Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ervaringen met... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ervaringen met...
zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-10-03 - 21:27:07 send message to zebraonline

Wie heeft er ervaring met het houden van kleine exoten(australische en afrikaanse prachtvinken) in een buitenvoliere met enkel een tochtvrij nachthok...eigenlijke vraag welke soorten zijn winterhard???
Graag enkel gebaseerd op praktijkervaringen want volgens de boekjes kan zelfs een zebravink biet tegen de kou...


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-10-04 - 00:05:36 send message to tonnl

Ik heb al jaren goudbuikjes, blauwfazantjes, zilverbekjes, oranjekaakjes en elfenastrildes buiten, ook in de winter. Ook regelmatig jongen van verschillende soorten. Afgelopen januari zelfs jonge zilverbekjes, terwijl het best wel koud was.
Ik heb een nachthok maar slechts een paar vogels maken daar gebruik van. Bijna alles slaapt in de coniferen en struiken.
Het is wel slim om ze zomers in de volière te doen, zodat ze kunnen wennen aan het langzaam kouder worden.
Ton.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-10-04 - 03:28:22 send message to zebraonline

Daarom stel ik ook deze vraag...je hoort en leest overal dat bepaalde vogelsoorten niet tegen de koude kunnen maar ikzelf heb al goudbuikjes,oranjekaakjes,napoleonnetjes,binsen,blauwfazantjes,goulds,rode druppels,...tijdens de vrieskou buiten gehad en deze vogels bleven fit want zorgden voor nageslacht sommige zelfs tijdens de winterperiode...mijn nonkel hield vroeger ceres,papegaaiamandines,spitsstaarten,nonnetjes en zelfs granaatastrildes buiten terwijl de temperatuur in die tijd tot -15°c zakte...volgens mij maken de kwekers zelf de vogels zwak door ze in een 'glazen kastje' te stoppen...kijk maar naar die geflipte gouldkwekers die ze kweken bij 25°c of meer omdat ze anders zouden doodgaan...in de lectuur maken ze het nog bonter want daar schrijven sommigen dat zebravinken een min. temp. van 12°c nodig hebben???Volgens mij hebben die schrijvers nog nooit een zebravink gehouden laat staan gekweekt...zelfs bij vriestemperaturen broeden die lustig door zonder een kick te geven...


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-10-04 - 10:28:55 send message to cocobar

Ik kan daar voorlopig enkel nog de mozambiquesijs aan toe voegen en ga het dit jaar ook proberen met gouldamadines en bichenowastrildes!!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-10-04 - 10:37:56 send message to Karel

quote
Het is wel slim om ze zomers in de volière te doen, zodat ze kunnen wennen aan het langzaam kouder worden.



Dat "wennen" kun je blijkbaar zelfs heel feitelijk opvatten. Ik heb eens een onderzoek gelezen waar uit naar voren was gekomen, dat vogels die in een buitenvoliere de rui ingaan, na de rui 50% meer veren hebben dan de binnen-ruiers (bij kamertemp.)
Het ging hier puur om het aantal veren en nog niet eens om de kwaliteit.



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-10-04 - 10:43:58 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

ik denk dat, uitgaande van goed geaclimatiseerde en gezonde vogels, de weerstand tegen lage temperaturen behoorlijk hoog is. De combinatie met vocht (en of) tocht is uiteindelijk veel gevaarlijker!

Het verhaal over het houden van Goulds op 25 graden Celsius is echt al een paar jaar achterhaald hoor!

Eind jaren zeventig zaten de goudbuikjes en tijgervinken bij mij midden in de winter en in de sneeuw te 'zingen' in de buitenvolières.
Ze hadden echter wel de gelegenheid om naar een matig verwarmd binnenverblijf te gaan.
Overnachten gebeurde ook binnen daar ik s'nachts de buitenvolières afsloot.
Met deze vogels werd overigens zeer naar tevredenheid gekweekt in de zomerperiode!

De andere kant is natuurlijk dat we wel praten over vogels die afkomstig zijn uit warmere of zelfs echt tropische klimaatzones.

Je kunt je dus afvragen of de situatie waarin dergelijke tropen al dan niet overleven bij zeer lage temperaturen voldoende aanleiding is om ze daar dan ook maar aan bloot te stellen!

Moeten we de grens echt opzoeken van welke soorten in de praktijk nog wel en welke niet meer overleven in onze winterse buitenvolières?

Persoonlijk denk ik dat dit niet wenselijk en vooralsnog ook niet nodig is.

Bovendien is een vorstvrije of matig verwarmde ruimte praktisch gezien ook prettiger voor de verzorger om de vogels te verzorgen en problemen met bevroren drinkwater, voedselopslag(groente & fruit) e.d. worden voorkomen.



Cardinalis
Website Member
Posts :48

Website Member
2006-10-04 - 16:36:58 send message to Cardinalis

Waarom de grens opzoeken zoals Rupicola al zegt??

De een houdt ze binnen, de ander buiten. Let er alleen wel op als je ze koopt.
Buiten lijkt me beter, constant frisse lucht en zonlicht.

Voor bepaalde soorten is het echter niet zo makkelijk om ze zover te krijgen dat ze gewend zijn aan de Hollandse winters. Denk bijvoorbeeld maar aan de Karmozijnastrilde, waarvan ongeveer 60% van de import (toen die er nog was) dood gaat binnen een jaarsad :(. Zonde van de vogels om dan te gaan experimenteren of ze swinters buiten kunnen blijven. Ze acclimatiseren al moeilijk qua voer ed. moeten we dan nog meer van zulke soorten verliezen door de combinatie van kou, vocht, tocht?
Het is denk ik beter om zulke soorten binnen te houden in de koude periodes. In ieder geval voorzichtig met de vogels om gaan. Als ze dik zitten gelijk ingrijpen.

Verder is het denk ik van belang of het nakweek is of vogels die al langer in Nederland zijn of dat het verse import is.

Ik neem geen risico en doe de 'zwakkere' vogels in de winter naar binnen.

Grt. C


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-10-04 - 17:14:28 send message to zebraonline

Mijn ervaringen zijn juist dat importvogels sterker zijn en vooral gemakkelijker tot broeden overgaan...ligt waarschijnlijk aan het plotse overaanbod van voedsel ed...



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 88 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede