Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vasa"s in de huiskamer!!!!!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : vasa"s in de huiskamer!!!!!!
H H L Harmsen
Website Member
Posts :24

Website Member
2006-11-05 - 14:59:38 send message to H H L Harmsen

Hallo, dit is mijn eerste verhaal of opmerking op deze site. het volgende: tot mijn grote schrik worden er de laatste tijd jonge zogenaamde handtamme kleine vasa papegaaien aangeboden. men heeft geen idee wat men deze vogels hiermee aandoet. de eigenschappen van deze soort lenen zich op geen enkele wijze tot het houden in een kleine kooi of huiskamer.ik kweek reeds 10 jaar met kleine vasa's en weet denk ik waar ik het over heb. DOE DIT ALSTUBLIEFT NIET. de soort is daarnaast ook nog sterk bedreigd. ik hoop dat mijn verhaal( een druppel op een hele gloeiende plaat) toch iet bijdraagt aan een evt discussie. reacties zijn welkom


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-11-05 - 16:29:44 send message to Karel

quote
DOE DIT ALSTUBLIEFT NIET


Iemand met 10 jaar ervaring met een soort heeft, denk ik, recht van spreken. Ik hoop dan ook dat eenieder je raad ter harte zal nemen.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-11-05 - 16:49:14 send message to rupicola

Dit is gezien het gedrag van de Vasa, als ook de status van deze soort zeer sterk af te raden.



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-11-05 - 18:40:52 send message to Hawkeye_NL

Ik heb helaas nog weinig informatie voor mijn eigen site om een oordeel te kunnen vellen.
Wel zou ik het fijn vinden als u een duiselijk artikel zou kunnen schrijven voor mijn site "The Macaw Club Holland"
Hier zet ik met liefde de informatie bij in de encyclopedie.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-11-05 - 23:53:45 send message to tonnl

Welkom hier en bedankt voor de (zo te zien) nuttige waarschuwing.
Misschien is het handig ook nog even uit teleggen waarom vasapapegaaien niet geschikt zouden zijn voor de huiskamer.
Hoe meer info, hoe beter, lijkt me.

Groeten, Ton.


H H L Harmsen
Website Member
Posts :24

Website Member
2006-11-06 - 10:45:20 send message to H H L Harmsen

hierbij een aantal redenen om zogenaamde tamme vasa's niet in de huiskamer te houden.los van de reden of je sowieso een tamme papegaai in huis moet halen. vasa's leven solitair dus zien u het grootste deel van het jaar niet als partner. uitzondering broedtijd. er word aangegeven dat ze prettig fluiten dat is waar buiten de broedsheid tijdens, broedsheid produceren ze tijdens vlucht een oorverdovend geluid. een aantal malen daags slaan deze vogels hun vleugels uit en schieten als stuntvliegers door de voilere. ze hebben een dieet nodig met veel fruit en afwisseling hierdoor dunne ontlasting.
hun leefruimte dient van een behoorlijke afmeting te zijn voileres v.a 5 meter. de vogels zijn verder zo intelligent dat ze constant bezig zijn met van alles en nog wat.de grootste reden is echter. ze zijn bedreigd in hun voort bestaan. hun leefruimte in madagascar word leeggevangen. zie aantalle cana's in de handel en reptielen in winkels bijna allemaal herkomst madagascar.mocht je toch vasa's willen doe dat dan in een serieuze voilere en probeer broedresultaten te halen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-11-06 - 11:18:54 send message to Karel

Je hebt er zelf kweekresultaten mee behaald. Hoe ging de kweek? Kun/wil je daar iets over vertellen?

Nog een vraag: je hebt het over de kleine vasa. Geldt een en ander (gedrag enz.) ook voor de grote vasa?


Corinna
Website Member
Posts :4

Website Member
2006-11-07 - 15:51:46 send message to Corinna

Hallo,
ik heb al een jaar twee kleine vasa's en schrok eerlijk gezegd een beetje over het bericht dat het houden als huisdier zo zeer af te raden is. Ik heb jarenlang ervaring met het houden van papegaaien en heb mijn vasa's in een dierenwinkel gekocht. Toen was ik er niet bewust van dat het zo bijzondere vogels zijn; dat werd me ook in de winkel niet verteld. Wel moet ik zeggen dat ik heel enthousiast ben over mijn stelletje. Ze zijn (ook buiten de broedperiode!) heel lief en tam, vooral het mannetje is erg op mij gericht en is zeer speels. Ze mogen veel vrij in de kamer vliegen en hebben veel afwisseling wat het voer betreft. Dunne ontlasting ist dus een goed teken begrijp ik? Volgens mij is veel afwisselend speelgoed ook belangrijk; tenminste mijn vogels zijn er dol op. Heeft u misschien als ervarene kweker nog wat meer tips en adviezen voor mij? Alsvast bedankt. Groetjes


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2006-11-07 - 16:32:53 send message to Daniel

Houdt u ze buitenseizoen dan ook apart of kan een koppel ondanks dat ze solitair leven toch samen in een voliere blijven?


Corinna
Website Member
Posts :4

Website Member
2006-11-07 - 18:49:39 send message to Corinna

Tot nu toe zijn ze altijd samen in een voliere geweest en het gaat prima, al gedragen ze zich niet echt als stel; maar ze kunnen zelfs goed met mijn parkieten en valkparkieten. Wel zijn ze nog vrij jong (1 en 2 1/2 jaar) en daarom kan ik er helaas nog weinig over zeggen. Voor noodgevallen (als het vrouwtje toch nog aggressief zou worden) heb ik in elk geval een tweede kooi bij de hand.


VasaVlinder
Website Member
Posts :9

Website Member
2006-11-07 - 20:37:52 send message to VasaVlinder

happy :) Hay,
ik heb ook ruim een jaar 2 vasa broertjes in huis. De 1ste, Vlinder, heb ik ook in een dierenwinkel gekocht...en wist toen wel wat ik kocht een waar ik aan begon (voor zover dat bij de kleine vasa te weten is wink ;)) Ik was nml al een poos enorm geboeid door deze dieren. Zn broer, Gino, is hier later ook gekomen omdat het bij zn eigen baasje niet zo leuk ging kwa gedrag. Hij schreeuwde enorm en werd erg schuw. Hier is dat probleem niet meer aan de hand happy :)

Dat ze niet huiskamer geschikt zijn ben ik het tot nu toe (voor ons persoonlijk ) niet mee eens. Al ga ik ze ook niet direct aanraden, mede door hoe het bij Gino en zn baasjes ging terwijl zij op hun manier echt wel hun best deden . De tijd zal ons nog leren hoe het is en hoe ze over een aantal jaren zijn . Ik ben juist zeer bewust aan dit avontuur begonnen en ben heel erg benieuwd naar de toekomst happy :). Ik sluit ook niet uit dat er in die toekomst een vrouw bij komt, maar dat zien we nog wel.

Er is weinig ervaring met vasas in huis en als er dan een paar negatieve ervaringen zijn...dan zegt dat natuurlijk nog niet alles. Maar ik zal eerlijk bekennen...ik ben voor de zekerheid ook maar van t ergste uit gegaan. wink ;)

Ik heb zelf wel ervaren dat ze soms heel luid kunnen gillen en ook dat ze zeer bewegelijk zijn laugh :D en zo rond een half jaar soms plotseling keihard konden bijten, maar als je er echt voor gaat hoeft dat geen onoverkomelijk probleem te zijn en kom je met geduld en opvoeden denk ik een heel eind. Maar...Als zoiets uit de hand zou lopen door verkeerde reacties op t gedrag...dan ben je echt niet blij razz :p shocked 8O

Maar goed.. ik ben het er dus wel mee eens ben dat ze niet zomaar in huis moeten verdwijnen en al helemaal niet via winkels sad :( ...en ze horen ook niet bij zomaar mensen die wel een papegaaitje willen maar er niet 100% voor gaan (geen enkele gaai hoort daar...maar sommige soorten waaronder de vasa helemaal niet)Misschien krom omdat we zelf wel 1 in een winkel kochten...ja dat is ook krom razz :p , maar t was mn droom, ze zaten daar , ik heb er goed overna gedacht...en was toch echt verkocht wink ;) Toch had ik ze liever niet in die winkel gezien...ook omdat ik wist en weet dat ze vrij schaars zijn sad :(

Ik vind ze persoonlijk dus geweldig ,lief, leuk , grappig en speels!!! Ze zijn de hele dag los (hebben ze wel nodig ook) , ontwikkelen onderling geen hechte vriendschappen...ook niet met onze andere 5 vogels (timneh , amazone, 2 aratingas en een valkparkiet), waar ze trouwens wel weer een hele leuke groep mee vormen, maar richten zich enorm op ons. Het zijn 2 zeer verschillende vogels, met ieder hun eigen karakter en bijzondere gedragingen, maar ik hou echt heeelll erg veel van ze en beleef zeer veel plezier met hun beide.

Ik had Harmsen al een PB gestuurd, maar tot nu toe helaas geen reactie ontvangen sad :( . Ik vind t ook bijzonder leuk te lezen dat hier nog iemand is met 2 vasas in huis!!!! happy :)Met regelmaat zoek ik nml internet af naar nieuwe info of mensen met vasas...maar erg veel kom je niet tegen.

Groetjes Daphne happy :)


VasaVlinder
Website Member
Posts :9

Website Member
2006-11-07 - 20:48:54 send message to VasaVlinder

quote
vasa's leven solitair dus zien u het grootste deel van het jaar niet als partner.

Dit kan in mijn ogen juist wel eens een voordeel zijn? Immers is het zien van een partner in de mens niet iets dat je graag stimuleert bij een papegaai wink ;)


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-11-07 - 21:50:06 send message to rupicola

Dat ze niet huiskamer geschikt zijn ben ik het tot nu toe (voor ons persoonlijk ) niet mee eens.


alleen al het feit dat de Vasa's als soort (en vele andere diersoorten van Madagascar) in een verontrustend snel tempo achteruit gaan is m.i. al voldende reden om ze niet als huisknuffeldier maar vooralsnog uitsluitend als fokdieren in avicultuur te houden.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2006-11-07 - 21:51:35 send message to Daniel

zo nu en dan zie je vasa's wel te koop staan, maar hoeveel mensen in Nederland kweken nu echt met de grote en kleine vasa?


VasaVlinder
Website Member
Posts :9

Website Member
2006-11-07 - 22:28:59 send message to VasaVlinder

quote
alleen al het feit dat de Vasa's als soort (en vele andere diersoorten van Madagascar) in een verontrustend snel tempo achteruit gaan is m.i. al voldende reden om ze niet als huisknuffeldier maar vooralsnog uitsluitend als fokdieren in avicultuur te houden.
Zoals je hebt kunnen lezen...ben ik het daar ook mee eens. wink ;) Het ging mij om de eigenschappen...en zelfs dan hou ik een slag om de arm, omdat ik denk dat ze langgg niet overal tot hun recht komen en ik ze niet lang genoeg heb . Dus loop ik ze hier niet te promoten als huiskamervogel. Maar ik ga niet liegen..ik heb ze en ik hou vreselijk veel van ze. Dat is nou 1 maal een feit laugh :D


VasaVlinder
Website Member
Posts :9

Website Member
2006-11-07 - 22:41:42 send message to VasaVlinder

quote
zo nu en dan zie je vasa's wel te koop staan, maar hoeveel mensen in Nederland kweken nu echt met de grote en kleine vasa?


Ze zijn er wel, maar helaas niet veelsad :(
Dat komt ook doordat er niet genoeg vraag is misschien? Ze zijn helaas erg ondergewaardeerd sad :( Ik heb contact gezocht met Anton Schreuders ,die kweekt met de kleine vasa, heeft prachtige artikelen over de vasa geschreven en mij beloofd me op de hoogte te houden van de ontwikkelingen van hun conservation breeding programme. happy :)

Ik heb ze gekocht omdat ze mij al langer erg fascineerden...ja, ze zijn tam en ze zijn mn vriendjes en ik kan nog niet met zekerheid zeggen of ik ga kweken omdat ik me daar eerst meer in wil verdiepen en niet wil kweken om alleen maar te kweken of om dieren op de wereld te brengen waar ik geen goede toekomst voor kan garanderen. Maar dat wil niet zeggen dat ik het NIET ga doen of ze alleen maar als "knuffeldier" heb laugh :D

Ik ben iig een liefhebster en liefhebbers zijn vast niet een opstakel bij het in standhouden van de soort toch? wink ;)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 218 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede