Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Reo virus Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Reo virus
birdyman
Oud Lid
Posts :53

Oud Lid
2006-10-30 - 00:05:48

Hoi wie heeft informatie over dit virus wat dus ook bij parkieten kan voorkomen.
na ik vernomen heb is dit voor parkieten een dodelijk virus.
Ik kan er alleen niks over vinden zoals b.v. de symptomen.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-10-30 - 01:32:38



birdyman
Oud Lid
Posts :53

Oud Lid
2006-10-30 - 09:01:37

hoi ik kan dus niks vinden over hoe het verspreid en wat je kan doen om het te voorkomen.
naar ik vernomen heb is het virus al bij verschillende kwekers in hun colectie.
weet niemand hier iets van?
want mischien is het beter om dan maar niet aan TT mee te doen.
het is na het schijnt dodelijk voor parkieten.


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-10-30 - 13:29:37

Ontvangen via de Pakara Nieuwsbrief:

Het Reo virus is actief:



Pakara kreeg bericht over het virus en heeft voor u even de vraag bij de dieren arts voorgelegd . Lees hier de eerste reactie :



Reactie:



Wij hebben hier in deze regio ( Breda) inderdaad een zeer agressieve stam van een REO virus wat al bij meerdere kwekers veel schade aangericht heeft. Je moet dan denken dat er zomaar 1/3 tot de helft van je kweekkoppels weg kan vallen. Echt een ramp. Het vervelende is dat het erg agressief is en dat je er niets tegen kunt doen alleen HYGIËNE! De boel zoveel mogelijk gescheiden houden en eventueel een paraplu antibiotica om secundaire infecties te bestrijden. Tegen het virus zelf is geen medicijn. We zouden alleen kunnen vaccineren maar er is geen vaccin tegen dus valt ook die optie af.

We zien het vooral bij parkieten en veel minder bij grote papegaaien is mijn indruk. In het begin zie je niet zoveel aan de vogels. De ene dag zijn ze klinisch nog gezond en de andere dag stoppen ze met eten krijgen een groen ontlasting waar al gauw bloed bij komt te zitten, vallen snel en sterk af en sterven binnen enkele dagen .

Op sectie beeld zie je vooral een afwijkende milt, lever en long met name necrose.

De grote show van de parkieten sociëteit hier in West Brabant hebben we om deze reden dan ook afgelast. Ik weet niet hoe het in andere regio’s is maar het leek mij zeker hier voor west Brabant niet verstandig om de show door te laten gaan. Wel wil men volgende week de beurs door laten gaan, in dat geval denk ik dat ik eerst daar alle vogels maar ga keuren. Maar ik zal nog overleg hebben met het bestuur mijn voorstel is om ook de beurs een maand op te schuiven. Nogmaals over andere streken in het land heb ik geen informatie. 2 jaar terug hebben we hier ook eens zo’n uitbraak gehad maar dat is beperkt gebleven bij 1of 2 kwekers



Dierenarts Prinsenbeek: Peter Bastiaansen

Dierenkliniek De Baronie P.N.C.M. Bastiaansen Beeksestraat 60b 4841 GD Prinsenbeek Tel: 076 - 5415030 Fax: 076 - 5424141





Reactie

Het is flink besmettelijk en kan behoorlijke uitval geven. De infecties verlopen meestal snel en heftig. Denk daarbij aan alle kromsnavels hoewel meer bij de parkietachtige, rosella´s etc.
De omvang van deze locale uitbraak kan ik niet inschatten maar van tijd tot tijd duiken er inderdaad regionale uitbraken op. Die kunnen vrij heftig zijn.


Geen transport, geen aan- en verkoop van vogels, niet ruilen of terugnemen en geen vreemden met vogels in je hokken zijn meestal voldoende om besmetting te voorkomen

met vriendelijke groeten,

Anton Beijer, dierenarts
Dierenkliniek de Toren, Drachten. 0512-513627
http://www.dierenkliniekdetoren.nl





Pakara Nederland.
reactie@pakara.nl









birdyman
Oud Lid
Posts :53

Oud Lid
2006-10-30 - 14:42:34

hoi bedankt voor de reactie deze maatregelen had ik reeds genomen aangezien ik ook had gehoord dat het in brabant actief was.
mijn grote parkieten zitten buiten kan het ook van wilde vogels komen?


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-10-30 - 17:32:10

Nog een nieuwsbrief m.b.t. het reo-virus:





Nieuwsbrief nr 26 jaargang 2
REO besmetting bij parkieten.

In Noord-Brabant is recent een besmetting van parkieten met het reo-virus geconstateerd.
Omdat daar ook vogelsterfte is geweest is een show van parkieten in Rucphen naar verluid afgelast.

De bond heeft contact gezocht met prof.dr.dr.hc.G.M.Dorrestein, bekend deskundige op het gebied van vogels en Directeur Nederlands Onderzoek Instituut voor Vogels en Bijzondere Dieren te Veldhoven.

Naar aanleiding van het gesprek met de heer Dorrestein informeren wij u als volgt.

Het reo-virus tast het immuunsysteem (milt en lever) van de vogels aan en kan in korte tijd leiden tot een sterfte van tussen de 10 en 100% van de vogels bij een kweker. De vogels vertonen de symptomen van de papegaaienziekte, maar de medicatie daarvoor slaat niet aan. Of besmetting met het reo-virus heeft plaatsgevonden kan alleen na onderzoek van de dode vogels worden vastgesteld.

Het virus komt eigenlijk vooral voor bij de grote Australische parkieten. Uit een onderzoek van drs. Judith M.A.van den Brand en anderen (2006) bleek dat alleeen al in 2002 tot en met 2004 meer dan 80 gevallen (uitbraken) werden vastgesteld in Nederland (zie bijgevoegde kaart van Nederland).

Het betrof o.a. de grasparkiet (M.undulates), roodbuikparkiet (psephotus haematonotus), koningsparkiet (Alisterius amboinendis), pennant rosella (platycerus elegans), halsbandparkiet (psittacula krameri), Bourks parkiet (Neophema bourkii) en andere neophemas, maar ook vele andere parkietensoorten. Tot nu toe zijn geen dwergpapegaaitjes getroffen, maar bij een kweker was het virus van zijn parkieten ook overgeslagen op een edelpapegaai (ecletus roratus), geelvoorhoofd amazone (Amazona xanthops), geelkop amazone (A.ochrocephala) en een Cuba amazone
( A.jeucocephala). In een aantal uitbraken was er sprake van de aankoop van vogels via vogelmarkten in Nederland.

Er is geen besmettingsgevaar voor kanaries, tropen, duiven enz.

Het virus wordt vooral overgebracht via de ontlasting. Vandaar de kans dat het virus via een besmet hok op een tentoonstelling en daarna bij een vogel komt niet zo groot is, als tijdens de tentoonstelling de regels voor hygiëne goed in acht worden genomen.
Toch wordt het advies gegeven om, daar waar de besmetting is geconstateerd, niet met grote parkieten naar een tentoonstelling te gaan.

Volgens de heer Dorrestein is er geen reden tot paniek, maar hij maant de liefhebbers wel tot voorzichtigheid. Hij geeft de kwekers van (Australische) parkieten het dringende advies om wanneer er sterfte van vogels in eigen hok of in de omgeving is, niet in te zenden naar een tentoonstelling.

Organisatoren van tentoonstellingen in gebieden waar geen sterfte van parkieten is geconstateerd behoeven zich geen zorgen te maken. Het verdient natuurlijk altijd aanbeveling om goede hygiëne maatregelen in acht te nemen.

Wilt u meer informatie of wilt u uw vogels bij verdenking laten onderzoeken neem dan contact op met Dr.Dorrestein, Pathologie Laboratorium NOIVBD, Wintelresedijk 51, 5507 PP Veldhoven (www.noivbd.nl) of tel. 06 11057602.






Bedankt voor u reactie

Pakara Nederland.
reactie@pakara.nl
Thiely


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-11-06 - 08:18:24

Er is nog maar weinig bekend over deze ziekte. er zijn geen testmethodes zover ik weet en men weet niet eens of vogels drager kunnen zijn. Toch schijnt er iets te zijn van een serum t.b.v. pluimvee. hoe moeilijk kan de overstap naar een serum t.b.v. papegaaien en parkieten dan zijn?

ik vind dat wij als aangesloten vogelkwekers (bij de PS of NBvV of welke speciaalclub dan ook) een beroep mogen doen op deze organisaties om het voortouw te gaan nemen in onderzoek naar deze ziekte. Dit betekend dat zij gezamelijk met dierenartsen rond de tafel moeten gaan zitten om een onderzoek op te gaan starten. Dit houdt dus in dat daar ook een kostenplaatje aan vast zit. Waarvoor zijn we anders lid van zo'n organisatie. Ze hebben ook als taak het behartigen van belangen van de leden.
Ik vind dat op dit gebied de organisaties te weinig doen. er is meer dan het organiseren van TT'n en uitgeven van een maandblad en ringen.
Dit soort ziektes is een gevaar voor onze hobby, dus indirect ook voor deze verenigingen, want zonder vogels geen verenigingen

ik wil iedereen oproepen die hierin iets kan betekenen dit probleem aan te gaan pakken.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-11-06 - 09:56:16

Van wat gaat men de etentjes van de grote heren dan betalen.Mochten ze niet aan hun eigen zakken denken hadden we allang één grote organisatie,maar nee,ieder wil behouden wat hij heeft.
Moch men tot één organisatie kunnen komen voor de gehele benelux of zelfs europees die de erkende ringen kan verdelen,en zo een paar eurocenten per ring bij vragen.
Wel dan zou men wel een gedegen onderzoek naar de verschillende vogelziekten kunnen doen,met een degelijke financiering.Enkel de wil moet er zijn van de verschillende groeperingen.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-11-06 - 13:15:31

Klopt Jani
Die WIL moet er komen. om nou te zorgen dat die WIL er komt zou het helpen als IEDEREEN die een BESTUURSLID kent van welke organisatie dan ook dit aankaart. misschien dat die WIL


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-11-06 - 21:39:24

gezien het commentaar en reacties die op dit onderwerp binnen komen kunnen we het onderwerp misschien wijzigen in een onderwerp dat meer aanspreekt tot de verbeelding.
iets met neus en bloed.
iets met kop en zand.
succes met de struisvogelkweek


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-11-06 - 21:48:31

Wat mij een beetje verbaasd is dat de show in Brabant is gecanceld en de show a.s weekend van de PS in Hardenberg doorgaat.

Ruud


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-11-07 - 07:44:03

Hallo Picolet
Niet iedereen doet aan struisvogelpolitiek. Er zijn mensen die goed bezig proberen te zijn met hun hobby en hun verantwoordelijkheden nemen, ook als het moeilijk is.
lijkt me een voorbeeld voor de rest van NL en problemen op dit gebied eens serieus te gaan nemen en aan te pakken. Er kan voor gekozen worden om de koppen in het zand te blijven steken. Dan zijn er vanzelf geen shows meer over een paar jaar, want de vogels hebben dan massaal het loodje gelegd.
MvG


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-11-07 - 14:41:01

De manier waarop er aan inteelt gedaan wordt en de manier waarop er gekuurd wordt bij vogels is gewoon vragen om problemen en resistente,gemuteerde bacteriën en virussen...om nog maar te zwijgen over schimmelziekten die je zelf aan de vogels toevoegt door te kuren(antibiotica wordt gemaakt van schimmels)


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-11-07 - 15:26:08

Niet iedereen gaat naar tentoonstellingen,markten ,beurzen en kuurd er maar op los.
Hoemeer vogels er gehouden worden,hoe meer ziekten er zijn en zullen komen.
Enkel gedegen onderzoek naar oorzaken,preventie en bestrijding zijn de oplossing en dat kan je enkel door samen gaan van de verschillende verenigingen,anders is dit nooit te financieren.
Labo's en wetenschappers werken ook niet voor niets.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-01-09 - 13:57:08

van vogeldierenarts Gerry M. Dorrestein
Diagnostisch Laboratorium NOIVBD

Te allen tijde bereikbaar via 06 1105 7602
info@NOIVBD.nl
www.NOIVBD.nl

komt de melding binnen dat het REO virus behalve in Brabant nu ook is vastgesteld in Midden Nederland, Friesland, Groningen en Drente.
Op 08 januari 2007 kwam ook een eerste geval binnen uit Belgie.






Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 246 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede