dus een beperkte voedingswaarde.

Bij insektenetende vogels en reptielen zijn rachitis, osteomalacie, osteoperosis, slijmvliesproblemen, verminderde weerstand en sterfte vaak het gevolg van een gebrek aan calcium en/of vitamine A, D3 of andere vitaminen en mineralen.

Vruchtenetende vogels kunnen door een te hoog ijzergehalte in het voer vroegtijdig sterven. Deze dodelijke ziekte noemen we ijzerstapelingsziekte. Dit kan ondermeer veroorzaakt zijn door voederinsekten, die met hun voeding teveel ijzer hebben opgenomen.

In de praktijk worden meelwormen vaak op tarwezemelen gekweekt. Ze worden veelal zonder voedsel door dierenspeciaalzaken aangeboden. De liefhebber voert de meelwormen daarna allerlei geconcentreerde preparaten of voert ze kippevoer, vogel opfokvoer e.d. in de verwachting de voedingswaarde van de meelwormen daarmee te verbeteren.

Bij de eerste methode, het voeren van geconcentreerde produkten, schuilt het gevaar dat de meelwormen dermate hoge concentraties voedingsstoffen opnemen dat ze hierdoor sterven of dat ze een gevaar voor vogels of reptielen kunnen worden. Met name hoge gehaltes aan vitamine A, D en ijzer en andere mineralen kunnen vergiftigingsverschijnselen veroorzaken. Het voeren van calciumrijke bestanddelen aan meelwormen heeft zijn beperkingen wat betreft acceptatie. De vertering van verschillende calciumbronnen loopt sterk uiteen. Behalve calcium kunnen ze ook ongewenst fosfor, fluor en hoge gehaltes ijzer bevatten.

Bij de tweede methode, het voeren van kippevoer, opfokvoer e.d. aan meelwormen, worden de gewenste gehaltes aan voedingsstoffen in de meelwormen nooit bereikt omdat de voederopname van meelwormen gering is en de concentraties aan voedingsbestanddelen in deze voeders veel te laag zijn. Het is dus niet eenvoudig om de voedingswaarde van meelwormen op het ideale niveau te brengen. Avesproduct ontwikkelde daarom twee nieuwe producten.

Aves meelwormenvoer en Aves insektenstrooipoeder voorzien insekten van de benodigde hoeveelheden extra calcium en alle vitaminen, mineralen en sporenelementen. Van groot belang is dat beide produkten een zeer laag ijzergehalte hebben om, mede via de voederinsekten, ijzerstapelingsziekte bij vruchtenetende vogels te voorkomen.



Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 266 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede