Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Parkietje vliegt niet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Parkietje vliegt niet
Noefke
Website Member
Posts :13

Website Member
2006-10-31 - 14:53:48 send message to Noefke

Hai,
Ik kreeg van een kennisje de volgende vraag, maar omdat ik mezelf niet graag als expert presenteer, zou ik dit graag hier op het forum neer willen leggen...

"Ik heb dan wel andere vogeltjes (Parkietjes) maar 1 van de twee (volgens mij is dit een popje!) die wilt niet meer vliegen. De ander zit er steeds bovenop. Ik vraag me af, zou ze een legprobleem kunnen hebben. Weet jij wat dit inhoudt?! Ik heb het zo met d'r te doen (daisy heet ze hihi) maar ze eet, drinkt en poept goed, maar is wel dr evenwicht kwijt. Dierenarts zei ook dat hij er weinig mee kan, lastig!!"

Zou het popje legnood kunnen hebben? Meer details over de leeftijd, voeding etc. zijn onderweg...

Alvast bedankt! happy :)


Noefke
Website Member
Posts :13

Website Member
2006-10-31 - 15:58:24 send message to Noefke

Hier nog even een aanvulling op bovenstaand berichtje...

"Daisy is ongeveer 11 maanden oud. Heel soms zit ze met een dik pak veren, maar dit is eerder uitzondering dan regel. Ze zit samen met een ander vogeltje, Yaya, in een kooi. Ze hebben wel de ruimte om te vliegen. Het verblijf is binnen. Ze krijgt vogelzaad en fruit voornamelijk. Ze heeft geen kale plekken. Het lijkt wel soms of 1 van de 2 pootjes niet helemaal mee wilt. De ene keer kan ze hem niet gebruiken, dan zit ie wat stijf vooruit en het volgende moment gebruikt ze em wel." Wie weet raad?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-10-31 - 16:54:48 send message to ParkietenPeter

Het kan inderdaad heel goed zijn dat ze het pootje heeft verstuikt of gebroken. Een pootje heeft dan wel niks met het vliegen te maken maar dat kan wel verklaren waarom ze stil zit en soms dik. Ze zal dan ook dat pootje niet belasten en huppelend lopen natuurlijk.

Hier is weinig aan te doen dan zorgen dat er eventueel platte zitstokken zijn. Mocht het gebroken zijn zou een ervaren dierenarts hem wel kunnen amputeren, maar dit zou absoluut niet nodig zijn om te overleven. De vogel leert hier doorgaans goed mee om gaan.

Gun haar even tijd. In die tijd zou het wellicht helpen als ze niet steeds door haar mannetje op de kop gezeten wordt.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-10-31 - 16:59:01 send message to ParkietenPeter

ps. Als het legnood is zou je haar zo'n 3 uur warm kunnen zetten en de cloaca in kunnen smeren met bijv. zonnebloemolie, vaseline oid.

Mocht dit niet baten zou een dierenarts nog een calciuminjectie kunnen geven of evt. operatief het ei verwijderen. Dit brengt wel de nodige risico's met zich mee!!! (maar zover is het nog niet)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 180 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede