Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > afknellen pootje door ring Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : afknellen pootje door ring
Mariob
Website Member
Posts :4

Website Member
2006-10-23 - 21:03:54 send message to Mariob

kan iemand mij vetellen of het meer voorkomt bij kanarie's dat de ringen die om de pootjes zitten klem kunnen komen te zitten en dat daardoor de pootjes worden afgekneld?
het komt voor met knel ringetjes en met orginele kweekringen.
zo ja wat kan ik eraan doen.

alvast bedankt voor uw reactie


parkieter
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-10-23 - 21:23:28 send message to parkieter

Komt vaker voor.
zou de ring er af knippen.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-10-23 - 21:40:50 send message to paintim

Beste Mario!
Natuurlijk zit er niets anders op dan doorknippen.
Ik moet zeggen,dat ik meer dan eens heb gelezen en gehoord,dat dit voorkomt.
Aan de andere kant heb ik dit in ca.45 jaar vogels kweken duiven,tropen en kanaries nog nooit zelf heb meegemaakt.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-10-23 - 22:11:03 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Controleer in de eerste plaats regelmatig je vogels op onregelmatigheden.

Controleer bij aanschaf van de vogel of bij het ringen of de juiste ringmaat is of wordt aangelegd.

Controleer of er sprake is van vuil of een infectie of zwelling aan de betreffende poot, wanneer de ring klem om de poot zit.

Als het klem zit door vuil kun je proberen de ring van die plek te verschuiven.
Als dit niet meer mogelijk of er is al sprake van een ontsteking of zwelling zal de ring van de poot moeten worden verwijderd.

De vogel gaat altijd voor de ring!



Er zijn uiteraard ook nog andere oorzaken te bedenken zoals b.v. een verwonding (aan het gaas) of een insectenbeet, waardoor het pootje zwelt en klem komt te zitten in de ring, maar preventief is het altijd van belang om te zorgen voor een goede hygiëne in het vogelverblijf.
Daarnaast is het van belang dat de vogel zichzelf regelmatig kan verzorgen in schoon badwater.
Het gebeurt namelijk nogal eens dat er vuil tussen de ring en het pootje komt te zitten.
Wanneer dit de kans krijgt om zich daar op te hopen kan dit gemakkelijk leiden tot ontstekingen of afknellen van het pootje.


girlits
Website Member
Posts :63

Website Member
2006-10-23 - 23:15:49 send message to girlits

Ik zou de vogels eens nakijken op schurftmijt dit veroozaakt dikke poten maar is goed te behandelen, poten invetten en een druppel parasitex in de nek tevens de hokken ontsmetten groet eddie


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-10-23 - 23:22:41 send message to meyer

Mijn achterbuurman heeft dit ook een paar keer gehad bij zijn engelsegrasparkieten.Dan kwam hij weer naar mij toe om de ring te verwijdren.
In alle gevallen was het een schelpje van het schelpenzand wat hij gebruikte op de bodem van zijn kooien. De ruimte tussen ring en poot bij kleinere vogels is zo klein dat er makkelijk iets tussen blijft hangen en de poot kan hierdoor gaan ontsteken, en als je er dan niet op tijd bij bent kneld de poot af door de ring en sterf af.
Mijn achterbuurman is daarna een ringmaat groter gegaan en heeft er geen last meer van gehad.

groeten Meyerwink ;)


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2006-10-24 - 08:42:17 send message to mreyder

Jammer genoeg heb ik dit de laatste jaren al meerdere malen meegemaakt. Bij een Zonparkiet en een Vasapapagaai: beide malen ging het om een gesloten voetring. Beide vogels waren mi niet met een te kleine ring geringd an waren al meerder jaren in mijn bezit. Ga er van uit, dat er iets tussen poot en ring terecht gekomen is. Poten waren sterk opgezwollen en heb met veel moeite en gedoe de ringen verwijderd (een ieder die wel eens een stalen ring doorgezaagd heeft weet hoe lastig dat is!). Gelukkig zijn beide pootjes weer prima in orde gekomen. Minder geluk had dit vroege voorjaar een van m'n Peru-aratinga's (de man): ik had het koppel net een jaartje in m'n bezit, beide waren van oorsprong wildvang en dus geringd met een knijpring (na het endoscopisch sexen). Toen ik zag dat de poot van de man sterk opgezwollen was en hij 'm niet meer gebruikte heb ik 'm meteen uitgevangen. Het bleek, dat de man de (niet-stalen) ring aangeknepen had, zodat beide einden over elkaar heen geschoven zijn. Ring verwijderd en de poot zag er heel slecht uit: je kon zo op de pezen kijken. Vreesde om de vogel te verliezen. De poot is weer geheeld, alleen kan hij de tenen niet meer gebruiken, lijkt een soort klompvoet. Maar was al ontzettend blij dat hij het overleefd heeft en verder prima gezond is! En niet alleen ik was blij, maar ook zijn pop! Groot was mijn verbazing, toen ik in het latere voorjaar zag, dat ze aan voortplanting begonnne te denken. Ze hebben 2 prachtige jongen grootgebracht. En (zich niets aantrekkend van het mindere weer) treden ze alweer volop. gisteren de jongen uitgevangen (waren al zo'n 2 maand zelfstandig) want ze begonnen wat te jagen....

eindconclusie: was altijd al geen voorstander van ringen (ja: heb de jonge Peru wel geringd), maar pas er mee op!!!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-10-24 - 10:26:20 send message to rupicola

eigenlijk hoort iedere vogelhouder gewoon zo'n schaartje te hebben, waarmee je een ring veilig en snel kunt doorknippen.
Men kan bij dit soort problemen dan direct en accuraat handelen!

Het schaartje kost misschien een paar centen, maar dat is bij de eerst de beste keer dat het nodig is door met uitsparen van verdere dierenartskosten meteen terugverdiend!


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2006-10-24 - 11:27:35 send message to mreyder

Zo'n schaartje heb ik al jaren. Bij stalen ringen heb je er niets aan: moet je toch echt met een ijzerzaagje zien op te lossen! Bovendien: zelfs al heeft de vogel een normale ring om, als de poot boven en benden de ring erg opgezwollen is, heb je geen ruimte om het schaartje te gebruiken; de opgezwollen delen van de poot puilen dan ahw over de ring heen en je kunt de uitsparingen in het schaartje niet om de ringwand heen krijgen. Maar ben het met je eens: iedere liefhebber zou zo'n schaar moeten hebben, omdat je in bepaalde situaties 'm wel kunt gebruiken en dan heb je er erg veel profijt van.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-10-24 - 23:18:19 send message to BZB

Ik vraag me af hoe je in vredesnaam zo'n ringetje met een ijzerzaag door kunt zagen. Krijg je die vastgezet in een werkbankje ofzo en dan de vogel vasthouden? en hoe voorkom je dat je in het pootje zaagt shocked 8O shocked 8O shocked 8O


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-10-25 - 01:11:22 send message to Karel

Tja, een vreselijk lastig klusje, BZB. Zorg dat je om te beginnen met z'n tweeen bent. Iemand houdt de vogel vast en houdt een handdoek over de kop. De vogel is dan rustiger en kan ook niets in z'n ogen krijgen.
Zaag een klein beetje diagonaal, zodat de zaag het pootje boven of onder de ring niet per ongeluk kan raken. Doe het rustig aan, anders wordt de ring te heet.
Het laatste stukje is echt stressen en moet heel voorzichtig gebeuren. Vaak kun je dan de ring al iets oprekken en er iets onder schuiven om veiliger te kunnen zagen. Soms ook niet, dan blijft het een gevaarlijk klusje.
Zorg dat je een spuitbusje Acederm bij de hand hebt. Mocht je het pootje toch raken, dan kun je dat er gelijk op spuiten. Het ontsmet en help een wondje snel genezen. Bovendien is het verkoelend en verzacht eventuele pijn.


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2006-10-25 - 08:59:39 send message to mreyder

Je hebt gelijk Karel: zo heb ik (of eigenlijk dus wij) dat ook gedaan. Lasitig is het ook als de ring doorgezaagd is, je moet de ring dan openbuigen en een stalen ring buig je niet zo maar met je vingers open. Voorzichtig wrikken met een klein schroevendraaiertje is dan het devies. Toen alles achter de rug was, gutste het zweet langs m'n rug (nee: niet door zwaar lichamelijk werk, pure zenuwen)!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-10-25 - 10:49:40 send message to rupicola

Waren we alvast maar zover dat het chippen (en dan m.n. de kostbare afleesapparatuur) voor een ieder redelijk bereikbaar zou zijn.
Dan zijn we voor altijd van de ringen verlost.


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-10-25 - 12:07:54 send message to djenco

Voor € 170,- heb je er al een. happy :)
http://www.virbac.nl/backhome/docs/start.htm

Groet'n,
Dirk Jan


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-10-25 - 12:38:54 send message to Karel

quote
Dan zijn we voor altijd van de ringen verlost.



Dat zou prachtig zijn, ware het niet dat ook volwassen vogels dan kunnen worden gechipt, met alle illegale mogelijkheden van dien. sad :(


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-10-25 - 13:02:10 send message to johanblok

Chippen is helaas niet echt een alternatief voor ringen, omdat het niet dezelfde zekerheden geeft.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede