Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > heeft het wel zin om dode vogels voor sektie weg te brengen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : heeft het wel zin om dode vogels voor sektie weg te brengen
kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2006-11-19 - 14:45:14 send message to kakatoe

In 2004 heb ik een dode turquosine achter gelaten bij de vogelarts.
Na het sektie raport weer gekegen te hebben kon ik niet achterhalen wat voor vergiftiging het uiteindelijk was.
Heeft het dan nog wel zin om dode vogels voor sektie weg te brengen?


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-11-19 - 18:24:45 send message to goulds

blijkbaar wel:er staat dat de vogel sterke vergiftigings verschijnselen vertoond aan hart lever en nieren bijnieren,dwz voor jou om te onderzoeken hoe dat kan,want als een vogel dit heeft kunnen meerdere vogels het hebben.

Wel mocht het bericht gespecifieker zijn om welke vergiftiging het gaat.maar de doodsoorzaak is duidelijk.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-11-19 - 20:26:10 send message to meyer

Zo is het iets beter te lezen.


Groeten Meyerwink ;)


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-11-19 - 22:51:54 send message to meyer

kakatoe schrijft,
quote
Na het sektie raport weer gekegen te hebben kon ik niet achterhalen wat voor vergiftiging het uiteindelijk was


Een kennis van mij had laatst zijn grijze roodstaart dood, hier is toen ook sektie op gedaan en het raport was bijna het zelfde.
Wat bleek nu, deze vogel was razend op eivoer en kreeg dit in overvloed. Dit is ook zijn dood geworden.Zijn nieren konden al die eiwitten niet verwerken en de eiwitten stapelde zich op in het lichaam waardoor er steeds meer organen het slecht gingen krijgen en de vogel langzaam verzwakte en dan hoeft er maar dit te gebeuren en het is gedaan met de vogel.

Het is wel raar dat er niet is doorgegeven aan welke soort vergiftiging de vogel van kakatoe is dood gegaan, zo heb je niet echt veel aan zo'n sektie raport.

Groeten Meyerwink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-11-20 - 00:22:31 send message to tonnl

Ik vind dit meer lijken op een rapport zoals het aan een dierenats gestuurd wordt.
Volgens mij verwacht dit onderzoeksinstituut een uitleg aan de klant van die arts. Misschien weten ze niet dat jouw arts het alleen maar aan je doorgeeft zonder commentaar of dat je het dier zelf hebt opgestuurd?
Ton.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-11-20 - 09:07:49 send message to dooren

Ik denk idd dat Jan Hooimeijer uitgebreid moet ingaan op de voedingsgewoonten en huisvesting van deze vogel.

Door goede vragen te stellen en doorvragen kunt je wellicht een conclusie trekken.

Een briefje afgeven, van een buitenlands onderzoekslab. dat verklaart dat de vogel gestorven is aan een vergiftiging is niet genoeg.
Gert


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2006-11-21 - 06:03:03 send message to kakatoe

Het treft Jan Hooimeijer is wezen kijken bij mij an alles zag er keurig uit.
Alleen had hij commentaar op de voegen zowel buiten als binnen,binnen heb ik tegels zitten.
De turquosines zaten in de voliere buiten 5x2x2 binnen 2x2x2 daar zaten ook roodrug parkieten bij in en daar was niks mis mee en bij de andere vogels ook niet.
Voeding kregen ze neophema zaden van Van Himbergen verder groente fruit eivoer univerceelvoer fruitpatee.
Daar lag het ook niet aan.
Het zou mij zeer veel geld gaan kosten om daadwerkelijk telaten onderzoeken wat voor vergiftiging het was,hoeveel het bedrag zou gaan worden weet ik niet meer.

gr Jan


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-11-21 - 10:02:08 send message to dooren

Jan, had je deze vogels al een poosje in bezit??

Lever en andere organen e.d. kunnen ook worden aangetast door een bacteriele infectie of virus.

Wellicht dat dit dus dan weer lijkt op een vergiftiging maar dan door een ziekte waardoor levercellen worden aangetast.
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-11-21 - 11:24:56 send message to Karel

Hallo Jan,

Om even terug te komen op de vraag of het zin heeft dode vogels te laten onderzoeken:

Ja, ik denk nog steeds van wel. Het rapport dat je gekregen hebt is in feite fase 1 van een onderzoek. Dit is niet ongebruikelijk, want hiermee kun je dus al aan de gang. Als ik het even op een rijtje zet:

Conclusie fase 1: vergiftegingsverschijnselen.

Actie:
Zelf nagaan of je hier iets mee kunt. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je daardoor herinnert dat je een dag eerder de vloer hebt gedweild met een nieuw schoonmaakmiddel, of dat je ijzer hebt staan menieen naast de voliere. Dit zijn voorbeelden. Als van een van die dingen sprake is, hoef je niet verder te onderzoeken namelijk.
Nu je samen met Hooimeyer niets (serieus) hebt kunnen bedenken, kun je overgaan naar fase 2 van het onderzoek:

Fase 2: welk gif is het geweest?
Als dit een zeer duur onderzoek is, zoals je zegt, en je verder geen dode/zieke vogels hebt gehad kun je van dit onderzoek afzien, maar zul je nooit weten wat het precies geweest is.

Achteraf kun je ook blij zijn dat er niet besloten is om, zonder jou tussentijds te informeren, over te gaan tot fase 2.
Dan had je wel een beter rapport gehad, maar was de rekening vele malen hoger geweest.

Groet,
Hans


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-11-21 - 19:28:21 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ander vraagje Jan, geeft je drinkwater uit de kraan of krijgen ze dit van de grondpomp.

Een kweker bij mij uit de buurt had vele vogels verloren omdat het nitraat gehalte te hoog was in het grondwater. (hij gaf dus water van de grondpomp)

Ook water wat je dus sproeit in de tuin voor je planten en gras vanuit een grondpomp en dus in de voliere beland in het drinkwater-baadwater wordt dan een risico.
Gert


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2006-11-21 - 20:46:55 send message to kakatoe

Gert ik had die vogels een maand of 3 in mijn bezit.
Drinkwater geeft ik gewoon leidingwater.
Ik weet dat turquosine parkieten wat zwakker zijn dan bijv. roodruggen.
Maar wat het ook geweest is dan zouden inprincipe mijn andere vogels er ook last van moeten hebben gehad en dat is juist niet het geval

gr Jan


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-11-21 - 23:09:33 send message to dooren

Ik vermoed dan toch dat deze beschadiging aan lever is ontstaan bij de vorige eigenaar.

Uiteindelijk is dan de lever de vogel fataal geworden. (dit kan dus gemakkelijk pas later tot uiting komen)

Het wordt dan wel erg complex allemaal om de vorige eigenaar te vragen wat hij de vogel voerde, drinkwater gaf, en bv. de huisvesting.

Een lever probleem kan door een zware toxische stoffen plotseling ontstaan, echter in dit geval vermoed ik zelf dat die toch een oorzaak moet hebben bij de vorige eigenaar, wat daar is opgebouwd. (dit is speculatief maar na 3 maanden kan dit toch nog tot uiting komen bij jouw thuis)
Gert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede